אכזבה לבנט: בוטל האישור להקים בית ספר לרפואה באריאל

הות"ת ערכה הצבעה מחודשת לאור חששות כי אחת מחברי הוועדה הייתה בניגוד עניינים במהלך ההצבעה הקודמת • מיד לאחר ההודעה אמר בנט כי "יילחם בקרטל האוניברסיטאות" • כעת עובר הנושא לדיון משפטי - האם ניתן להמשיך לקדם את הקמת ביה"ס, גם ללא אישור הות"ת

שר החינוך נפתלי בנט / צילום: רויטרס
שר החינוך נפתלי בנט / צילום: רויטרס

הוועדה לתכנון ותקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה (ות"ת) החליטה היום לבטל את האישור להקמת בית ספר לרפואה באריאל, אותו קידם שר החינוך נפתלי בנט בשנים האחרונות. הדיון המחודש בהחלטה היה בעקבות חשש לניגוד עניינים מצד חברת הות"ת, ד"ר רבקה ודמני, בהחלטות שהתקבלו בנוגע להקמת בית ספר לרפואה באוניברסיטת אריאל. בעקבות זאת הורו המשנים ליועמ"ש, עורכי הדין רז נזרי ודינה זילבר, לות"ת לדון שוב בהחלטה, הפעם בלי ודמני.

כעת צפוי הנושא לחזור לדיון משפטי אצל היועץ המשפטי לממשלה, שכן לא ברור אם מל"ג יו"ש מסוגלת להמשיך לקדם את הקמת ביה"ס גם לאחר ביטול ההמלצה. ות"ת היא זאת שאמורה להוביל את תכנון מערכת ההשכלה הגבוהה, ויהיה קשה להתעלם מההמלצה שלה, אך יש לכך כבר תקדימים בעבר. מל"ג יו"ש ציינה באחרונה כי היא מתייחסת לות"ת כאל ועדה מייעצת. בנט, שמשמש גם כיו"ר מל"ג, פרסם תגובה בעקבות ההחלטה: "אינני מתכוון לוותר, אלחם בקרטל האוניברסיטאות עד שנקים את הפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל". 

בנט ירוויח נקודות זכות בזירה הפוליטית | פרשנות

ההצבעה על הקמת בית הספר לרפואה באריאל נערכה היום (ה'). בעד הקמת בית הספר הצביעו יו"ר ות"ת יפה זילברשץ ושמעון יצחקי (שיץ), נציג ציבור בוועדה. נגד ההקמה הצביעו פרופ' יוסי שיין (אוניברסיטת תל-אביב), פרופ' ישי טלמון (הטכניון) ופרופ' מונא מארון (אוניברסיטת חיפה). ודמני לא השתתפה בהצבעה. החבר השביעי בוועדה הוא עו"ד צבי האוזר, ששימש כנציג הציבור השני בוועדה, אך הוא הצטרף באחרונה למפלגה של בני גנץ. בהצבעה המקורית הצביעו האוזר ו-ודמני בעד פתיחת בית הספר באריאל. החשש כי תמיכת ודמני בהקמת הפקולטה הייתה בניגוד עניינים, כפי שחשף "הארץ".

במשרד המשפטים נדרשו לסוגייה בעקבות פנייה של המל"ג ושל גורמים נוספים, לאחר שודמני הודיעה כי היא נמנעת מטיפול בנושאים הקשורים לאוניברסיטת אריאל החל מסוף אוקטובר, כתוצאה מהתקדמות בהליך למינויה לפרופסור באוניברסיטה. שם דיווחו כי ד"ר ודמני נפגשה עם בכירים באוניברסיטת אריאל כבר בחודש דצמבר 2017, לבקשת רקטור האוניברסיטה. במסגרת הפגישה נבחנה האפשרות שד"ר ודמני תועסק על ידי האוניברסיטה. ואולם למרות שההליכים האלו החלו בינואר 2018, טרם אישור הקמת הפקולטה, ודמני לא עידכנה את הגורמים הרלוונטיים בכך.

מאוניברסיטת אריאל נמסר בתגובה: "הקמת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל היא מהלך מרכזי בפתרון המשבר הלאומי במחסור ברופאים הלומדים בארץ. לצערנו נפלה ההחלטה היום משיקולים זרים. לימודי הרפואה יחלו כמתוכנן באוקטובר הקרוב ואנו בטוחים כי הגורמים המוסמכים לכך יתמכו במהלך חיוני וחוקי זה כדי לאפשר קידום התהליך ללא מכשולים".

בראש המתנגדים: האוניברסיטאות

הפקולטה לרפואה באריאל הייתה אמורה לצאת לדרך בשנת הלימודים הבאה, בתוכנית ארבע שנתית שמיועדת לבעלי תואר ראשון. בתוכנית היו אמורים ללמוד 70 סטודנטים בשנה, כחלק מהניסיון להגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה, שכן כיום כ-60% מהרופאים החדשים לומדים בחו"ל, שם רמת הלימודים אינה אחידה ובמקומות מסוימים מתנהלת ברמה נמוכה.

לאחר ההחלטה על הקמת בית הספר התרחש אירוע חריג, כששלושת חברי הות"ת שהתנגדו היום להחלטה, התריעו מפני האופן שבו מתקבלות ההחלטות בוועדה, ובפרט בנוגע להקמת הפקולטה לרפואה. הם רמזו ללחצים זרים מצדו של שר החינוך להקמת הפקולטה.

התוכנית להקמת בית הספר עוררה ביקורת רבה בקרב האוניברסיטאות, שסבורות כי הדבר יבוא על חשבונן. הבעיה הגדולה בעיני האוניברסיאות היא מחסור בשדות קליניים - מקומות בבתי חולים שבהן ניתן להכשיר את הסטודנטים. מכיוון שיש מחסור בשדות קליניים בישראל, באוניברסיטאות חשבו שלא נכון להגדיל את מספר הסטודנטים באריאל. עם זאת, במועצה להשכלה גבוהה ובמשרד הבריאות מבצעים מיפוי של השדות הקליניים (לאחר בדיקה של מבקר המדינה), והם משוכנעים שיהיה מספיק שדות קליניים גם לאריאל. ביקורת נוספת הייתה על הרקע האקדמי של אריאל, שלא בהכרח מספיק ותיק וחזק כדי לתמוך בפקולטה לרפואה, ועל העלות הגבוהה שכרוכה במהלך.  

במשרד הבריאות מצרים על ההחלטה

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמרו היום שהם מצרים על ההחלטה שלא להקים פקולטה נוספת לרפואה באריאל. 

לדברי ליצמן, "מדובר במרכיב חיוני וקריטי להגדלת שיעור הסטודנטים לרפואה בישראל. לא מתקבל על הדעת שמחצית ויותר מבוגרי הרפואה בישראל מגיעים מחו"ל מבתי ספר שרמתם לא תמיד מספקת". 

בר סימן טוב הוסיף: "אנו מצטערים על ההחלטה של ות"ת וקוראים לשינוי ההחלטה. נמשיך לעבוד יחד עם יו"ר ומנכל ותת כדי להביא להשלמת התהליך".