ארדואן הודיע כי ישתלט על הבנק הגדול במדינה; מניית הבנק צונחת

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הודיע שהאוצר הטורקי ישתלט על הבנק הבורסאי הגדול ביותר במדינה, Turkiye Is Bankasi, ושיגר בכך את מניית הבנק לצניחה של 6%

נשיא טורקיה ארדואן \ צילום: רויטרס
נשיא טורקיה ארדואן \ צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הודיע כי האוצר הטורקי ישתלט על הבנק הבורסאי הגדול ביותר במדינה, Turkiye Is Bankasi, ושיגר בכך את מניית הבנק לצניחה.

"Isbank יהפוך לנכס של האוצר בעזרת השם", אמר ארדואן בישיבת סיעת מפלגת השלטון שלו באנקרה היום (ג'). הוא קרא לפרלמנט "לאמץ את ההחלטה ההיסטורית הזו".

למהלך תתנגד מפלגת האופוזיציה גדולה ביותר, CHP, מחזיקה כ-28% ממניות Isbank, אך ארדואן רמז שיש לו את תמיכת בעלי הברית בפרלמנט כדי לכפות את ההשתלטות של המדינה.

CHP לא מקבלת דיבידנדים מהבנק, אך ארדואן עדיין מאשים אותה ב"ניצול" מסטפה קמאל אטאטורק, מייסד טורקיה המודרנית שהעניק את מניות הבנק למפלגה שהוא הקים בצוואתו. ארדואן טוען שמה שהיה שייך בשעתו למייסד המדינה הטורקית לא צריך להיות בבעלות מפלגה פוליטית.

הבנק טען בעבר שכל ניסיון להלאים אותו יהיה פשע פיננסי. מפלגת CHP התנגדה לתביעת ארדואן לוותר על אחזקתה בבנק, ועל ארבעת מושבי מועצת המנהלים שהיא מחזיקה.

למפלגת השלטון AK אין את הרוב פרלמנטרי הדרוש כדי לשנות באופן חד צדדי את חוקי הבעלות על הבנק, אך ארדואן רמז שהשותפה הזוטרה בפרלמנט, מפלגת MHP הלאומנית, תתמוך בחקיקה שתאפר את השתלטות משרד האוצר.

מניית Isbank צנחה ב-6% בעקבות דברי ארדואן, והתאוששה לירידה של 1.2% ב-1 בצהריים שעון איסטנבול. הלירה הטורקית נסחר בעלייה קלה של 0.2% ל-5.2067 לדולר.