לבורסת הקריפטו הגדולה בקנדה יש 30 יום להחזיר ללקוחותיה 190 מיליון דולר "אבודים"

בית המשפט העליון בקנדה הורה על הקפאת הליכים זמנית נגד QuadrigaCX, שטוענת כי המייסד שלה, שמת לפני כחודשיים בהודו, החזיק בגישה בלעדית למטבעות הדיגיטליים של יותר מ-90 אלף לקוחות • עורכי הדין של החברה שוקלים למכור אותה כדי לסלק את חובותיה

ארנק קריפטו / איור: שאטרסטוק
ארנק קריפטו / איור: שאטרסטוק

בורסת הקריפטו הקנדית QuadrigaCX זכתה אתמול (יום ג') להגנה מפני נושים לצורך סילוק חובות של 250 מיליון דולר קנדי (כ-190 מיליון דולר ארה"ב) ללקוחותיה, על פי החלטת בית המשפט העליון במחוז נובה סקוטיה שבקנדה.

כפי שדיווחנו ב"גלובס" בתחילת השבוע, החברה נקלעה לחובות העתק בעקבות מותו הפתאומי של המנכ"ל והמייסד שלה, ג'ראלד קוטן, שאלמנתו הצהירה כי החזיק בגישה בלעדית לארנקי הקריפטו שבהם מוחזקים המטבעות הדיגיטליים של יותר מ-90 אלף לקוחות. בית המשפט הקנדי קיבל אתמול את בקשת QuadrigaCX והורה על הקפאת הליכים נגדה למשך 30 יום.

על פי התצהיר שהגישה לבית המשפט האלמנה, ג'ניפר רוברטסון, קוטן בן ה-30 מת בדצמבר האחרון בג'איפור שבהודו, במהלך טיול שעשה שם, כתוצאה מסיבוכים של מחלת הקרוהן שממנה סבל. תעודת הפטירה של קוטן, שהונפקה על ידי ממשלת הודו ונכללה במסמכי התצהיר, הוצגה אתמול גם באתר Coindesk, המסקר את הפרשה. זאת, לאחר שכמה מלקוחות QuadrigaCX העלו ספקות בנוגע למותו של בעלי הבורסה. לפי התצהיר, קוטן חתם על הצוואה שלו ב-27 בנובמבר 2018, 12 ימים בלבד לפני מותו, ובצוואתו הוריש את כל נכסיו לאשתו. לבני הזוג אין ילדים.

לטענת רוברטסון, לבעלה היתה לכאורה שליטה מלאה על הארנקים "הקרים", שבהם הוחזקו כל מטבעות הקריפטו של לקוחות הבורסה. היא הצהירה כי לאחר מותו, "מלאי הקריפטו של Quadriga נהפך לבלתי זמין, וחלק ממנו עלול ללכת לאיבוד". לא ברור איזה חלק מהמטבעות הדיגיטליים נשמר בארנקי קריפטו "קרים" - מחשבים או ארנקי חומרה שאינם מחוברים לרשת, ואיזה חלק בארנקים "חמים" של הבורסה. בתצהיר נכתב רק כי "כמות מינימלית של מטבעות" היתה מאוחסנת בארנק חם.

על פי התצהיר, כספי המשתמשים בבורסה כללו 70 מיליון דולר קנדי בכספי פיאט (דולרים) ועוד 180 מיליון דולר קנדי במטבעות דיגיטליים, ובהם, 26,500 ביטקוין (BTC ) כ-11 אלף ביטקוין קאש (BCH), כ-11 אלף ביטקוין קאש SV, כ-35 אלף ביטקוין גולד, כ-200 אלף לייטקוין (LTC) וכ-430 אלף את'ר (ETH ), בשווי כולל של 147 מיליון דולר ארה"ב.

בעקבות החלטת בית המשפט אתמול, המחשב הנייד המוצפן של קוטן יועבר לנאמן שמינה בית המשפט. רשת החדשות CBS דיווחה אתמול כי עורכי הדין של QuadrigaCX אמרו כי ישקלו אפשרות לנהל מגעים למכירת פלטפורמת המסחר לצורך כיסוי חובות החברה.

ביטקוין (BTC), המטבע המוביל בשוק הקריפטו, נסחר היום בצהריים במחיר ממוצע של כ-3,400 דולר, לאחר ירידה של פחות מ-2% בשבוע האחרון, על פי נתוני אתר CoinMarketCap.