מורגן סטנלי מבצע את העסקה הכי גדולה שלו מאז המשבר של 2008

בנק ההשקעות האמריקאי ישלם 900 מיליון דולר כדי לרכוש את Solium Capital, שמנהלת את המניות שמקבלים עובדי תאגידים כחלק משכרם • "הכסף של רוב האנשים מגיע ממקום עבודתם, ולכן זה המקום הברור שבו אנו צריכים להיות"

פרסום של מורגן סטנלי בניו יורק / צילום: Shutterstock
פרסום של מורגן סטנלי בניו יורק / צילום: Shutterstock

מורגן סטנלי מחזר אחר אלפי עובדי סטארט-אפ שעשויים להפוך למיליונרים בעתיד. הבנק מוול סטריט ישלם 900 מיליון דולר כדי לרכוש את סוליום קפיטל (Solium Capital), שמנהלת את המניות שמקבלים עובדי תאגידים כחלק משכרם. זוהי עסקת הרכישה הגדולה ביותר שביצע הבנק מאז המשבר הפיננסי של 2008.

3,000 לקוחותיה התאגידיים של סוליום מעסיקים 1 מיליון עובדים, וכוללים חברות סטארט-אפ כמו Stripe Inc ו-Instacart Inc, שעובדיהן צעירים ובעלי קשרים מועטים יחסית עם חברות שירותים פיננסיות מסורתיות. חלק מהעובדים האלו עשויים להפוך למיליונרים בן לילה אם החברות שלהם יונפקו בבורסה. עובדים אחרים עשויים להתעשר במרוצת הזמן ולרכוש בתים, לבצע תכנון פיננסי לפנסיה ולהשקיע בשוק.

מנכ"ל מורגן סטנלי, ג'יימס גורמן, מנסה להפוך עובדים אלה ללקוחות הבנק, שזרוע ניהול העושר שלו מנהלת 2.3 טריליון דולר עבור 3.5 מיליון משקי בית אמריקאים. "הכסף של מרבית האנשים מגיע ממקום עבודתם, ולכן זה המקום הברור שבו אנו צריכים להיות", אמר גורמן בריאיון.

ליחידה של מורגן סטנלי , העוסקת בניהול אופציות מניות שמעניקות חברות לעובדיהן, יש כ-330 לקוחות תאגידיים, כולל מיקרוסופט ופורד, והיא מכסה 1.5 מיליון עובדים. עם זאת, היחידה בנויה כדי לספק שירות למנהלים בכירים ולא לעובדים מהשורה, ולעבוד מול חברות שכלולות בפורצ'ן 500 ולא מול חברות סטארט-אפ מבטיחות. "בעבר לא היתה לנו דרך לשרת אותם", אמר גורמן. "עכשיו יש לנו".

מורגן סטנלי ישלם 19.15 דולר קנדי למניה תמורת סוליום, הפועלת מקלגרי במחוז אלברטה. סכום זה גבוה ב-43% ממחיר הסגירה בסך 13.36 דולר קנדי (כ-10 דולר אמריקאי) של המניה ביום ו'. הבנק מעריך שהעסקה תיסגר עד ה-30 ביוני.

הרגולטורים, שמינה הנשיא טראמפ, אותתו שהם פתוחים יותר לרכישות שמבצעים בנקים גדולים, בייחוד עסקאות רכישה של חברות יציבות שרמת הסיכון שלהן קטנה יותר.

גורמן הפגין תאבון רב יותר לביצוע רכישות לאחר שייצב את פעילות מורגן סטנלי והגדיל את רווחיו. ב-2018 קנה הבנק חברת נדל"ן קטנה, והוא מחפש יעדי השתלטות בתחום ניהול הנכסים - תחום פעילותה של הקטנה ביותר מבין ארבע יחידותיו העיקריות.

"השנה שעברה היתה הפעם הראשונה שחשנו כי ביכולתנו לשקול ביצוע רכישות", אמר גורמן בראיון. "הינו רוצים לבצע רכישות נוספות".

מורגן סטנלי שקל בעבר לצאת משוק ניהול אופציות המניות של עובדי חברות, שבו הוא היה מתחרה קטן של פידליטי אינווסטמנטס ו-E*Trade Financial Corp. למורגן סטנלי לא היו שירותים דיגיטליים ללקוחות שעושרם קטן יותר מעושרם של לקוחותיו המסורתיים. ב-2016 הוא ביצע אצל סוליום מיקור חוץ של החוזים שלו.

לאחרונה השיק מורגן סטנלי כלי ניהול עושר מקוון, שבאמצעותו ניתן לנהל חשבונות קטנים יותר עד שהם גדלים מספיק כדי להצדיק מעורבות של יועץ אנושי. עובדים שקיבלו ממעסיקיהם אופציות מניות שמנוהלות בסוליום ישתמשו בשלב הראשון בכלי הניהול המקוון, לדברי אנדי ספרסטין, מנהל משותף של יחידת ניהול העושר של מורגן סטנלי. "אנחנו יכולים לטפח בחממה את הקשרים האלה", הוסיף ספרסטין.

מורגן סטנלי מתכנן גם לבנות עבור העובדים אתרי הדרכה לשיפור התנהלותם הפיננסית.

גולדמן זאקס גרופ, יריבו של מורגן סטנלי, נוקט מהלכים דומים, מכיוון שגם הוא מחפש מקורות הכנסה יציבים יותר. החברה מרחיבה את פעילות Ayco, שמספקת ייעוץ פיננסי וייעוץ בענייני מס ללקוחות שונים - החל ממנהלי תאגידים בכירים וכלה בעובדים מהשורה.

בתשעת החודשים הראשונים של 2018 הגיעו הכנסות סוליום ל-81 מיליון דולר קנדי - זינוק של 29% לעומת התקופה המקבילה ב-2017. מניית סוליום, שהעפילה ב-30% ב-12 החודשים האחרונים, נסגרה ביום ו' ברמה נמוכה בסנט אחד מהשיא של כל הזמנים. לחברה יש חוזה עם זרוע ניהול העושר של UBS Group, אך לא ניתן היה לוודא אם החוזה יימשך גם לאחר עסקת הרכישה הנוכחית.

מורגן סטנלי  אמר שלרכישה לא תהיה השפעה משמעותית על רווחי 2019, ושהיא לא תוביל לצמצום תוכנית הרכישה חזרה של מניותיו. הבנק זכה באישור הרגולטורים לרכוש חזרה מניות של עצמו בשווי כולל של 2.6 מיליארד דולר עד ה-30 ביוני.