כמה הרוויחו המשקיעים בעקבות פיטורי מאמן מנצ'סטר יונייטד?

למה מניית יונייטד זינקה לאחר פיטורי מוריניו, ומדוע זו של יובנטוס צונחת למרות שרונאלדו מככב?

ז'וזה מוריניו / צילום: רויטרס, Jason Cairnduff
ז'וזה מוריניו / צילום: רויטרס, Jason Cairnduff

משקיעים שהריחו הזדמנות בפיטוריו של המאמן ז'וזה מוריניו ממנצ'סטר יונייטד, ורכשו את המניה של המועדון (MANU), הנסחרת בבורסת הנאסד"ק, רשמו בחודש וחצי האחרון תשואה נאה של 15%.

מדוע השוק מגיב לעניין "מקצועי" כמו פיטורי מאמן, למרות שלא התרחש שום אירוע מהותי כלכלי בחברה? כי להבדיל מחברות מסחריות "רגילות", שמושפעות מאירועים כלכליים - עקיפה או החמצה של תחזית רווח, הצלחה או כישלון בניסוי וכו' - מניות של מועדוני כדורגל הנסחרים בבורסה נעות חלק גדול מהזמן על-פי תחושות הבטן של אוהדי הכדורגל ביציע.

ביום המסחר שאחרי פיטורי מוריניו (18 בדצמבר) מניית יונייטד זינקה תוך שעתיים ב-10% וסיימה את היום עם עלייה של כ-5%, המשקפת תוספת של כ-150 מיליון דולר לשווי המועדון, הנסחר כיום לפי שווי של מעל 3 מיליארד דולר. האם יונייטד דיווחה על הסכם חסות חדש? האם שינתה את צפי הרווחים או ההכנסות? ברור שלא. הודעת הפיטורים פעלה על המשקיעים כמו שפעלה על האוהדים - ההנחה שמעכשיו הכול יהיה טוב יותר על המגרש.

מניית מנצ'סטר יונייטד בשנה האחרונה
 מניית מנצ'סטר יונייטד בשנה האחרונה

ואכן, במקרה של יונייטד התאמתו ציפיות המשקיעים כי הקבוצה תצא מהכפור שבו היייתה נתונה: מאז פיטורי מוריניו ומינויו של אולה גונאר סולשיאר הנורבגי לתפקיד המאמן, הקבוצה רצה על המגרש ללא מעצורים. היא ניצחה בשבעה משמונה משחקי הליגה האחרונים שלה (אחד סיימה בתיקו), ועלתה למקום החמישי - נגיעה מהבטחת העפלה אוטומטית לכסף הגדול של ליגת האלופות בעונה הבאה. ויותר חשוב אולי, גם המשקיעים מבינים כעת שלא מופרך שהקבוצה תצליח לעבור החודש בשמינית גמר ליגת האלופות את פריז סן ז'רמן הצרפתית.

שאלה מרכזית נוספת היא האם מניות של קבוצות כדורגל מכתיבות עבור הבעלים מתי והאם להניף את הגרזן? לא מעט פרשנים טוענים כי משפחת גלייזר, האמריקאים שמחזיקים בשליטה במנצ'סטר יונייטד מאז 2005, חיו בשלום יחסי עם הכישלונות על המגרש ועם החיכוכים שיצר מוריניו במועדון, ואפילו מול הבעלים. אבל כשהמניה סיימה במהלך השבוע השלישי של דצמבר מהלך התרסקות של 40% בתוך חצי שנה - עבור הגלייזרים זה כבר היה יותר מדי.

מה עשו מניות מועדוני הכדורגל בשנה האחרונה
 מה עשו מניות מועדוני הכדורגל בשנה האחרונה

ממש כמו תרופות, אנרגיה או תעשייה

עבור אוהדי כדורגל, רכישת מניה של מועדון כדורגל יכולה לתת תחושה של משהו רציונלי יותר מסתם הימור על משחק כדורגל. אבל אוהדים הם ממש השוליים של המשקיעים. לא מעט קרנות גידור או חברות השקעה גדולות רואות במנצ'סטר יונייטד הזדמנות, משל הייתה מניה בתחום התרופות, האנרגיה או התעשייה.

מועדוני כדורגל שהפכו בשנים האחרונות לרווחיים כמעט בכל עונה גם מציעים דיבידנד - כמו במקרה של מנצ'סטר יונייטד או בורוסיה דורטמונד, מה שהופך את ההשקעה לאטרקטיבית יותר. כך למשל Lindsell Train Ltd, חברת השקעות ופרייבט אקוויטי בריטית, החזיקה לפי הדיווח האחרון שלה מניות מנצ'סטר יונייטד בשווי 240 מיליון דולר.

עם החילופים בעמדת המאמן ביונייטד החלה פעילות כבדה יחסית במניה, מתוך תחושה ש"השדים האדומים" עומדים לחזור לעניינים. בתי ההשקעות וגופי מחקר שינו את תחזית המניה מ"מכירה" ל"החזק", ופירמת המחקר Zacks אפילו העבירה את המניה ל"קנייה חזקה".

האם מניות של קבוצת כדורגל מתנהגות בצורה מסוימת שמאפשרת למשקיעים לנצל את התוצאות המיידיות לצורך השקעה? צריך לציין כי אין הרבה אפשרות לתמרון בשוק ההון עם מניות של קבוצות ספורט. בשונה מה"בום" שהחל ב-1983, עם ההנפקה של טוטנהאם האנגלית בבורסה של לונדון, שהביאה בעקבותיה גל של קבוצות כדורגל להיסחר בבורסה, מאז המגמה של קבוצות היא להימחק מהמסחר. זאת, לרוב, בגלל ששוק הכדורגל דורש יותר עמימות, בעיקר בעת ביצוע עסקאות של רכישות שחקנים, וקשה מאוד לקבוצות להתנהל בצורה פתוחה על כל אירוע מהותי של רכישת שחקן או חתימה על הסכם חסות. בכל מקרה, בפרמיירליג האנגלית יש כיום שתי קבוצות בלבד שנסחרות - מנצ'סטר יונייטד וארסנל.

ובכל זאת, אפשר לסחור על-פי התוצאות במגרש: מחקר שבדק את הפעילות של 11 קבוצות כדורגל בבורסה במשך שלוש עונות (1995-1998) לאור התוצאות שלהן, מצא כי קיים קשר: ביום שלאחר ניצחון, מניית הקבוצה עלתה ב-1%, בעוד שתיקו הביא ביום שלמחרת לירידה של 0.6% והפסד הביא לצניחה של 1.4% במחיר המניה. אם מרחיבים את הקשר הזה לטווח זמן של חמישה ימים אחרי המשחק, הרי שהמגמה ברורה עוד יותר - עלייה של 1.3% בעקבות ניצחון, לעומת ירידה של 1.7% אחרי תיקו וירידה של 2.5% אחרי הפסד בליגה.

אלא שהיכולת על המגרש היא לא באמת הדבר החשוב ביותר. מה שמשפיע יותר על מניות של קבוצות כדורגל הם אירועים גדולים. הדוגמה הטובה ביותר היא מניית יובנטוס שנסחרת בבורסה של מילאנו. מאז תחילת השמועות על אפשרות לצירופו של כריסטיאנו רונאלדו למועדון הפאר האיטלקי, בקיץ האחרון, ועד קצת אחרי פתיחת העונה - פרק זמן של חודשיים - זינקה מניית יובנטוס ב-145%. מאז הקבוצה מנצחת ללא הפסקה, רונאלדו כובש בצרורות, אבל האירוע הגדול של הגעתו כבר התרחש, וכל שנותר הוא לממש - מאז השיא צנחה המניה ב-50% בתוך קצת יותר מחודש.