צרות בפסגה: סכסוך בין בכירים בצמרת סופטבנק מאיים על חזון המנכ"ל

הסכסוך הוא בין סמנכ"ל האופרציה של החברה, מרסלו קלאור, לבין ראג'יב מיסרה, שמפקח על קרן ויז'ן - קרן המאה מיליארד דולר של סופטבנק • מייל פנים-תאגידי החליש את עוצמתו של קלאור בחברה

מנכ"ל סופטבנק מסיושי סאן / צילום: רויטרס
מנכ"ל סופטבנק מסיושי סאן / צילום: רויטרס

סכסוך בצמרת סופטבנק מאיים על חזונו של המנכ"ל, מסיושי סאן, כך דווח בבלומברג בסוף השבוע. הסכסוך הוא בין סמנכ"ל האופרציה של החברה, מרסלו קלאור, לבין ראג'יב מיסרה, שמפקח על קרן ויז'ן - קרן המאה מיליארד דולר של סופטבנק.

קלאור מונה לתפקיד בחודש מאי במטרה לשפר את האופרציה בקרב החברות בהן סופטבנק משקיעה ולהביא לשיתופי פעולה ביניהן, ולמעשה להוציא לפועל את חזונו האסטרטגי של סאן - לגרום לסטארט-אפים הגדולים בעולם לשתף פעולה. הוא החל לגייס לשם כך צוות בכירים עם נסיון בבניית חברות. הוא גייס 40 בכירים, ולפי הדיווח הצוות עתיד היה לגדול עד שיכיל 200-500 עובדים.

אלא שבתחילת החודש נשלח אימייל לצוות שגויס שהודיע להם כי המאמץ לשיתופי פעולה בין חברות בקרן ויז'ן ינוהל ע"י מיסרה ולא ע"י קלאור, והצוות יועבר לעבוד תחתיו. הצעד הפחית את עוצמתו של קלאור בחברה, שיהיה אחראי כעת על וויוורק, על חברת השבבים ARM ועל חברת Fortress Investment, ויתמקד בעיקר בקרן ההשקעות באמריקה הלטינית שסופטבנק מתכננת להקים. בפן האישי, הוא שוקל לחזור להתגורר במיאמי, חודשיים בלבד לאחר שעבר לטוקיו עם משפחתו, לפי הדיווח.

עוד דווח כי המתחים בין שני הבכירים התבטאו לפני כן באי הסכמות רבות ובשיחות אישיות הם נהגו אף לצעוק זה על זה, בעוד שבפומבי תמיד התייחסו זה לזה בכבוד והערכה. בנוסף, כאשר קלאור נכנס לתפקידו הוא התקשה להצטרף לשיחות ועידה מסוימות בחברה בשל הבדלי שעות, וביוזמתו החלו להתקיים שיחות מצומצמות ושבועיות שדנו באסטרטגיה שכללו אותו, את סאן, את מיסרה ואת סמנכ"ל האסטרטגיה של סופטבנק, קצונורי סאגו. לפי הדיווח, בשיחות אלו קלאור פירט את רעיונותיו בגיבוי מצגות מפורטות, אך גילה שמיסרה בעיקר מאלתר, ופירש את התנהגותו כחוסר רצון לשתף פעולה.

בנוסף, סאן אמנם פעל מאחורי הקלעים כדי להבטיח שהמנדט של קלאור ייגע לכל החברה, אך בקרן ויז'ן כל שינוי אופרטיבי דרש אישור של מספר שותפים מוגבל הכולל את המשקיעה הגדולה ביותר בקרן, סעודיה - ולמשפחת המלוכה הסעודית יש קשרים עם מיסרה. השותפים בקרן דרשו שצוות המומחים שבוחן את האופרציה יהיה חלק מקרן ויז'ן וכפופים למיסרה. סאן נסע לריאד כדי לפתור את הסוגיה, ובעקבות הנסיעה עלתה ההצעה שקלאור יוכפף למיסרה יחד עם צוותו, אך הוא סירב.

קלאור ומיסרה הכחישו את הטענות בראיון משותף לבלומברג, ואמרו כי "השינויים נעשו מכיוון שהם הדבר הנכון עבור העסק". הם הוסיפו כי "לא צריך לפרש את התשוקה שלנו לעבודה בתור מתח. נמשיך לשתף פעולה, כמו שאנחנו עושים בכל יום, כדי להוציא לפועל את המשימה הנועזת של סופטבנק".