עסקי האצות של מנרב בארה"ב עשויים להציף לה רווח מהותי בתוצאות 2018

חברת הנדל"ן של משפחת קוזניצקי עלתה להחזקת שליטה בחברת קוואליטס, המייצרת ומשווקת תוספי תזונה המופקים מאצות • ברבעון השלישי של 2018 הציגה קוואליטס הכנסות של 2 מיליון שקל

מייסד ויו"ר מנרב אברהם קוזניצקי / צילום: רפי קוץ
מייסד ויו"ר מנרב אברהם קוזניצקי / צילום: רפי קוץ

מניית חברת מנרב  אחזקות נסחרה היום בבורסה בעלייה של יותר מ-4%, לאחר שהחברה דיווחה כי היא עשויה לרשום רווח חשבונאי מהותי מעלייה לשליטה בחברה הבת, קוואליטס הלת'. לדברי מנרב, הרווח יירשם בדוחות הכספיים של 2018 רק אם תגיע החברה למסקנה סופית כי אכן מתקיימת שליטה בקוואליטס.

מנרב אחזקות, שבשליטת אברהם קוזניצקי, עוסקת בעיקר בתחומי הבנייה, הקבלנות והנדל"ן המניב. עם זאת, בנוסף לתחומים אלו החלה מנרב להשקיע בשנים האחרונות גם בחברת קוואליטס, שעוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של תוספי תזונה המופקים מאצות. התוסף הראשון אותו כבר החלה החברה למכור מבוסס אומגה 3, שנחשב לאחד מתוספי המזון הנמכרים ביותר בעולם.

מאז הקמתה התממנה קוואליטס באמצעות מספר סבבים של גיוסי הון, שמסתכמים נכון להיום בכ-77.7 מיליון דולר. מאז 2015 השקיעה מנרב בקוואליטס סך מצטבר של 30 מיליון דולר, כולל 3.5 מיליון דולר שהושקעו במסגרת סבב הגיוס האחרון שבוצע במהלך הרבעון הרביעי של 2018.

בעקבות הגיוס האחרון עלה שיעור ההחזקה של מנרב בקוואליטס ל-50.5%, ומשום כך קיימים לכאורה סממנים משמעותיים לקיומה של שליטה של מנרב בקוואליטס. אם יוסכם לבסוף כי אכן קיימת שליטה, יאוחדו דוחותיה הכספיים של קוואליטס בדוחות מנרב, וכתוצאה מכך היא עשויה לרשום רווח מהותי. רווח זה ייגזר משוויה של קוואליטס במועד העלייה לשליטה כאמור, וזאת בהתבסס על הערכת שווי שתבוצע על ידי מעריך חיצוני בלתי תלוי.

חברת התוספים צופה מכירות של כ-130 מיליון ד' ב-2022

קוואליטס, בראשות המנכ"ל מיגל קלאטאיוד, פועלת מהעיר יוסטון שבארה"ב. החברה מעסיקה 22 עובדים ומפעילה שני אתרי ייצור בשטח כולל של כ-5,000 דונם, האחד בבעלותה בטקסס והשני בניו מקסיקו, שם היא פועלת במסגרת הסכם ייצור בלעדי לעשר שנים. בפועל, דיווחה מנרב בסוף נובמבר כי לפי שעה מנצלת קוואליטס שטח של כ-600 דונם בלבד כחוות גידול לאצות.

מוצריה של קוואליטס נמכרים כיום במספר רשתות קמעונאיות בארה"ב, ועד סוף 2019 היא מתכננת להרחיב את ערוצי המכירה שלה, כך שמוצריה יימצאו ביותר מ-20 אלף סניפים של רשתות קמעונאיות שונות. בנוסף, מוכרת החברה את מוצריה דרך אתר אמזון.

ברבעון השלישי של 2018 הפכה קוואליטס למגזר בר דיווח בדוחות מנרב, לאחר שהחלה להציג הכנסות מהותיות של 2 מיליון שקל, שגם הובילו לירידה בהפסד התפעולי ל-4 מיליון שקל. בשלושת הרבעונים הראשונים אשתקד הסתכמו ההכנסות גם כן ב-2 מיליון שקל, אולם ההפסד התפעולי עמד על 11 מיליון שקל.

על-פי מנרב, קוואליטס פועלת להחדיר את מוצריה לשווקים נוספים במהלך השנתיים הקרובות, ובהם אוסטרליה, יפן, סין, הודו והאיחוד האירופי. בסך הכל צופה חברת התוספים צמיחה משמעותית בהיקף המכירות שלה עד לכ-130 מיליון דולר (473 מיליון שקל) ב-2022.

מנרב עצמה סיימה את שלושת הרבעונים הראשונים של 2018 עם הכנסות של 602.7 מיליון שקל ועם רווח נקי המיוחס לבעלי מניותיה בסך 7.7 מיליון שקל. ההון העצמי המיוחס לבעלים של מנרב עמד 643.4 מיליון שקל. היום נסחרה החברה בבורסה לפי שווי של 420 מיליון שקל.