גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכובע הכפול של הר"י פוגע בבריאות

הסתדרות הרופאים מתפקדת גם כארגון עובדים וגם כרגולטור בתחום כ"א בבריאות - המצב הזה צריך להיפסק

מיטת אשפוז במסדרון בביה"ח רמב"ם / צילום: איל יצהר
מיטת אשפוז במסדרון בביה"ח רמב"ם / צילום: איל יצהר

מדינת ישראל לוקה בתכנון חסר בכל התחומים, הדבר חמור פי כמה כאשר מדובר בתכנון השירותי הרפואיים, ובמיוחד כאשר מדובר במרכיב העיקרי - מספר הרופאים, מספר המומחים ואיכות הכשרתם ומומחיותם.

לא הרבה יודעים שמי שקובע במדינת ישראל את מספר המומחים בתחומי הרפואה השונים, מי שאמון על מתן האישור למומחיות, מי שמחבר את הבחינות ובוחן המתמחים והרופאים שבדרך היא ארגון העובדים של הרופאים, הר"י ולא המדינה. דומה הדבר כאילו היינו נותנים לאגד לתת רישיונות הנהיגה לנהגיו, או שהסתדרות המורים תהיה אחראית על מתן תעודת הסמכה להוראה או תערוך ותנפיק את תעודת הבגרות לתלמידי בתי הספר.

הר"י מגלמת במטרותיה סתירה מובנית: מצד אחד קבעה את אחת ממטרות הארגון את פיתוח מדע הרפואה בארץ דרך המועצה המדעית של הר"י ומאידך מטרתה פרופסיונלית כארגון עובדים, האמור לפעול קודם כל לטובת חבריו.

מדובר בניגוד אינטרסים מובנה, כאשר המדינה, ובראשה משרד הבריאות, מתנערים מאחריותם לקביעת הקריטריונים המדעיים להכשרת הרופאים, כמו גם להסמכת מחלקות בתי החולים כשירות להוראה ולהכשרת מתמחים. הדבר נותן כח השפעה לארגון הרופאים, ולא למשרד הבריאות או לאגף התכנון במשרד האוצר או משרד ראש הממשלה, לתקנן מיטות ומספרי רופאים מומחים הנדרשים כיום או בעתיד למערכת הבריאות בארץ.

מי שקובע כמה רופאי אף אוזן גרון נדרשים למדינת ישראל בשנים הקרובות, זו ההסתדרות הרפואית ולא מדינת ישראל!

המעמד הכפול של הר"י כארגון עובדים מצד אחד וכסמכות סטטוטורית-רגולטורית מאידך באמצעות המועצה המדעית שקובע בפקודת הרופאים מ-1987, טומן בחובו ניגוד אינטרסים מובנה שהתבטא מספר פעמים בעבר ומתבטא גם בימים אלה.

זכורה התנגדותה הנחרצת של הר"י במשך עשרות שנים לחקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, שהיה אינטרס ציבורי מובהק. הר"י תצהיר על תמיכתה בחיזוק הרפואה הציבורית כאינטרס הציבור מחד, אך תילחם עד חורמה לחיזוק והרחבת השר"פ, המחליש את הרפואה הציבורית מאידך ומזרז הקמת שתי מערכות בריאות בישראל - ציבורית לעניים ופרטיות למי שיכול להרשות לעצמו לשלם.

האינטרס הציבורי מחייב את הרחבת רפואת הקהילה ושהכשרת הרופאים שעיקר עבודתם תהיה בקהילה, גם הכשרתם תהיה בקהילה. אך בכובעה האחר כארגון עובדים, שמגן על כוח הרופאים בבתי החולים, המועצה המדעית מחייבת שרוב ההכשרה תהיה בבתי החולים, וכך יהיה כוח עבודה זול ויעיל במחלקות שיאפשר למומחים, המהווים את עיקרה של הר"י, להעביר מירב הנטל למתמחים הצעירים, שאת זכויותיהם הר"י משום מה מזניחה.

בניגוד למגמה בארץ ובעולם, הר"י עושה גם בימים אלה שימוש בכוחה המונופוליסטי והרגולטורי כדי לחייב כל הרופאים להיות חברים בארגון עובדים, גם בניגוד לרצונם. זהו שריד למאפיינים ההסתדרותיים מהעבר הרחוק, כאשר לא היית יכול לקבל שירותי בריאות מקופת חולים, אם לא היית חבר הסתדרות.

הגיעה העת להפריד בין כובעיה הכפולים של הר"י.

הר"י צריכה לשוב ולהיות ארגון העובדים של הרופאים, לדאוג לזכויותיהם, תנאי עבודתם, מעמדם ושכרם ולהותיר למדינה, אולי באמצעות רשות ממלכתית עצמאית, את תפקידי תכנון כ"א ,הכשרתו, רישוי ושמירה על רמת ואיכות הרופאים. תהליך תכנון כמות המתמחים למקצועותיהם השונים צריך להיות לפי צרכי המדינה ולא לפי צרכי ואינטרסים ארגון הרופאים.

תהליך הקבלה להתמחות והליך קבלת הרישיון והמומחיות צריכים להיות להיות שקופים ונתונים לביקורת שיפוטית ולבטח נטולת ניגודי אינטרסים, ויפה שעה אחת קודם.

הכותב מלמד באוניברסיטת אריאל, לשעבר מנכ"ל קופת חולים מאוחדת ומנהל בית החולים מאיר

עוד כתבות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם ● בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 ● זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

שופט העליון יוסף אלרון / צילום: שלומי יוסף

לוין הציע למנות את יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון ונתקל בהתנגדות עזה

הצעתו של שר המשפטים - למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון למשך שנה - נתקלה בהתנגדות השופטים, חברי לשכת עורכי הדין וח"כ קארין אלהרר ● ראש לשכת עורכי הדין: "הצעה שערורייתית והמשך ההפיכה המשטרית - לא נקבל אף תוצאה מלבד בחירתו של השופט יצחק עמית בהתאם לשיטת הסניוריטי הנהוגה"

מוצרי סוגת. החברה בדרך להנפקה / צילום: תמר מצפי

בתוך שנה: פורטיסימו עשויה להנפיק את סוגת לפי שווי של מיליארד שקל

הנפקת סוגת עשויה לצאת לפועל רק בעוד שנה, בהתאם להתפתחויות במלחמה ● קרן ההשקעות בראשות יובל כהן השביחה את יבואנית המזון מאז השתלטה עליה ב-2019

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באיזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

אהוד ברק / צילום: איל יצהר

חברת הסייבר של מפקד 8200 לשעבר ואהוד ברק בדרך לאקזיט. ממה מוטרדת הרוכשת?

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לגלובס נודע כי פאראגון, חברת הסייבר ההתקפי הישראלית, מנהלת משא ומתן למכירת השליטה בה בתמורה לסכום שנע בין 700 מיליון דולר ל-1.1 מיליארד דולר ● העסקה מהדהדת את רכישת NSO על־ידי פרנסיסקו פרטנרס. מדוע הרוכשת חוששת מרגע אישור העסקה?

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

עובדי חדשות 13 לדירקטוריון: "תדהמה ושאט נפש ממינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ'"

עיתונאיות ועיתונאי חדשות 13 שיגרו מכתב חריף לדירקטוריון, בו הביעו התנגדות למינוי יו"ר הרשות השנייה לשעבר ליו"ר החברה ● לפי המכתב, "המינוי כה פסול ומופרך, עד כי מתעוררת תהייה שמא דירקטוריון החברה פעל במודע בניגוד לטובתה העסקית והציבורית" ● רשת 13: "ועדת האיתור פעלה במקצועיות ובתהליך סדור"

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

חשד: ישראלי הרוויח 6.6 מיליון שקל בדרום אמריקה ולא דיווח לרשות המסים

מחקירת רשות המסים עולה החשד כי דניאל היימן לא דיווח למס הכנסה על הכנסות בסך 6.6 מיליון שקל מחברה זרה הרשומה בדרום אמריקה ● את החברה קיבל בירושה מהוריו, ועפ"י החשד לא דיווח לרשות המסים על הכנסות אלה ועל היותו הבעלים של החברה

צילום: Shutterstock

הקרימינולוג שעשה מהפכה בעבודת השיטור בעולם יודע מה הטעות של בן גביר בטיפול במפגינים

פרופ' דוד וייסבורד גילה ששיטור אפקטיבי מתבסס על מיפוי גיאוגרפי של "נקודות חמות" בערים ● מחקריו כבר זיכו אותו בהכרה בינלאומית ובפרס ישראל, ובימים אלה הוא מצטרף כחבר באקדמיה הלאומית למדעים ● בראיון לגלובס, הוא מסביר מה צריך לעשות כדי להגביר את האמון בין תושבים באזורי פשיעה לשוטרים ואיזו טעות עושה השר לביטחון פנים בטיפול בהפגנות

מכונית כיבוי אש / צילום: בן יוסטר

אחרי עשרות שיגורים: שרפה גדולה בגליל העליון

אחרי השיגורים מלבנון: שרפה גדולה פרצה סמוך לקיבוץ יראון, חשש שתתפשט ליישובים סמוכים • אחרי המטח הכבד לקריית שמונה, חיל האוויר פתח בגל תקיפות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה חיובית בתל אביב; מדד הבנקים עלה ב-1.6%, אל על ירדה ב-7%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● הדולר נחלש מול השקל ● אפל עקפה את מיקרוסופט במונחי שווי שוק ● האינפלציה בארה"ב מתייצבת ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי אך צופה כי הריבית תרד רק פעם אחת עד סוף השנה ● מחר יתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ובמיטב העלו תחזית האינפלציה ל-3.1%: "גוברים הלחצים לעליית מחירים"

סלט עגבניות של לה בוסתן / צילום: אלי אלחלל

עגלת הקפה בחורשה שמגישה סלט בוראטה עסיסי ומאפין פירות יער מושחת

עגלה שמציעה כריכי פרעצל נהדרים, אשת הייטק שהפכה לצורפת לאחר שחלתה, ויצרני שמן זית שחוו שנה קשה ● ביקור בחבל מודיעין נתן לנו קצת תקווה

האינפלציה במאי הפתיעה לחיוב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לטובה: קצב שנתי של 2.8% במאי; מחירי הדירות ממשיכים לזנק

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.2%, מתחת לתחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של כ-0.5% ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע לחיוב את צפי הכלכלנים שציפו כי יעבור את הרף העליון של יעד יציבות המחירים של בנק ישראל ● למרות הנתונים המעודדים, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, מדגיש: "להערכתנו, הסיכונים לתחזית האינפלציה מוטים כלפי מעלה"

נמל דבאו בפיליפינים / צילום: Shutterstock

המטוס העתידני של יפן, בריטניה ואיטליה, והעסקה המסתורית של תע"א

התעשייה האווירית השלימה את פריסתה של מערכת הגנת נמלים בנמל באסיה ● הסוכנות האמריקאית הממשלתית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים מפתחת חומרים ממריצים נטולי תופעות לוואי, שיוטמעו בגוף באמצעות פולטי אור לבישים ● יפן, בריטניה ואיטליה משלבות ידיים לטובת פיתוח מטוס קרב עתידני ● ומדינות אירופה ממשיכות להתחמש בשל השפעות האיום הרוסי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק

מפעל מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן

הקיבוצניקים שאיבדו 4 מיליארד שקל "על הנייר": "בשנים הטובות הצלחנו לבסס גם דור אחד קדימה"

מיטרוניקס, יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה, חווה בשנתיים האחרונות טלטלות בעסקיה, אשר הובילו לקריסת המניה בכ־80% מהשיא ולמחיקת מיליארדי שקלים מהשווי ● מי שנאלצו לראות את עושרם מתכווץ הם חברי קיבוץ יזרעאל, שמחזיקים ב־56% מהחברה ● עם זאת, טוען יו"ר הדירקטוריון, "הקיבוץ חזר להתעסק בשלו. היום הדבר המרכזי שמעניין אותו זאת הכנה לטקס שבועות"

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: דובר צה''ל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, Shutterstock

הנתון הכלכלי המדאיג שהתחבא - ואינו קשור למלחמה

באוצר מודים: גם בלי המלחמה, אנחנו לא עומדים ברף ● חברי הכנסת שוב סבורים שזכותם לעשות ככל העולה על רוחם ● והשורטיסטים נכחדים מוול סטריט ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ברודקום. הציגה תוצאות מרשימות לרבעון / צילום: Shutterstock, Michael Vi

הפתיעה את השוק: מניית השבבים שמזנקת היום בוול סטריט

ענקית השבבים ברודקום סיימה רבעון מוצלח כשרבע מהכנסות החברה הגיעו מתחום הבינה המלאכותית ● בחברה סיפקו תחזית חיובית גם לעתיד ומנייתה מזנקת במסחר המוקדם ● בדומה לאנבידיה, גם בברודקום הכריזו על פיצול מניות