לקראת דוחות טבע: בשוק מצפים לעדכונים על תוכנית ההתייעלות ומנועי הצמיחה – ולתחזית שמרנית ל-2019

חברת התרופות טבע תפרסם היום בצהריים את דוחות הרבעון הרביעי ושנת 2018 כולה • תחזית האנליסטים היא להכנסות של 4.52 מיליארד דולר ברבעון, שיסתכמו ל-18.83 מיליארד דולר בשנה כולה, ולרווח נקי Non-GAAP של 54 סנט ברבעון ו-2.94 דולר בשנה כולה

חברת התרופות טבע   תפרסם היום (ד') בצהריים את דוחות הרבעון הרביעי ושנת 2018 כולה. תחזית האנליסטים היא להכנסות של 4.52 מיליארד דולר ברבעון, שיסתכמו ל-18.83 מיליארד דולר בשנה כולה, ולרווח נקי Non-GAAP של 54 סנט ברבעון ו-2.94 דולר בשנה כולה. תחזית החברה, שהועלתה ברבעון הקודם, מדברת על רווח נקי שנתי של 2.8-2.95 דולר למניה, כאשר הצפי הוא להציג תזרים מזומנים חופשי בטווח של 3.6-3.8 מיליארד דולר.

2018 הייתה שנה שבה טבע התמקדה במימוש תוכנית ההתייעלות האגרסיבית שלה, שהמנכ"ל קאר שולץ הציג לשוק בדצמבר 2017. התוכנית כוללת פיטורי 14 אלף עובדים ברחבי העולם (1,750 מתוכם בישראל) תוך סגירה ומכירה של מפעלים וקיצוצים נוספים, שמטרתם היא השגת חיסכון של 3 מיליארד דולר בעלויות עד סוף 2019. זאת, על רקע החוב העצום של טבע, שעמד בסוף הרבעון השלישי על 29.5 מיליארד דולר. טבע משתמשת בכל דולר פנוי להפחתת החוב שלה, שרובו נלקח ב-2016 למימון רכישת אקטביס.

המשקיעים צפויים להתמקד היום, מעבר לתוצאות הרבעוניות, בתחזית החברה לשנת 2019, במצב החוב, בעדכונים על התקדמות תוכנית ההתייעלות, במצב התרופות המקוריות שהושקו לאחרונה ובראשם התרופה Ajovy לטיפול במיגרנה, ובסקירה של החברה כיצד היא רואה את מצב השוק הגנרי בארה"ב - לאחר שברבעון הקודם החלה לזהות בו סימני התייצבות אחרי תקופה קשה של שחיקת מחירים.

בקרדיט סוויס מסתכלים קדימה וסבורים כי המשקיעים צריכים להתמקד גם במנועי הצמיחה קדימה, על רקע ההתקדמות בתוכנית ההתייעלות. לדברי כלכלני קרדיט סוויס, "השינוי בסיפור של טבע וההתייצבות תחת הנהגתו של קאר שולץ תוך כשנה, הם יוצאי דופן. עם הביטחון הקיים בתוכנית ההתייעלות הנמשכת, אנחנו מצפים לראות איך מנועי הצמיחה של טבע מתקדמים, כולל התרופות Ajovy ואוסטדו בצד התרופות המקוריות, והתרופה הגנרית EpiPen שהחברה נתקלה בקשיים באספקתה".

בקרדיט סוויס מצפים לראות את "התחזית הראשונה" לשנת 2019 - רמז לכך שייתכן שהתחזית תתעדכן בהמשך כלפי מעלה - כפי שקרה ב-2018). לדבריהם, התחזית ל-2019 תוכל לסמן למשקיעים האם טבע אכן תוכל לחזור לצמיחה בהכנסות בשנת 2020.

גם יונתן קרייזמן, אנליסט מיטב דש ברוקראז', מתייחס לנושא התחזיות של טבע ולשמרנות של טבע בתחזיותיה. לדבריו, "בתום שנתו הראשונה של קאר שולץ בחברה, מסתמן שמנכ"ל טבע מתנהל בשמרנות רבה. נראה כי הגישה השמרנית השתלמה לטבע שנאלצה להתמודד במהלך השנה עם התפתחויות שליליות לא צפויות כמו היחלשות הגנריקה בארה"ב. למרות שמתחילת השנה הכתה את התחזיות של עצמה בקופקסון ב-400 מיליון דולר, אמצע טווח התחזית השנתית המעודכנת משקף עקיפה של 200 מיליון דולר בלבד - תחזית שלהערכתנו טבע תעקוף בדוחות הרבעון הרביעי".

לדברי קרייזמן, "על אף שלהערכתנו בתור התחלה טבע תנמיך ציפיות מתוך שמרנות, המספרים שלנו ל-2019 גבוהים בעיקר בתחזית לגנריקה בארה"ב ובקופקסון". עוד הוא מוסיף כי בשוק חוששים שמרוב שמרנות, טבע תתן תחזית נמוכה מ-5 מיליארד דולר ל-EBITDA ב-2019. להערכתו, במקרה שהתסריט החיובי יתממש, סביר להניח שטבע תעדכן את התחזית כלפי מעלה במהלך השנה.