אחרי פייסבוק: גם גוגל הפסיקה פעילות אפליקציה ב-iOS שהפרה את מדיניות אפל ואספה דאטה

גוגל הפסיקה את פעילותה של אפליקציה ל-iOS שאספה דאטה על המשתמשים והפרה את מדיניות אפל • מדובר בפעילות אפליקציית Screenwise Meter ב-iOS

גוגל / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
גוגל / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אחרי פייסבוק, גם גוגל הפסיקה את פעילותה של אפליקציה ל-iOS שאספה דאטה על המשתמשים והפרה את מדיניות אפל. אמש פורסם כי פייסבוק הפסיקה את פעילותה של אפליקציית Facebook Research ב-iOS בעקבות חשיפה של אתר טק-קראנץ' על אופן פעולתה. האפליקציה קיבלה גישה מהמשתמשים לכמות עצומה של דאטה אישי שהועבר לפייסבוק, הכולל שיחות אישיות, פעילות רשת ונתוני מיקום, בתמורה למתן תשלום חודשי למשתמשים של עד 20 דולר באמצעות גיפטקראד. האפליקציה הפרה את מדיניות אפל בכך שהשתמשה במערכת שאפל מתירה שימוש בה עבור אפליקציות פנימיות לעובדי חברות בלבד.

כעת, בעקבות חשיפה נוספת של טק-קראנץ', גוגל הפסיקה את פעילות אפליקציית Screenwise Meter ב-iOS. גם האפליקציה של גוגל העניקה למשתמשים כרטיסי גיפטקארד בתמורה לניטור השימוש שלהם באינטרנט. כמו כן, גם גוגל השתמשה עבור הפצת האפליקציה באותה מערכת של אפל. בדרך זו שתי ענקיות הטכנולוגיה עקפו את ההליך שמחייב בדיקה ואישור של אפל לאפליקציות שעולות לחנות האפליקציות הרשמית. שתי האפליקציות עדיין זמינות בחנות האפליקציות של גוגל, פליי סטור.

בגוגל אמרו לטק-קראנץ' כי "אפליקציית Screenwise Meter ל-iOS לא הייתה צריכה לפעול תחת התכנית המיוחדת של אפל עבור מפתחים בחברות - זו הייתה טעות ואנו מתנצלים. הפסקנו את פעילות האפליקציה במכשירי iOS. האפליקציה תמיד נועדה לשימוש התנדבותי והיינו כנים עם המשתמשים לגבי הדרך בה אנחנו משתמשים בדאטה שלהם, אין לנו גישה לדאטה מוצפן מאפליקציות ומכשירים, והם יכולים להפסיק את ההשתתפות בתכנית מתי שירצו".

פייסבוק אף סבלה סנקציה מאפל בעקבות החשיפה על הדרך בה הפרה את מדיניות החברה, וכעת היא כלל לא יכולה להפיץ אפליקציות לשימוש פנימי לעובדיה באמצעות המערכת של אפל. לפי דיווחים, האפליקציות הפנימיות שפייסבוק כבר הפעילה לעובדיה בעלי מכשירי iOS הפסיקו לפעול בבת אחת, והן כוללות גרסאות בטא לאפליקציות כמו פייסבוק ואינסטגרם, אך גם אפליקציות הנוגעות לסידורי תחבורה לעובדים למשל.

אפל מסרה לאתר ריקוד כי "פייסבוק הפרה באופן ברור את ההסכם שלה עם אפל" וכן אמרה כי כל מפתח שמפר את ההסכם סופג ביטול כזה של הרשאותיו להפיץ אפליקציות באופן פנימי. אפל אמרה כי עשתה זאת "כדי להגן על המשתמשים שלנו והדאטה שלהם". אפל ופייסבוק נמצאות בסכסוך מתוקשר בנושא הפרטיות מאז פרסום שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, בה דלפו פרטים על 87 מיליון משתמשי פייסבוק לחברת הייעוץ הפוליטית. לפני מספר חודשים פייסבוק נאלצה להסיר אפליקציה נוספת בעלת פעולה דומה מחנות האפליקציות של אפל, אונבו הישראלית. לא ברור בשלב זה אם גוגל תספוג סנקציה דומה לפייסבוק ואם גם ממנה ישללו ההרשאות להפצת אפליקציות פנימיות ב-iOS.

בתוך כך, מחוקקים אמריקאיים התבטאו בחריפות נגד פייסבוק בעקבות הפרסום אודות פעולת אפליקציית פייסבוק ריסרץ', ובמיוחד הנסיונות של פייסבוק לשווק אותה לנערים מגיל 13 באמצעות מודעות באינסטגרם וסנפצ'ט. הסנטור הדמוקרטי ריצ'רד בלומנטל מקונטיקט הצהיר כי "בילוש אחרי בני נוער זה לא מחקר, ולעולם לא צריך לאפשר את זה. במקום שפייסבוק תלמד ללמוד את הלקח שלה לאחר שנתפסה מרגלת אחרי צרכנים באמצעות אפליקציית אונבו, היא מיתגה אותה מחדש ועקפה את המאמצים של אפל להגן על משתמשי אייפון".

הסנטור הרפובליקני ג'וש הולי ממיזורי צייץ "חכו רגע. פייסבוק שילמה לנערים כדי להתקין מכשיר בילוש על הטלפונים שלהם מבלי לומר להם שהוא נותן לפייסבוק את הכח לרגל אחריהם? וחלקם בגיל 13. אתם רציניים?". גם הסנטור הדמוקרטי אד מרקי ממסצ'וסטס התבטא בנושא ואמר כי "זה מניפולטיבי באופן מובנה להציע לנערים כסף בתמורה למידע האישי שלהם, בעוד שלמשתמשים צעירים אין הבנה ברורה כמה דאטה הם מעבירים וכמה הוא רגיש". ואילו חבר הקונגרס הדמוקרטי מניו ג'רזי, פרנק פאלון, הצהיר כי "הורים מזהירים את ילדיהם להיזהר מזרים שמחלקים סוכריות. מסתבר שצריך להחיל את אותה אזהרה גם על פייסבוק. וזו הסיבה שאמריקאים צריכים חוק חזק ומקיף בנושא הפרטיות". הסנטור הדמוקרטי מארק וורנר מוירג'יניה אף שלח למנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, מכתב בו שאל אותו אם האמין כי משתמשים באמת היו מודעים לכמות הדאטה ששיתפו כשהורידו את האפליקציה. מוקדם יותר השבוע מחוקקים בארה"ב התבטאו גם נגד התכנית של פייסבוק למזג את התשתית הטכנית של פייסבוק מסנג'ר, וואטסאפ ואינסטגרם.