ינואר בשוק הנפקות החוב הקונצרני: ירידה של כ-30% לעומת החודש המקביל אשתקד

S&P מעלות: "החשש מתהליך התאמה לריבית גבוהה יותר ימשיך לתמוך בסלקטיביות של המשקיעים בהנפקות האג"ח" • היקף גיוסי האג"ח הקונצרניות בינואר: כ-6 מיליארד שקל, בעיקר על ידי לאומי ועזריאלי • בחברת הדירוג מעריכים כי היחלשות של השקל תביא להפניית השקעות לחו"ל, במיוחד לשוק האמריקאי

האינדיקטורים הכלכליים המרכזיים במשק הישראלי מצביעים אמנם על מצב חיובי, אך הסנטימנט השלילי שאפיין את שוק ההון בשלהי 2018 המשיך לתת את הטון בשוק הנפקות האג"ח הקונצרניות גם בחודש ינואר. ההפסדים שספגו המשקיעים אגב הפדיונות הגדולים בקרנות הנאמנות המתרכזות באפיק זה, המשיכו להשפיע על הפעילות.

מסיכום שערכו כלכלני חברת הדירוג S&P מעלות עולה, כי שנת 2019 נפתחה עם היקף הנפקות של כ-6 מיליארד שקל - עלייה בהשוואה לכ-5 מיליארד שקל ברבעון האחרון של 2018, אך ירידה של 30% בהיקף ההנפקות לעומת ינואר שעבר. שתי הנפקות גדולות, של בנק לאומי בהיקף של כ-2.3 מיליארד שקל, ושל קבוצת עזריאלי בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל, ריכזו את מרבית הפעילות (כ-63% מהיקף ההנפקות בינואר).

בדומה לחודשים האחרונים, גם בינואר התאפיינו ההנפקות בנוכחות גבוהה של חברות באיכות אשראי גבוהה, (לאומי, קבוצת עזריאלי ושופרסל) שזכו לביקושי יתר מאוד גבוהים או גם אג"ח עם בטחונות איכותיים. בלטה היעדרותן של קרנות הנאמנות, בין היתר, לאור המשך הפדיונות בקרנות בינואר, כאשר המוסדיים בחסכון לטווח ארוך השלימו את הביקושים.

במעלות מציינים כי צרכיי המיחזור הגבוהים של החברות, בהיקף של כ-50 מיליארד שקל ב-2019, ימשיכו לתמוך בביקוש ובצורך להנפקות מצד החברות. "מאחר ועל פי תרחיש הבסיס שלנו קצב עליית הריבית צפוי להיות מתון מאוד לא צפויים, להערכתנו, זעזועים. מבחינת המשקיעים ההפסד על הסחורה הקיימת יהיה מתון יחסית ואטרקטיביות ההשקעה של סחורה חדשה עשויה לעלות. מצד המנפיקים - התוספת לעלות המימון אינה משמעותית".

עם זאת, להערכת S&P מעלות החברות תגייסנה פחות מהיקפי הגיוס בעידן של ריבית אפסית, תוך שהן ממשיכות לפעול להורדת המינוף - בדומה לפעילותן לחיזוק הפרופיל הפיננסי של מרבית החברות בשנים האחרונות.

ההנפקות הצפויות הן בעיקר של חברות בעלות איכות אשראי גבוהה יחסית, מתחומי פעילות שונים. הסלקטיביות מצד המשקיעים מגבילה את הנגישות לשוק של חברות מסוימות, בעיקר כאלה בעלות איכות אשראי נמוכה.

רמת מרווחי הסיכון גבוהה ביחס לאשתקד

בנוגע למרווחים מציינים בחברת הדירוג, כי לאחר העלייה החדה במרווחי הסיכון בשוק האג"ח, שהגיעה לשיא לקראת סוף דצמבר, החלו המרווחים לרדת באופן משמעותי במהלך ינואר. ככל שרמת הדירוג נמוכה יותר, עוצמת השינוי הייתה חריפה יותר ובקבוצת ה-BBB (מקומי) מרווח הסיכון בסוף ינואר היה גבוה משמעותית מהמרווח לפני הזינוק במרווחים בדצמבר, בשונה מהתפתחות השערים באג"ח בדירוגים הגבוהים יותר.

כלומר, מרווחי הסיכון של החברות ברמות הדירוג AA ו-A כמעט והשלימו תיקון לרמות טרם העלייה החדה שנרשמה בדצמבר. עדיין, רמת מרווחי הסיכון בכל קטגוריות הדירוג גבוהה יותר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. "אנו ממשיכים לראות בידול בין מרווחי הסיכון לפי רמות דירוג. כמו כן, קיים פער בין מרווחי הסיכון של כלל החברות לבין מרווחי הסיכון בנטרול חברות הנדל"ן האמריקאיות. במבט קדימה המשך העלייה של מרווחי הסיכון והתשואות בשוק ישפיעו על יכולת מיחזור החוב ועל יחסי הכיסוי של חלק מהחברות, בעיקר אלו בעלות רמת דירוג נמוכה".

נכון להיום, אומרים בחברת הדירוג, נראה כי המרווח מעל הריבית חסרת הסיכון חזר, פחות או יותר, לרמה ההיסטורית לפני המשבר ב-2007. עם זאת, כיום הריבית המוניטרית (0.25%) נמוכה משמעותית מהריבית לפני המשבר הפיננסי בסוף 2007, שעמדה על 4%. המשמעות העיקרית היא שעלות הכסף ליזמים והחברות נמוכה משמעותית לעומת 2007.

עם זאת, "ראוי לציין כי שוק האג"ח הקונצרניות כיום אינו דומה לזה של לפני המשבר הגדול של 2008. שוק האג"ח טרם אותו משבר היה צעיר מאוד, בשלבי התהוות, ואילו היום שוק האג"ח כולל הרבה יותר חברות וסדרות, כאשר סקטור הנדל"ן הרבה יותר דומיננטי מבעבר".

במבט קדימה מעריכים ב-S&P מעלות כי "החשש מעוצמתו של תהליך ההתאמה לריבית גבוהה יותר ימשיך לתמוך בסלקטיביות של המשקיעים וככל הנראה יבוא לידי ביטוי גם בהמשך עלייה במרווחי הסיכון. לסיכון שער החליפין השפעה על תהליך עליית התשואות. התחזקות השקל בעשור האחרון גוננה על תופעת 'ההטיה הביתית' (home bias) ועודדה אותה. בתרחיש שהשקל ייחלש, יש להניח שיותר השקעות יופנו לחו"ל, במיוחד לשוק האמריקאי, שמציע כבר עתה תשואות גבוהות יותר לפידיון".