רשות החדשנות משיקה מסלול תמיכה ייעודי לסטארט-אפים שהקימו נשים

במסגרת המסלול, תספק הרשות מענק למו"פ למיזמים בשלב ההזנק בנמצאים בבעלות נשים יזמות • המענק יעמוד על 75% מימון עלות המו"פ בשנה ראשונה ו-70% בשנה השנייה

נעמי קריגר כרמי / צילום: רשות החדשנות
נעמי קריגר כרמי / צילום: רשות החדשנות

רשות החדשנות הודיעה היום (ד') על השקת מסלול תמיכה ייעודי לסטארט-אפים שהוקמו על-ידי נשים. במסגרת המסלול, תספק הרשות מענק למו"פ למיזמים בשלב ההזנק שהוקמו על ידי נשים. התנאים בהם צריכים לעמוד המיזמים הניגשים למסלול התמיכה לנשים זהים לאלו של שאר מסלולי הרשות, אך המענק יהיה גבוה יותר ויעמוד על 75% מימון עלות המו"פ בשנה ראשונה ו-70% בשנה השנייה. תקרת התקציב תהיה עד 2.5 מיליון שקל בשנה הראשונה ו-4.5 מיליון שקל בשנה השנייה לכל מיזם.

הרשות מגדירה מיזם בבעלות נשית ככזה ש-33% ממנו לפחות נמצא בבעלות של יזמת, שאף מחזיקה בתפקיד טכנולוגי ניהולי בחברה. לפי הרשות, מיזמים טכנולוגים בהובלת נשים מהווים רק 8% מכלל היזמות הטכנולוגית בישראל, בדומה למצב בעולם. בהתאם, אחוז המיזמים של נשים שהוגשו לרשות החדשנות בשנים 2017-2018 עומד על כ-10% בלבד מכלל הבקשות במסלול חברות מתחילות. ברשות מקווים כי המסלול החדש יסייע להגדיל שיעור זה, והציבו מטרה להכפיל את מספר היזמות הנתמכות על ידי הרשות בתוך שנתיים.

נעמי קריגר כרמי, מנהלת הזירה החברתית ציבורית ברשות החדשנות, אומרת: "אנחנו מסתכלים מי מגיע אלינו לרשות החדשנות, ורוצים שתהיה חלוקה נכונה של המשאבים שלנו, וגם שמדינת ישראל תמצה את פוטנציאל החדשנות בכל חלקי החברה. התוכנית הזו תעזור לנשים להגיע לאבן דרך של פיתוח מוצר וחברה, ואני מקווה כי היא תעמיד עוד סיפורי הצלחה ודמויות לחיקוי לנשים רבות שיבואו אחריהן. המהלך החל לפני שש שנים כשהושק המסלול הייחודי למיזמים של יזמים בחברה הערבית והחרדית ולפני למעלה מחצי שנה התחלנו להיכנס לעומק הנושא, גם אני והצוות שלי, וגם אניה אלדן, מנהלת זירת הזנק והצוות שלה. ערכנו מפגשים עם יזמים ויזמות, בדקנו מה קורה בעולם והסתכלנו על המון נתונים.

"מצאנו שנשים מהוות בין רבע לשליש מהעובדים בתעשיית ההייטק, וביזמות הן עוד פחות - רק 8%. המענקים שלנו משקפים את המצב במדינה מבחינת שיעור היזמות. החדשנות הישראלית מפספסת פוטנציאל אדיר שיש ביזמיות, וניסינו להבין למה: מנתונים, מחקרים ושיחות עם השטח למדנו שיש הרבה נשים שרוצות להוביל מיזמים טכנולוגיים אך נתקלות באתגרים נוספים על אלו של כל יזם מתחיל. ניסינו לבודד את הקשיים ולאפיין מה שונה בקשיים שנשים חוות בהשוואה לאלו שכל יזם חווה".

קושי להשיג השקעה ראשונית

קריגר כרמי מנתה שלושה קשיים, הראשון הוא קושי בקבלת השקעה. היא ציינה כי מחקרים שונים שבדקו מצאו כי בארצות הברית, למעלה מ-95% משותפי ההון סיכון הם גברים, אך גופי השקעה שהיו בהן נשים, נטו להשקיע במיזמי נשים פי שתיים יותר מאשר הקרנות שבהן לא היו נשים. בנוסף, היא אומרת, "הרבה מהתחומים שנשים פועלות בהם הרבה יותר קשים להשקעה. הן נוטות לפעול בתחומים של בריאות, מיזמים עם אימפקט חברתי וחינוך, והדבר הזה גם משפיע". הקושי השלישי הוא שלנשים יש רשת קשרים חברתית מצומצמת יותר משל גברים, ולדברי כרמי, "הן גם נוטות להשתמש בה פחות - וזה לפי מחקר של מקינזי. גם בסקר שאנחנו ערכנו בקרב נשים, הרבה דיברו על מחסור במנטורינג ומודלים לחיקוי".

קריגר כרמי מוסיפה: "עיקר המסלול הוא מימון, ובדברים הללו נעזור באופן עקיף. העזרה הכי טובה שנוכל לתת מול משקיעים היא לתת ליזמים מכתב ביד שאומר שבדקנו ותמכנו במיזם מול תחרות קשה. אנחנו לא רוצים להחליף את המיזמים המאוד מצויינים שיש היום בשוק ותומכים ביזמיות, ולא נקים רשתות מנטורינג, אלא ננסה להשתמש ביכולת התכלול והמיצוב שלנו כדי לחזק את הפעילות של הארגונים הללו ולהפנות נשים גם אליהם. דבר נוסף שאנחנו עושים גם עם החברה הערבית והחרדית, ונעשה גם עם נשים, הוא שמי שתפנה אלינו ולא תקבל תמיכה תקבל מאיתנו פידבק מקיף".

לצד המענק הכספי, במסגרת המסלול רשות החדשנות תעניק ליזמות גם חשיפה והדרכה ייעודית על כלל מסלולי רשות החדשנות, תוך מאמץ ממוקד להביאן למיצוי כלי התמיכה העומדים לרשותן. "ראינו שבדומה להגשת מועמדות לתפקידים בשוק העבודה, אם אישה לא בטוחה שיש לה מיזם מצטיין, היא לא תגיש בקשת מימון, זאת בניגוד לגברים שנוטים ליותר ביטחון עצמי. לכן אנחנו רוצים להיות פרואקטיביים ולהכיר להן את כל מסלולי המימון האחרים, כדי שיגישו בקשות גם אליהם".

לצד מסלול התמיכה לנשים, הרשות מפעילה מספר מסלולים לתמיכה באוכלוסיות בתת ייצוג באקוסיסטם של היזמות. שני מסלולים דומים הפועלים זה מכבר הם המסלול לתמיכה ביזמות חרדים ומיעוטים. מאז 2014 ועד היום נתמכו 43 מיזמים של ערבים בסך של 67 מיליון שקלים, ו-26 מיזמים של חרדים בסכום כולל של 37 מיליון שקלים. מהרשות נמסר כי ב-2018 10.6% מהמיזמים שנתמכו במסלול חברות מתחילות, היו מיזמים בהובלת יזמים ערבים ו-8.7% מתוכם היו מיזמים בהובלת יזמים חרדים. זאת, מדגישים ברשות, בהשוואה לשיעורם הנמוך במיוחד בהייטק הישראלי, העומד על פחות מ-3% בכל אחת מהאוכלוסיות.