צעד נוסף לקראת רכישת קואופ: אלה תשעת הסניפים שרמי לוי יצטרך למכור כדי שהעסקה תאושר

הרשות לתחרות דורשת מרמי לוי, שהציע כ-163 מיליון שקל במזומן עבור רשת קואופ כולה, למכור 5 סניפים בירושלים ו-4 מחוצה לה • כעת נותר לו מכשול מרכזי נוסף: ועד העובדים שמעדיף רוכש שיכול לקנות את הרשת בשלמותה

רמי לוי / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

המאבק על רכישת רשת קואופ מתקרב לקו הסיום. ל"גלובס" נודע כי ברשות לתחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים) דורשים מרמי לוי למכור 9 סניפים בלבד של הקואופ, מתוכם 5 סניפים בירושלים ו-4 סניפים נוספים מחוצה לה, על-מנת לאשר את העסקה במסגרתה ירכוש את הרשת. במקור לוי הציב תנאי לפיו הוא יהיה מוכן לוותר על כ-20% מהסניפים - מה שמתיישר עם הדרישה של הרשות.

5 סניפים בירושלים, סניף בעוטף ירושלים, שני סניפים מישור החוף וסניף במעלה אדומים. לפי הערכות מדובר בסניפים במעלה אדומים, באפרת, בתלפיות מזרח (ארמון הנציב), ברחוב הפלמ"ח בירושלים, בגבעה הצרפתית בירושלים, בגבעת אורנים בירושלים, בבית הכרם בירושלים ובשני הסניפים בראשון-לציון. ככל הנראה, מדובר בסניפים שנחשבים לטובים בירושלים, ואם בסופו של דבר לוי אכן ירכוש את הרשת, למעט הסניפים הללו, הם יוצעו למכירה בנפרד למציעים האחרים.

ואולם גם אם לוי יעבור את המשוכה בכל מה שנוגע להגבלים עסקיים, עדיין נותר מכשול מרכזי אחד עד להשלמת העסקה ואישורה בבית המשפט: ועד העובדים. ככל הידוע, אנשיו של לוי קיימו עד כה שתי פגישות עם הנהגת הוועד, אך המגעים טרם הבשילו לחתימה על הסכם בהסתדרות. במקביל מנהלים בוועד מגעים מול רשת זול ובגדול, שהציעו את ההצעה הטובה ביותר מבחינת ההסכם הקיבוצי, אך טרם הגיעו לחתימה.

ואולם על-פי הערכות, בוועד יעדיפו רוכש שיוכל לקנות את הרשת בשלמותה ולא יידרש למכור סניפים שיותירו חלק מהעובדים ללא תנאים, כלומר מחסני השוק או ויקטורי. לפי שעה, בין ויקטורי לבין הוועד לא נוהלו כלל מגעים, בעוד שמול מחסני השוק נמצאים העובדים גם כן במגעים מתקדמים יחסית. לפי גורם מעורה, הצדדים עשויים לחתום מחר על זיכרון דברים עם מחסני השוק, שתהפוך בכך להצעה המועדפת על העובדים, משום שהיא תאפשר כאמור לשמור על שלמות הרשת ולא תדרוש מכירה של חלק מהסניפים. 

הרשתות שמתעניינות בקואופ
 הרשתות שמתעניינות בקואופ

פער של 30 מיליון שקל 

בתוך כך, הדיון שהיה אמור להתקיים היום (ד') בבית המשפט המחוזי בירושלים נדחה לבקשת הנאמנים ליום ראשון, וזאת על-מנת לאפשר לוועד להגיע להסכמות מול הנאמנים ועם המלצה על רוכש אחד. אמנם בקרב הוועד צפויים להעדיף כאמור את ההצעה שתאפשר לשמור על הרשת כמקשה אחת, אך בנוסף אליה נדרשת גם הכרעת הנאמנים בנוגע לגובה ההצעה.

נציין כי הפער בין הצעתו של רמי לוי לבין ההצעה של מחסני השוק עומד על כ-30 מיליון שקל. כך או כך, עד יום ראשון מקווים הצדדים להגיע להסכם לקראת חתימה מול ועד העובדים לטובת חתימה על הסכם קיבוצי בהסתדרות.

5 הצעות לרכישת הרשת 

בחודשים האחרונים נקלעה רשת קואופ להקפאת הליכים עם חובות בגובה של כ-200 מיליון שקל. נאמני הרשת, עו"ד שלמה נס ורו"ח חן ברדיצ'ב, מנהלים מזה כמה שבועות מגעים למכירתה, כשבמסגרת המכרז הסופי הוגשו 5 הצעות שונות לרכישת הרשת. בתהליך הגשת ההצעות אפשרו הנאמנים למציעים לוותר על עד 3 סניפים מתוך 42 הסניפים של הרשת.

כאמור, ההצעה הגבוהה ביותר היא של רמי לוי, שאחרי מקצה שיפורים הסתכמה בכ-163 מיליון שקל במזומן עבור הרשת כולה; ואילו ההצעה השנייה בגובהה היא זו של רשת זול ובגדול של אבי יוחנן, שהסתכמה בסכום של כ-136 מיליון שקל. בנוסף הונחו על השולחן 3 הצעות נוספות שאינן דורשות מכירת סניפים מבחינת הרשות לתחרות: מחסני השוק, ויקטורי ופרשמרקט, אלא שהאחרונה בינתיים חזרה בה מההצעה.