עובדי הרשויות המקומיות מכירים את החוקים? תנועת אומ"ץ תבדוק זאת

תנועת אומ"ץ משיקה את "מבחן אומ"ץ", שיבחן את הידע של נבחרי ועובדי הרשויות המקומיות לגבי כללי טוהר המידות

יו"ר אומ"ץ, פנחס פליצ'ה פלד
יו"ר אומ"ץ, פנחס פליצ'ה פלד

תנועת אומ"ץ למינהל תקין משיקה מבחן אינטרנטי המיועד בעיקר לנבחרי ולעובדי הרשויות המקומיות, לבחינת הידע והכללים לאיבחון וטיפול בכללי טוהר המידות.

במשאל שערכה התנועה בקרב עובדי רשויות מקומיות ברחבי הארץ, הסתבר כי שחיתות שלטונית אינה נובעת רק מעבירות במזיד, אלא גם מחוסר ידיעת החוקים הרלוונטיים של עובדי ונבחרי הרשות, או מייעוץ משפטי מוטעה מיועצים משפטיים ברשויות עצמן.

מאומ"ץ נמסר כי "לאור ריבוי מקרי השחיתות ברשויות המקומיות, נתקבל והצטבר במשרדי תנועת אומ"ץ מידע רב מהציבור הרחב ומנבחרי ועובדי רשויות. הסתבר לתנועה שרבים מעובדי הרשויות וחברי המועצות אינם בקיאים בחקיקה בסיסית בנושאי טוהר מידות ומינהל תקין. לדעתה של אומ"ץ, זה פתח לעבירות מתמשכות, תלונות-שווא וכמובן בפגיעה ברשויות עצמן ובתושבי הרשות. תנועת אומ"ץ החליטה עוד לפני הבחירות המוניציפליות להתמקד ולטפל בנושא השחיתות בשלטון המקומי, והשקת מבחן אומ"ץ הוא אחד הכלים להטמעת כללי טוהר המידות ומינהל תקין בקרב נבחרי ועובדי הרשויות".

ד"ר שמעון זילברשלג, יו"ר הועדה לתחום השלטון המקומי באומ"ץ, אומר: "בבחירות המוניציפליות האחרונות נתקלנו בחוסר ידע של מתמודדים בנושאים בסיסיים כמו מימון הבחירות, הבטחות קואליציוניות ותעמולה. אני יכול לומר בוודאות שחלק נכבד מהעבירות נגרמו בשוגג ללא ידיעת החוק הפשוט. אנו רואים חוסר ידע בנושאים כמו חובת חופש המידע, מהי ההגדרה 'קירבת משפחה אסורה', צורת הטיפול התקינה בנבחרי ציבור שסרחו ונושאים נוספים".

עוד מוסיף ד"ר זילברשלג: "אומ"ץ נתקלת במקרים של יעוץ משפטי מוטעה הניתן לעובדי הרשויות ונבחריהן, אם על-ידי היועצים המשפטיים ברשות או מעורכי דין חיצוניים, וכך מוצאים את עצמם ראשי רשויות עוברים עבירות מתמשכות ללא ידיעה בגלל ייעוץ שגוי, ובכך חושפים את עצמם לסיבוכים אפשריים וגורמים לנזק לא מכוון לרשות עצמה".

המבחן הוא פיתוח של אומ"ץ, והוא מציג לראשונה סטנדרט ציבורי בהוכחת ידע בנושאי טוהר מידות ומינהל תקין בקרב עובדי ונבחרי השלטון המקומי. את המבחן ניתן לעבור אונליין באתר ייעודי שאותו הקימה התנועה, וזאת כאשר הנבחנים מסתייעים במדריך קצר לנבחן המסכם את כל החומר הנדרש. העוברים בהצלחה את המבחן זוכים לתעודה רשמית של תנועת אומ"ץ.

ראש מועצת גני תקווה, ליזי דלריצ'ה, הייתה הראשונה להצטרף ליוזמה ועברה את המבחן בהצלחה. "המבחן החשוב ביותר בתפקיד של ראש מועצה הוא מבחן ניקיון-הכפיים, השקיפות וטוהר המידות. מבחן שתוצאתו ממחישה כי העוברים אותו באמת משרתים את הציבור", אומרת ראש המועצה והוסיפה: "לצערי יש כיום צורך במבחנים שכאלה ובארגונים כתנועת אומ"ץ. ככל שיותר ויותר ינהגו כמונו - כך נבער את השחיתות השלטונית בישראל ויפה שעה אחת קודם".

יו"ר תנועת אומ"ץ, פליצ'ה פנחס פלד, קורא לכל ראשי הרשויות בארץ להוביל מהלך חשוב זה ולוודא ככל האפשר. "שאנשי הרשות שבראשה הם עומדים מכירים היטב את החוק, ולא יגרמו חלילה לסיבוכים מיותרים להם ולרשות המקומית."