x

שיתוף הפרויקט

סגור
3

ריקי כהן בן לולו

נאבקת למען דיירי הדיור הציבורי

ריקי כהן / צילום יונתן בלום

העדפתי למות תחת קורת הגג שלי

העדפתי למות תחת קורת הגג שלי

המאבק

"גדלתי בדיור הציבורי בעוני ובמצוקה קשה, ואני עדיין דיירת שם. אני רואה במסע חיי הקשה שליחות למען אחרים. נושא מרכזי במאבק הוא זכויות וזכאות לנשים בתהליכי פירוד וגירושין. אחד החסמים הגדולים ביותר, שלא מאפשרים לנשים לצאת ממעגל האלימות, כי אין להן לאן לברוח".

הטריגר

"’מחאת פסק הזמן’, שקמה לפני 8 שנים בעקבות מחירו הנמוך של פסק זמן בארה"ב, קוממה וטלטלה אותי. אני, שמעולם לא הרשיתי לעצמי מותרות כחטיף פסק זמן, לא יכולה להאכיל את ילדיי, מנותקת ממים וחשמל, לא הבנתי איך אף אחד לא מרים קול וצעקה למצוקה של האנשים שמתמודדים עם הישרדות יומיומית. זה היה הרגע המכונן והמנוע שלי לקום ולצאת למאבק.
"כאם חד הורית ל–5 ילדים, ברחתי לפני כ–12 שנים למקלט לנשים מוכות בגלל אלימות במשפחה. ציפיתי מהמדינה שיימצא לי ולילדיי פתרון כדי שלא אצטרך לחזור למעגל האלימות. הייתה לי זכאות, כי יצאתי מדיור ציבורי, רק שזה לא קרה. המאבק שלי היה על החיים או על הבית, וללא ברירה, חזרתי הביתה למרות הסכנה לחיי. העדפתי למות תחת קורת הגג שלי.
"מתוך המצוקה, העוני והרעב, קיבלתי נקודת אור אחת ששינתה את חיי. חברה השיגה לי מחשב וחיברה אותי לאינטרנט. במקרה הגעתי לפורום ושם, בשם בדוי, שיתפתי את סיפורי האישי עם אדם זר לחלוטין. לימים, אותו אדם פנה עבורי לח"כ רן כהן, שהאיר פנס על מצוקתי, וטיפל במקרה שלי באופן מיידי. בליווי משטרתי פוניתי לבית משלי. אמנם בית ללא חלונות והרוס, אבל לפחות קורת גג לי ולילדיי".

נקודת המשבר

"אחד המקרים שזעזעו אותי היה מקרה של נכה מאשקלון, בדיור הציבורי, שמרותק לכיסא גלגלים, עם עודף משקל, בדירת 24 מ"ר ללא יכולת להיכנס לחדר המקלחת והשירותים. יש מטפלת שרוחצת אותו עם צינור מדי פעם ואת צרכיו הוא לא יכול לעשות באופן עצמאי. צריך היה לקבל החלטה גורלית האם לעזור לו לצאת מהדיור הציבורי עד שיימצא פתרון (עם הסיכון שהוא יאבד את זכויותיו) או להשאיר אותו כפי שהוא. לקחתי על עצמי את הסיכון ואכן נמצא לו פתרון זמני בדירה שכורה. הוא זכה לאיכות חיים, אך אני עדיין לא ישנה בלילות מהפחד שמא ההבטחות שניתנו לו לדירה לא ימומשו".

רלוונטיות דיגיטלית

"הרשתות פתחו בפני נשים כמוני אפשרות להיות מעורבות בשיח החברתי והפוליטי, וזו מהפכה. כל נאבקת היא העיתונאית, כבר לא צריך לחכות לתקשורת. אנחנו מביאות את המציאות שאיתה אנחנו מתמודדות ממקור ראשון לשיח, וגם מייצרות רשת קהילתית תומכת".

הצג עוד...