גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם טכנולוגיה ישראלית תיקח את חברת טויוטה אל הרכב האוטונומי?

שיתוף הפעולה בין חברת הבינה המלאכותית הישראלית קורטיקה לבין הספקית היפנית הגדולה Renesas יציב ככל הנראה טכנולוגיית אוטו-טק ישראלית במרכז "המוח" של הרכב האוטונומי העתידי של טויוטה ● בעזרתה של קורטיקה, טויוטה יכולה גם לאתגר את השליטה של אינטל ומובילאיי בשוק הרווחי של מערכות סיוע לנהג

אחת השאלות המעניינות ביותר בענף האוטו-טק היא עד מתי תמשך שליטתה שלמובילאיי. החברה הישראלית, שנרכשה ב-2017 על ידי אינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר, היא אמנם מקור לגאווה, אבל בראייה עסקית וטכנולוגית רחבה היא בהחלט מהווה אנומליה. על פי הערכות, החברה מחזיקה במישרין ובעקיפין (דרך ספקי טיר1 - ספקים מרכזיים שמחברים בין יצרניות הרכב לספקים הקטנים יותר) בלמעלה מ-70% מהשוק העולמי של מערכות סיוע לנהיגה (ADAS) - אחד השווקים העשירים והצומחים ביותר בתעשיית הרכב.

מובילאיי מובילה את השוק כבר חצי עשור, בניגוד לכל תרחיש מוכר אחר בהייטק בכלל ובענף הרכב בפרט, לפיו בפרק הזמן הזה היה אמור לצמוח לה איום תחרותי אסטרטגי אחד לכל הפחות. אך מתברר שלא קל למחוק את שנות הניסיון הרבות שצברה מובילאיי בתחום האלגוריתמים לראיית מכונה ועיבוד וידאו, ובוודאי לא כאשר החברה ממשיכה להמציא את עצמה מחדש ונהנית מהמשאבים של אינטל.

המשימה להבין מי תאיים על מובילאיי קשה ומתסכלת שבעתיים משום שתעשיית הרכב שומרת היטב על סודותיה, מנימוקים תחרותיים. יתרה מכך, ענף האוטו-טק הישראלי מנוהל ברובו המכריע על ידי יוצאי חיל המודיעין ושאר יחידות מסווגות של מערכת הביטחון, ואלה מביאים איתם לאזרחות את האובססיה של ביטחון השדה שהוטמעה בהם במהלך השירות, ומשחררים מידע בקמצנות.

ההיסטוריה מלמדת שמובילי שוק לא יכולים לזלזל לנצח בכוחם של המתחרים (תשאלו את מיקרוסופט, שגוגל עשתה לה בית ספר). במקרה שלנו 'הפיל שבחדר' היא טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, שמוכרת למעלה מ-11 מיליון כלי רכב בשנה. היא נהנית מתקציב וממשאבי טכנולוגייה בלתי נדלים - ומסרבת בעקביות לאמץ את הטכנולוגיה של מובליאיי. לאורך כל הדרך טויוטה טענה שהיא יכולה להגיע באופן עצמאי לתוצאות טובות יותר מאלו של מובילאיי, ולכן אין לה צורך לקשור את עצמה למערכת הסגורה של החברה הישראלית. כיוון שטויוטה קשורה בצורה הדוקה לשורה של ספקי טיר1 יפנים, היא יכולה לרתום לצרכיה את משאבי הפיתוח האימתניים של התעשייה היפנית כולה.

המדיניות ההנדסית והעסקית השמרנית של טויוטה האטה את התקדמותה גם בתחום הרכב האוטונומי, אבל בשבועות האחרונים שלפה החברה מהשרוול לוח זמנים נועז מאוד. בתערוכת CES בחודש שעבר הוצג לראשונה אב טיפוס אוטונומי על בסיס רכב של לקסוס, והשבוע היא הודיעה כי "בשנה הבאה היא מתכוונת לשווק באופן מסחרי מכונית אוטונומית תחת המותג לקסוס". הרכב יהיה כנראה בדרגת אוטונומיה 4 - כלומר, נסיעה עצמאית אבל במסלולים ובתנאים מוגדרים, ולא רכב שכלל אין לו צורך בהגה או בנהג.

ובכל זאת מדובר בקפיצת מדרגה. בכירי מחלקת המו"פ לטכנולוגיות מתקדמות של החברה (TRI-AD) אף כינו השבוע את הרכב העתידי של החברה "מחשב-על על גלגלים", עם כוח עיבוד שישאיר מאחור את כל המתחרים. ראוי להזכיר שבשנתיים האחרונות שמענו הרבה הכרזות דרמטיות בנושא הזה, כולל מאלון מאסק שטען כי בידיו השבב החזק ביותר בעולם לרכב אוטונומי.

המקור של פריצת הדרך המרשימה של טויוטה, כך מתברר, נמצא בשוק האוטו-טק הישראלי: חברת קורטיקה.

חוצים את החסמים של למידת מכונה

קורטיקה עלתה על מסכי הרדאר של "גלובס" לפני כשנתיים, בכתבת עומק שהוקדשה לה. זו חברה ותיקה במונחים של ההיי-טק הישראלי, שפועלת מזה כעשור בתחום עיבוד הווידאו והתמונות באמצעות בינה מלאכותית מול לקוחות ממשלתיים וגופי מודיעין בארץ ובעולם. החברה קמה על בסיס מחקר תיאורטי של הטכניון בתחום המוח האנושי והיא מציגה גישה שכופרת בסדר הקיים בתחום הבינה מלאכותית.

בקורטיקה טוענים שלמידה עמוקה בצורתה הקלאסית, שהיא הטכנולוגיה ששולטת כיום בתחום הבינה המלאכותית, היא סוג של "קופסה שחורה" נטולת שקיפות - זאת על אף ששקיפות כזו חיונית לצורך פענוח הסיבות לתאונה של רכב אוטונומי, למשל. הגישה הזו בזבזנית מבחינת משאבי המיחשוב, והיא גם לא יעילה מספיק למטרת "תפישה סביבתית" והיתוך חיישנים בזמן אמת, שהיא המחסום הטכנולוגי המרכזי כיום ברכב אוטונומי.

הטכנולוגיה של קורטיקה, לטענתה, לוקחת את הלמידה העמוקה המסורתית צעד קדימה: היא מאפשרת למידה-עצמית ואוטונומית עם "ארכיטקטורה מקבילית-שטוחה דלת הספק", שמציגה שקיפות בתהליך העיבוד ויכולת לימוד עצמאי ובלתי מודרך. זה לא עניין פשוט, בהתחשב בכך שהלמידה העמוקה הקלאסית זוכה לגיבוי של מאות מיליארדי דולרים מכספי הון סיכון של משקיעים ושל חברות ענק כמו אינטל. העובדה שקורטיקה סירבה עד עתה לחשוף את שותפיה מתעשיית הרכב ושגם בעיני מומחים הטכנולוגיה שלה אניגמטית, בוודאי לא סייעה.

אבל לפני מספר שבועות הודיעה החברה כי הטמיעה את האלגוריתמים שלה על שבב-העל לרכב אוטונומי של ספקית הטיר1 היפנית Renesas (רנסס), כפתרון למערכות ADAS עבור רמות האוטונומיה 2-3, שהן הנפוצות ביותר כיום בשוק. במקביל, כך נמסר, שתי החברות כבר עובדות על דור מתקדם יותר של השבב.

כאן העסק נהיה מעניין: חברת רנסס היפנית - שם לא ידוע מאוד מחוץ לתעשייה - היא חברת-ענק שנחשבת לספקית הגדולה בעולם של מיקרו-בקרים. חטיבת הרכב שלה מציעה מערך פתרונות מקיף לתעשיית הרכב בעולמית. רק לאחרונה רנסס רכשה ומיזגה מתחרה אמריקנית בעסקה של 6.7 מיליארד דולר.

מאז 2017 מציבה החברה על הכוונת העסקית את ההובלה העולמית בתחום מערכות הסיוע לנהיגה שמבוססות על ראיית מכונה, ובפברואר 2018 ביצעה מהלך פומבי ראשון בכיוון כשהשיקה "סופר-מחשב על שבב" לעיבוד ראיית מכונה, שקרוי R-CAR V3 ומיועד להתחרות ישירות במשפחת ה-EYEQ4 של מובילאיי-אינטל עבור כלי רכב ברמות אוטונומיה גבוהות.

הייצור הסדרתי של השבב יחל ברבעון השלישי של 2019 והוא יתאפיין, כך נטען, "בשבריר מצריכת החשמל של השבבים המתחרים". ההכרזה התקבלה בספקנות על ידי תעשיית הרכב, מכיוון שהבעיה המרכזית של 'מחשבי-על לרכב' מסוג זה היא רעב בלתי נדלה לכוח, שמאתגר במיוחד כלי רכב חשמליים. טענות על "קפיצה בביצועים במקביל להפחתה דרמטית בצריכת הכוח" הן, לרוב, סתירה בהגדרה.

רנסס לא פירטה ב-2018 כיצד הושגה פריצת הדרך, אבל בהודעה המשותפת של קורטיקה ורנסס מינואר השנה מצאנו כמה טענות מרשימות: "באמצעות שילוב טכנולוגיית הבינה המלאכותית האוטונומית של קורטיקה בתוך המערכת על שבב של רנסס, חצינו את המחסומים הטכנולוגיים הקיימים של בטיחות לכל וואט חשמלי ברכב אוטונומי. מעבר לכך פיתרון התפישה שלנו פותר את המחסומים המוכרים של למידה עמוקה מסורתית". עוד מסרו החברות כי הטכנולוגיה של קורטיקה, שצרובה על השבב של רנסס, "דורשת רק עשירית מכוח העיבוד הדרוש למערכת של מובילאיי". זו הצהרה שקוראת תיגר ישירות על "הגורילה" ששולטת בשוק ה-ADAS ויכולה להתפרש כיומרנות, הזמנה לצרות ו/או ביטחון עצמי, שמגובה בהזמנות של לקוחות אסטרטגיים.

הרכב האוטונומי של טויוטה יסתייע בקורטיקה?

כאן אנחנו חוזרים לטויוטה. באוקטובר 2017 הודיעו במשותף טויוטה וספקיות הטיר1 דנסו ורנסס על ברית משולשת לפיתוח מערכות מתקדמות לרכב אוטונומי. בהודעה נמסר כי רנסס תספק לטויוטה את שבב-העל החדש R-CAR - אותו שבב עליו הוטמעה הבינה של קורטיקה - והחל מ-2020 הוא ישמש בתור "המוח" של משפחת כלי הרכב האוטונומיים של החברה, לצד מערכות שליטת מבית דנסו.

אם מחברים את פיסות התשבץ אפשר להגיע למסקנה המעניינת, שטכנולוגיית הבינה המלאכותית הלא שגרתית של קורטיקה תהיה הבסיס הלוגי של "מוח" כלי הרכב האוטונומיים של טויוטה. זו בהחלט עשויה להיות אחת מפריצות הדרך החשובות ביותר של ענף האוטו-טק הישראלי מאז מובילאיי. אם לוקחים בחשבון, שהברית מגובה על ידי חברות יפניות עם שווי שוק מצרפי של כ-200 מיליארד דולר, ספק אם מובילאיי ואינטל יוכלו להתייחס לאיום הזה בזחיחות המוכרת שהם מפגינים כלפי המתחרים.

כך או כך, המשמעויות חורגות מחוץ לענף הרכב. אם טכנולוגיית ה-AI "המשודרגת" של קורטיקה תעבור את שלב הוכחת ההיתכנות אצל יצרנית כמו טויוטה ותקפיץ את היחס המקובל של עוצמת חישוב לכל וואט, היא עשויה לטלטל כהוגן את תעשיית ה-AI, שמגלגלת כבר היום עשרות מיליארדי דולרים. במקרה כזה, לא נופתע אם קורטיקה תהפוך למטרה לנסיונות אגרסיביים מאוד לרכישה ומיזוג. 

בחברת קורטיקה סירבו להגיב. 

מה המשמעות של דרגות אוטונומיה של כלי רכב?

דרגה 0: ללא אוטומציה כלל, הנהג אחראי לכל פעולות הנהיגה ושולט בכל מערכות הרכב

דרגה 1: הרכב מסייע לנהג ושולט ביכולת אחת או שתיים (בקרת מהירות, עזרה בבלימה)

● דרגה 2: הרכב אחראי למספר מערכות בטיחות במקביל, אך הנהג שולט בהגה ובבלמים

● דרגה 3: רכב אוטונומי לחלוטין בכפוף לתנאי דרך מוגדרים (כביש מהיר, לא בשטח פתוח)

● דרגה 4: רכב אוטונומי מלא, הנהג אינו נדרש להגיב בתנאי חירום אך עליו להיות נוכח

● דרגה 5: רכב אוטונומי ללא מגבלות כלל ובכל תנאי השטח, פיקוח אנושי אינו נדרש

עוד כתבות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נטפליס יורדת בכ-7%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות