גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טרכנטברג: "ישראל תהיה חיייבת להעלות מסים, אין מנוס מזה"

פרופ' מנואל טרכטנברג התייחס בכנס metroTLV לבעיות התחבורה בארץ ● "אי-אפשר להרים את כל הפרויקטים הגדולים, בין אם בתחבורה או במערכת הבריאות והחינוך, כשאנחנו עוסקים בכלכלת וודו - כשאתה אומר שאם תוריד מסים, תטיב עם העם"

מנואל טרכטנברג / צילום: שאטרסטוק
מנואל טרכטנברג / צילום: שאטרסטוק

"לא סתם המדינאים שלנו בורחים מנושאי התחבורה בפוליטיקה. עשר שנים יש לנו את אותו שר תחבורה ובעיית הגודש חמורה במדינה" - כך אמר היום (ד') מנואל טרכטנברג, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת תל-אביב ועמית מחקר בטכניון, בכנס metroTLV של נת"ע, משרד התחבורה ומשרד האוצר. "אחת מזכויות היסוד של האדם זו היכולת לנוע, לצאת מהבית ולהגיע ליעד. בתחום הזה קיים אי שוויון משווע. התחבורה הציבורית גוזלת שעות ארוכות של המתנה ובזבוז זמן, הפערים בחברה מתרחבים כי אדם לא יכול למצות את הפוטנציאל שלו בגלל הריחוק הגיאוגרפי. העניין של התחבורה או הגודש הוא לא רק עניין של אובדן של 40 מיליארד שקל למשק, הפגיעה היא הרבה יותר עמוקה ורחבה. החובה היא לתת לזה מענה לא רק לעוד 15 שנה, אלא ממחר בבוקר וזו אחת המשימות הלאומיות הגדולות ביותר.

"יש אגדה אורבנית שאומרת שאו שאתה שומר על משמעת פיסקלית או שאתה כלכלן חברתי. אין דבר שסותר יותר את האמת מאשר זה - זה הולך עם זה, מטרות חברתיות ייעשו במסגרת אחראיות פיסקלית. בעולם מנסים לממן חלק מעלויות של מערכות תחבורתיות על פי התועלות של החברות שמקבלות את זה, אבל לא כאן. הדרך החלקה היא דרך מיסוי דיפרנציאלי של הנדל"ן, על פי המחקר בתחנות המטרו. ערך הנדל"ן כפונקציה של המחקר זה חוזר על עצמו כמעט בכל עיר בעולם. החלק השני הוא שבמדינת ישראל יהיה צורך להעלות מסים, אי-אפשר להרים את כל הפרויקטים הגדולים בין אם בתחבורה או במערכת הבריאות והחינוך כשאנחנו עוסקים בכלכלת וודו, שאתה אומר שאם תוריד מסים תטיב עם העם. בנטו זה ובנטו זה. נטו לא יהיה בסדר וצריך להגיד את האמת".

טרטנברג המשיך ואמר כי "בעשר השנים הקרובות יהיה יותר גרוע אלא אם נאמץ בו זמנית גם צעדי מדיניות אחרים, שיטילו תשלום פר קילומטר, פר שעה, פר נוסעים ברכב, ושיביאו לנסיעות שיתופיות.  זה לא 'או זה או זה', צריך להיזהר שלא לייצר ציפיות שווא. הציבור הישראלי שבע מאכזבות. המטרו הוא הכרחי אבל הוא לטווח ארוך. כאן ועכשיו צריך פעילות נמרצת כדי להביא להקלה. הממשלה הבאה צריכה לקחת אחריות קולקטיבית על נושא התחבורה, לא להטיל על שר התחבורה שיגזור סרט במקרה הטוב או יישא באשמה במקרה הרע, זה ברמה הלאומית של ראש ממשלה. האזרחים צריכים להיות מאוחדים ולדרוש מכל ממשלה שזו תהיה ההתייחסות לנושא התחבורה, כמו שמתהדרים בנושא הביטחוני".

הארכיל עודד גבולי, מהנדס העיר תל-אביב, תקף את הרעיון לפיו הרשויות יצטרכו לממן את הפרויקט: "מי שצריך לממן את הפרויקט זו המדינה. שתצמצם את הרשויות ל-60 וככה יחסכו מיליארדים. הנה הפתרון אבל אף אחד לא יעשה את זה. אין רשויות עשירות בישראל, תל-אביב יודעת להתנהל נכון וזה הסיפור. המדינה לא תראה כסף מהרשויות להיפך, היא זו שצריכה להשקיע ברשויות. לפני 20 שנה תל-אביב הייתה בגרעון ועל סף פשיטת רגל שירשנו מראש העיר שהיה לפני רון חולדאי. את הבעיה פתרנו לא כי מצאנו כסף על הרצפה, אלא כי התנהלנו נכון".

גבולי הוסיף כי "אחת הבעיות הקשות במדינה זו בירוקרטיה, צריך לזרוק את חוק תכנון הבנייה לפח ואפשר לעשות את זה גם ברמת הרישוי והתכנון. לא בעיה לבצע מנהרות, הבעיה המרכזית היא לבצע תחנות אבל הוכחנו שגם כשעשינו את המנהרות והתחנות שום דבר לא פגע בתחבורה בתל-אביב. צריכים להיות כפול מנופים ממה שיש היום בתל-אביב". הצעה של גבולי היא לגבות מס גודש מהנוסעים באיילון לטובת מימון המטרו.

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים