האופוזיציה הממשלתית האמיצה של הנסיך הסעודי

בממלכה שבה סעודים רבים מאמינים שהחזון הכלכלי של יורש העצר מתנגש עם המציאות, אבל איש כמעט אינו מעז להגיד זאת בפומבי, הנסיך ניצב בפני התנגדות בתוך ממשלתו ליוזמות שונות שהוא מבקש לקדם

הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמן / צילום: רויטרס
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמן / צילום: רויטרס

כששר האנרגיה התקיף של סעודיה נפגש עם הנסיך מוחמד בן סלמן בסוף 2016, הוא התכוון להניא את בנו של המלך מהפרטת החברה הגדולה בעולם במונחי שווי.

זה לא עבד. הנסיך מוחמד הורה לשר חליד אל פליח לרשום את חברת הנפט הלאומית ערמקו למסחר מוקדם ככל האפשר.

בכך לא הסתיימה ההתנגדות של אל פליח להנפקה הראשונית (IPO) של ערמקו, והיא נגעה לעוד תחום חשוב: ביורוקרטיית האנרגיה הגדולה במדינה. הפקידים הסעודים האטו את הריצה להנפקה, בטענה שהיא תעלה לצרכנים מיליארדי דולרים במחירי בנזין גבוהים יותר, תחשוף את החברה לבעיות משפטיות, ותפתח אותה לביקורת ציבורית בלתי רצויה להם.

באוקטובר נכנע הנסיך ללחצים, ודחה את ההנפקה לפחות עד שנת 2021. הטכנוקרטים הסעודים נשארו נחושים למנוע אותה בכלל, אמרו פקידי אנרגיה, מנהלים ויועצים בשיחות עם ה"וול סטריט ג'ורנל".

הנסיך מוחמד, בן 33, השליט בפועל של הממלכה, דוחף תוכנית לעיצוב מחדש של הכלכלה הסעודית תוך הפחתת תלותה בהכנסות מנפט. ה-IPO של ערמקו הייתה אמורה להכניס לקופת המדינה עד 100 מיליארד דולר למימון תעשיות חדשות וליצירת מקומות עבודה.

הנסיך ניצב בפני מה שמנהל סעודי אחד מכנה "התנגדות פסיבית" בממשלתו שלו. בנוסף לדחיית ההנפקה, פקידי מדינה מעכבים ומצמצמים את תוכניתו להקמת מרכז הפקת החשמל הסולרי הגדול ביותר בעולם, את המכירה של נכסי מדינה ואת הגדלת ההשקעה בחברות טכנולוגיה.

כלכלנים אומרים שהמדיניות החדשה של הגדלת ההכנסות שאינן קשורות בנפט תרמה למיתון של 2017 בסעודיה, ודיכאה את ההוצאה הצרכנית ואת ההשקעות במגזר הפרטי. ההשקעה הזרה הישירה צנחה לשפל של 14 שנים ב-2017, השנה שאחרי השקת תוכניות הרפורמה של הנסיך מוחמד, לפני שהיא התאוששה במקצת בשנה שעברה. רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י סיבך עוד יותר את המאמצים למשוך הון זר.

"קבלת ההחלטות נשלטת ביד חזקה"

פקיד סעודי הגיב בהצהרה כתובה ללשכת העיתונות של המדינה: "תהליך קבלת ההחלטות בממשלת סעודיה בנוי בצורה חזקה ונשלט ביד חזקה, אבל הוא נשען על שקלול כל האופציות ועל דיון משמעותי בין מקבלי ההחלטות, שהם ההנהגה וצוות של שרים ויועצים, כדי להתמודד עם החלקים הרבים של המפנה שעוברת הממלכה".

תחת השליטים קודמים במדינה, ערמקו זכתה לעצמאות ניכרת. "במשך עשרות שנים, הסעודים הניחו לאנשי החברה לקבל את ההחלטות", אומר אלן וולד, יועץ אנרגיה שספרו "סעודיה בע"מ" תיאר את עלייתה של ערמקו. "כעת הפוליטיקאים חזרו לשלוט בחברה".

השליטה ההדוקה של הנסיך מוחמד במדינה והתיעוב שלו כלפי הביורוקרטיה הובילו לשינוי משמעותי בסעודיה. על ידי עקיפת תהליך קבלת ההחלטות המסורתי, הוא הוביל שינויים חברתיים פופולריים, כמו מתן היתר לנשים לנהוג ושלילת סמכות המשטרה הדתית לבצע מעצרים. גברים ונשים יכולים כעת להתערבב בציבור, ובדרנים מערביים כמו הזמרת מריה קארי קיבלו היתר להופיע במדינה.

הנסיך אמר שהוא רואה לנגד עיניו ממלכה ששומרת על צביונה המוסלמי אבל נראית יותר כמו דובאי, הנסיכות השכנה שהפכה לגן עדן לכסף זר ולסמל לקוסמופוליטיות ערבית.

שיחות עם כ-25 פקידים סעודים, מנהלים ויועצים בעבר ובהווה מראות שבכל הנוגע לכלכלה, סעודים רבים מאמינים שהנסיך מפריז, ושהחזון הכלכלי שלו מתנגש עם המציאות.

הוא השיק מלחמה יקרה בתימן, עצר מאות אנשי עסקים במסע נגד שחיתות ב-2017, וניתק יחסים עם בעלות ברית לשעבר כמו קטאר וקנדה.

האופוזיציה הציבורית כמעט נעלמה

אף פקיד רשמי סעודי אינו מתנגד פומבית לתוכניותיו של הנסיך. האופוזיציה הציבורית כמעט נעלמה בעקבות סדרת רדיפות ומעצר של פקידים, אנשי עסקים, פעילי זכויות אדם, כוהני דת ואפילו בני משפחת המלוכה.

אבל היבטים של התוכנית הכלכלית שלו נתקלו בהתנגדות. בפגישה ב-2017 באחד הארמונות של הנסיך, הביע שר האוצר מוחמד אל-ג'דאן התנגדות לדרישת הנסיך שקרן ההון הריבונית של המדינה תכפיל את ההשקעה שלה בסך 3.5 מיליארד דולר בחברת התחבורה השיתופית אובר. יורש העצר רצה שהקרן הזו, PIF, תנצל ירידה במניית החברה אחרי שהמייסד שלה טראביס קלאניק עזב ביוני 2017.

ג'דאן אמר לנסיך של-PIF היו באותה עת נכסים בסך 160 מיליארד דולר שהיו ברובם בלתי נזילים, ושהחזקה של 7 מיליארד דולר באובר תהיה הימור גדול מדי על החברה הזו. בסופו של דבר הקרן לא הגדילה את החזקתה באובר.

פקידים סעודים, כולל שר הכלכלה מוחמד אל-טויירי, האטו את תהליך ההפרטה של נכסי מדינה, בטענה שהתנאים הכלכליים אינם אידיאליים למכירת בתי חולים, נמלי תעופה ומאגרי תבואה. לפי שעה, הממשלה לא מכרה ולו נכס אחד.

אל פליח, שהוא בו זמנית שר האנרגיה ויו"ר ערמקו, תומך בפומבי בתוכנית ההנפקה של החברה ובתוכנית להרחיב את הפקת החשמל הסולרי, אבל הצוות שלו עבד כדי לעכב או לצמצם את היקף שני המיזמים הללו.

ערמקו, שנוסדה בשנות ה-30 של המאה שעברה, היא כספת ההון הסעודית המסורתית, שליוותה את התפתחות המדינה הסעודית המודרנית. היא מתגאה ביתרות הנפט הגדולות ביותר של חברת נפט בכל העולם, עם 268.5 מיליארד חביות בסוף 2017.

שווי של 2 טריליון דולר לערמקו?

הרעיון של הנסיך מוחמד לרשום החזקה בערמקו למסחר נולד אחרי קריסת מחירי הנפט במחצית השנייה של 2014, שזעזעה את ממסד האנרגיה הסעודי. בינואר 2016, עם מחירים בשפל של 12 שנים וכשהממלכה שורפת את יתרות המט"ח שלה, הנסיך הצהיר שהוא שוקל הנפקה ראשונית. כעבור שלושה חודשים הוא נקב בשווי של 2 טריליון דולר לערמקו - יותר מכפליים השווי של חברות כמו אפל או אמזון - ופרסם את תוכנית הארגון מחדש הכלכלי שלו, שכונתה "חזון 2030".

מנהלים בערמקו ויועצים חיצוניים אומרים שהאנשים שעבדו על ה-IPO התקשו למצוא תרחיש שלפיו החברה שווה יותר מ-1.5 טריליון דולר. היו שהציעו שהשווי קרוב יותר לטריליון דולר.

פקידי ממשלה ומנהלים בערמקו חששו שהחברה תצטרך לפתוח את ספריה ולחשוף את עצמה לתביעות של בעלי מניות אם היא תירשם למסחר בבורסות גדולות כמו ניו יורק, לונדון או הונג קונג. הם חששו גם מכך שהמהלכים הגיאופוליטיים של הנסיך ישפיעו על מחיר המניה אחרי ההנפקה.

אותם מנהלים המשיכו להטיל ספק ב-IPO גם אחרי ששר האנרגיה אל פליח לא הצליח בסוף 2016 לשכנע את נסיך הכתר לבטל אותה.

בתחילת 2017, במפגש של מנהלי ערמקו במחוז המזרחי של סעודיה, השתרר שקט בחדר כשאחד מהם הטיל ספק בכל הרעיון של רישום למסחר ציבורי. ערמקו, לפי אותו מנהל, מוציאה 5 דולרים כדי להפיק חבית נפט ומוכרת אותה במחיר גבוה פי 10 או 20 מזה. היכן, הוא שאל, יכולה סעודיה להשקיע ולקבל תשואה כזו? לאיש לא הייתה תשובה.

לכל אורך 2017, אל פליח התנגד לרישום למסחר של מניות ערמקו בבורסת ניו יורק, זו שהנסיך מוחמד העדיף. אל פליח אמר לנסיך שהחברה היוקרתית ביותר של סעודיה תהפוך חשופה לתביעות של בעלי מניות לפי חוקי ניירות הערך בארה"ב. אל פליח אמר שהוא מעדיף את בורסת לונדון, שהציעה ללכת לקראת ערמקו בוויתורים מסוימים כדי לקבל את ההנפקה.

נסיך הכתר אמר שהנפקת ערמקו עדיין תתקיים כאשר תנאי השוק להנפקה יהיו אידיאליים, אולי ב-2021.

הפקידים בישיבה פרצו בצחוק רם

אל פליח ספקן גם בנוגע לתוכנית של הנסיך מוחמד לשתף פעולה עם מנכ"ל סופטבנק היפנית, מסאיושי סאן, כדי להשיק את מיזם הפקת החשמל הסולרי הגדול בעולם.

התוכנית הזו הועלתה לראשונה בפגישה של בכירים במשרד האנרגיה הסעודי באוקטובר 2017. סעודיה תיצור יכולת הפקת 1,500 ג'יגוואט, הרבה יותר מכפי שהממלכה צריכה כדי לספק את צורכי החשמל שלה. לפי יועצים שנכחו בישיבה, הפקידים פרצו בצחוק רם למשמע הדברים.

אל פליח ופקידים סעודיים נוספים צמצמו את התוכנית הזו ל-200 ג'יגוואט של חשמל סולרי בשנת 2030, בעלות של 200 מיליארד דולר. כמה פקידים עדיין חושבים שזו תוכנית לא מציאותית ולא רווחית, גם אחרי שהיא הוכרזה במסיבת עיתונאים בשנה שעברה.

ההכרזה הזו יצרה בלבול בממסד האנרגיה הסעודי. הממלכה כבר הקימה משרד עם תוכנית שפתניות לאנרגיה מתחדשת. מי יעשה את מה?

בנאום בחודש שעבר, אל פליח תיאר תוכנית חדשה למגזר האנרגיה ממקורות מתחדשים: סעודיה תפתח יכולת של 60 ג'יגוואט ממקור סולרי ומרוח. PIF וחברות שותפות יפיקו 70% מהסך הכול, והמשרד שהוקם לאנרגיה מתחדשת יפיק את היתר.

PIF מסרה בתגובה שהיא עדיין מקווה לייצר יכולת הפקה סולרית וייצור בהשקעה של 200 מיליארד דולר בממלכה. כמה פקידי אנרגיה סעודים ספקנים בנוגע לכך.