גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בג"ץ: על שר האוצר להטיל באופן מיידי מסי קנייה שווים על מוצרי טבק לגלגול

שופטי בג"ץ קבעו פה-אחד כי על שר האוצר משה כחלון להטיל באופן מיידי מסי קנייה שווים על מוצרי טבק לגלגול ועל סיגריות רגילות ● העותרים: "הישג היסטורי במאבק נגד העישון" ● כחלון: "חולק על בג"ץ אך אכבד את הפסיקה"

שר האוצר משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר האוצר משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

שופטי בג"ץ קבעו היום (ב') פה-אחד כי על שר האוצר משה כחלון להפעיל את סמכותו לפי חוק מס קנייה ולהטיל באופן מיידי מסי קנייה שווים על מוצרי טבק לגלגול ועל סיגריות רגילות. 

המשמעות של פסיקת בג"ץ תהיה ככל הנראה העלאת מחירי מוצרי הטבק לגלגול. זאת, כאשר בידי השר נותרה עדיין הסמכות לקבוע באיזה אופן יושווה המס. אפשרות אחת, שהיא פחות סבירה נוכח ההשפעות הקשות של העישון, היא הורדת מחירי הסיגריות והשוואתם למחיר הטבק לגלגול.

בהקשר זה ציינו שופטי בג"ץ את דוח הוועדה הציבורית לצמצום העישון ונזקיו, שהמלצותיו הוגשו בשנת 2011, ולפיו ההערכה היא ששיעור התמותה בישראל על רקע עישון פעיל עולה על 8,000 בני אדם בשנה, וכי כ-1,000 בני אדם נוספים מקפדים את חייהם בכל שנה עקב חשיפה לעישון כפוי.

משכך קבעו השופטים כי לכל הפחות "ראוי לוודא כי הכללים בתחום זה יהיו מבוססים על הנתונים המדעיים והרפואיים הרלוונטיים, ולא יגרמו חלילה להטיית התנהגויות הפוגעת בשלום הציבור".

אפשרות נוספת בה יוכל שר האוצר לבחור, היא השוואת מס הקנייה על טבק לגלגול לזה של סיגריות רגילות. במקרה כזה המחירים הצפויים של טבק לגלגול (לפי נתוני המיזם למיגור העישון) יהיו: ‏חפיסה של 30 גרם טבק, שעולה היום 32 שקל, ‏תעלה כעת 61 שקל; ‏חפיסה של 40 גרם, שכיום עולה 43 שקל, תעלה כעת 81 שקל; וחפיסה של 50 גרם, שעולה כיום 53 שקל, תעלה כעת 102 שקל.

אפשרות נוספת, שקיימת על הנייר ולא ברור עדיין אם שר האוצר יבחר בה, היא קביעת מס קנייה חדש למוצרים אלה. כזה שיעלה את מחיר הטבק לגלגול מצד אחד, אך יוריד את מחירי הסיגריות הרגילות מן הצד השני.

בהחלטתם היום קיבלו שלושת שופטי בג"ץ את עתירת המיזם למיגור העישון והורו על הפיכת הצו על-תנאי שניתן במסגרת העתירה לצו מוחלט. זאת, כפי שהסכימה המדינה, ובמובן כזה ששיעורי מס הקנייה המוטלים על סיגריות ועל טבק לגלגול יושוו.

נזכיר כי העותרת, שיוצגה באמצעות עו"ד אפי מיכאלי, אליה הצטרפה האגודה למלחמה בסרטן, ביקשו מבג"ץ כי יורה לשר האוצר להשוות את המס המוטל על טבק לגלגול לזה המוטל על סיגריות רגילות.

בפסק הדין ציינה השופטת דפנה ברק-ארז, בהסכמת יתר חברי המותב, השופטים אלכס שטיין וג'ורג' קרא, כי מקובלת על בית המשפט "העמדה כי התוויית המדיניות בכל הנוגע לקביעתם של שיעורי המס אמורה להיעשות על-ידי גורמי המדינה, ובמקרה זה על-ידי שר האוצר".

הזכות לבריאות חזקה יותר

יחד עם זאת, השופטת ברק-ארז ציינה כי "המדיניות" של שר האוצר כחלון שלא להטיל מסים נוספים, "אינה מילת קסם הפוטרת את הרשות המבצעת מהחובה לנהוג בשוויון או לבחון טענות רציניות בדבר השלכה שלילית של החלטתה על זכויות, במקרה זה הזכות לבריאות". לדבריה, "שיקול-דעת רחב אינו פטור מהחובות שמטיל המשפט הציבורי".

בג"ץ ציין כי עמדתו של שר האוצר, כפי שהובאה בהליך זה, התייחסה אך ורק לשיקול של הכבדה על אוכלוסיות מעוטות הכנסה. בהקשר זה ציינו שופטי בג"ץ כי הם אינם מבטלים שיקול זה, אך זה לבדו לא יכול לעמוד. לדבריהם, תשובת שר האוצר "לא התייחסה כלל לשיקולים רלוונטיים נוספים שלכאורה נדרשה התייחסות אליהם - העובדה שהיקף צריכת הטבק לגלגול אינו נתון קבוע אלא כזה המושפע משיעור המס; וכן החשש ששיעור מס נמוך על מוצרי עישון מסוימים תורם בפועל לעידוד העישון וממילא משפיע לרעה על בריאות הציבור".

נוכח התעלמות שר האוצר משיקולים רלוונטיים אלה, הפעילו שופטי בג"ץ את ההלכה הקובעת כי "בביקורת השיפוטית על החלטות מינהליות ניתן משנה משקל למצבים שבהם החלטתה של הרשות התעלמה משיקולים רלוונטיים". 

החלטת בג"ץ אינה מפתיעה, וזאת, בין השאר, לאור העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הסכים - הן בתגובה שהגיש והן בדיון שהתקיים בעתירה - למתן צו מוחלט בעתירה.

פסק הדין של בג"ץ מגיע בהמשך לסירובו של שר האוצר כחלון להעלות את המס על הטבק לגלגול לאור היותו "מוביל מדיניות שבה אין מקום להעלות מסים", כדבריו. נימוק זה נדחה כאמור על-ידי שופטי בג"ץ, לאור היותו נימוק יחיד שאינו מתייחס לשיקולים רלוונטיים חשובים אחרים (כגון הנזק מטבק לגלגול).

בנוסף אימצו השופטים את הנימוקים שעמדו מאחורי הסכמת היועמ"ש לקבלת העתירה, שנמסכו על עמדת משרד הבריאות והנזק הבריאותי הנובע משימוש בטבק לגלגול.

"בהתאם לעמדתם של גורמי המקצוע במשרד הבריאות, סיגריות מגולגלות וסיגריות מוכנות הן אותו מוצר מן הבחינה הפונקציונלית. על כן, תהא אשר תהא עמדתם של השרים באשר לשיעור המס המתאים ביחס אליהם - ההבחנה בין מוצרים אלה, באופן שמשליך על הכוונת התנהגויות שיש להן השפעה על הבריאות, אינה יכולה להיקבע ללא כל טעם", כתבה השופטת ברק-ארז.

"אין אפוא הצדקה עניינית להבחנה במיסוי"

לפי בג"ץ, בחינת ההשלכות שיש להבחנה בין המוצרים (סיגריות רגיל וטבק לגלגול) היא בעלת חשיבות מיוחדת כאשר מדובר במס קנייה מן הסוג שנועד מלכתחילה לכוון התנהגויות, כמו במקרה זה.

עוד הוסיפו שופטי בג"ץ כי עיקר תכליתו של מס קנייה "כדי לכוון התנהגויות, לרבות בכל הנוגע לצריכת מוצרים שיוצרת החצנות שליליות מבחינת החברה כולה, כדוגמת עישון". על רקע זה, ובהתחשב בעמדה המקצועית שהציגה משרד הבריאות (שהובאה בעמדת המדינה), ולפיה הסיכונים הבריאותיים הכרוכים בעישון סיגריות רגילות וסיגריות מגולגלות הם זהים בעיקרם, שופטי בג"ץ קבעו כי "אין אפוא הצדקה עניינית להבחנה במיסוי המוטל עליהן אף במישור של תכליות ההסדר המיסויי".

בפסק דינו בחר בג"ץ שלא לנקוט עמדה בשאלת מדיניות המיסוי ושיעור המס המדויק שיש להשית על מוצרי העישון למיניהם, ובכלל שאלה זו: האם תיקון אי השוויון יעשה "כלפי מעלה", דהיינו בייקור הטבק לגלגול - או "כלפי מטה", קרי בהורדת מחיריהם של הסיגריות הרגילות. 

"הישג היסטורי במאבק נגד העישון"

מהמיזם למיגור העישון ומהאגודה למלחמה בסרטן, אשר הגישו באמצעות עו"ד אפי מיכאלי את העתירה שקיבל היום בג"ץ, ומההסתדרות הרפואית, שביקשה להצטרף להליך ולתמוך בעתירה במעמד "ידיד בית המשפט", נמסר בתדובה: "פסק הדין של בג"ץ, שקיבל את עתירתנו פה-אחד, הוא הישג היסטורי במאבק נגד העישון, לטובת בריאות הציבור ולמען ריסון כוחן של חברות הטבק בישראל. זהו רגע שיא במערכה שנמשכה כאן שנים לצמצם את היקף העישון בישראל, העומד אצלנו על למעלה מ-20%, בעוד שהוא הולך וצונח ברבות ממדינות המערב.

"מצער שמשה כחלון סירב לאורך כל התקופה האחרונה להבין כי ישראל חייבת ליישר קו עם המגמה העולמית, והתעקש לעצום עיניים, שוב ושוב, למרות כל הנורות האדומות שהדלקנו בדרך. הנורות הללו החלו בתמימות-הדעים ששררה בקרב הדרג המקצועי לגבי הצורך להשוות את המס על מוצרי העישון, עברו דרך המחקרים שהוכיחו חד-משמעית כי מס גבוה יותר על מוצרי טבק מציל חיים, והסתיימו בעמדת היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות, שסירבו באופן נדיר להגן על עמדתו של שר האוצר בבית המשפט. לולא ההתעקשות חסרת הסיכוי של כחלון, לא היה צורך בהתערבות בית המשפט, וניתן היה להגיע לתוצאה ההגיונית הזו הרבה קודם - מה שעשוי היה למנוע התמכרות של צעירים להרגל הקטלני, הממכר והממית ולהציל חיים.

"כעת אנו מצפים לפרסום מיידי של צו מיסוי על הטבק לגלגול, כפי שהורה בית המשפט, ואנחנו מתכוונים להישאר ערניים ולעקוב כי משרד האוצר מבצע את החלטת בג"ץ כלשונה". 

כחלון: 

שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון, התייחס לפסק הדין של בג"ץ בנושא מיסוי טבק לגלגול. בכנס התנועה לאיכות השלטון במודיעין אמר כחלון: "בג"ץ הכריע היום בנושא העלאת המס על הטבק. התפיסה הכלכלית שלי אומרת שצריך להוריד מסים ולא להעלות, לכן אני מתנגד לכל העלאה באשר היא".

לדבריו, "אזרחי ישראל עובדים קשה ומשלמים מספיק מסים, ותפקידנו להוריד מסים ככל שניתן. אני חולק על החלטת בג"ץ, אך כמובן שאכבד אותה. נלמד את פסק הדין ונפעל בהתאם".

עוד כתבות

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות