שרון גל לא לבד: רווקים שמחפשים אהבה הם יעד ההונאות מספר אחת ברשת

ההפסדים מהונאות שקשורות לדייטינג בארה"ב זינקו פי 4 בשנים האחרונות - מהפסדים בהיקף 33 מיליון דולר ב-2015 ל-143 מיליון דולר ב-2018

היכרויות באינטרנט / צילום: Shutterstock
היכרויות באינטרנט / צילום: Shutterstock

לוועדת הסחר הפדרלית (FTC) של ארה"ב יש חדשות רעות לרווקים שמחפשים דייט לוולנטיין דיי, שחל היום: הוועדה הזהירה השבוע כי הונאות רשת רומנטיות גורמות להפסדים הגדולים ביותר בקרב ההונאות המקוונות בארה"ב. כך, ההפסדים מהונאות שקשורות לדייטינג זינקו פי 4 בשנים האחרונות - מהפסדים בהיקף 33 מיליון דולר ב-2015 ל-143 מיליון דולר ב-2018. לרוב, אנשים משוכנעים על-ידי זרים שהם מכירים באינטרנט - בדרך-כלל באפליקציות היכרויות - להעביר להם כסף. 

כמות ההונאות הרומנטיות שדווחו ל-FTC זינקו ל-21 אלף ב-2018, לעומת 8,500 ב-2015. אנשים שנפגעו מדווחים על הפסד ממוצע של 2,600 דולר. ההפסדים גדולים יותר בקבוצת גיל מובגרות יותר. אנשים מעל לגיל 70 דיווחו על הפסדים ממוצעים של כ-10 אלף דולר. 

בתרחיש אופייני, קורבן מכיר מישהו דרך אתר היכרויות. האדם טוען כי הוא גר רחוק מאוד, ומבקש מהקורבן להעביר לו כסף בשביל מקרה חירום כמו קרוב משפחה חולה או תיקון רכב ולעתים אף לרכישת כרטיס טיסה כדי שהוא יכול לבוא לבקר אותם. 

במקרה הונאה נוסף, שהוצג ב"-MarketWatch", אישה התאהבה בגבר שהכירה דרך אפליקציית טינדר. הגבר, שטען שהוא קצין בצבא ארה"ב, הבטיח לדאוג לה ולילדיה, ורק ביקש ממנה כסף כדי שיוכל לחזור לביתו. עד שהאישה הבינה שמרמים אותה, היא כבר שלחה לו מעל ל-7,000 דולר. לאחר מכן הגבר החל לסחוט אותה ולאיים לפרסם תמונות עירום שלה. "אני לא יודעת אם תוכלו לעזור, אבל אני מפחדת", כתבה האישה בתלונה שהגישה ל-FTC. "אני חושבת שזה לא בסדר לפגוע ולשדוד אנשים, רק בגלל שהם פגיעים ובודדים". 

יותר יותר אמריקאים פונים לאתרי ולאפליקציות היכרויות בחיפוש אחר אהבה, ובהתאם גדלה גם הסכנה ליפול קורבן לאחד מהחשבונות המזויפים. תעשיית הדייטינג המקוונות בארה"ב שווה מעל למיליארד דולר, לפי הערכות חברת המחקר IBISWorld. בוטים זדוניים אורבים למשתמשי טינדר ואפליקציות מבוססות מיקום נוספות במטרה לפתות אותם למסור פרטי מידע חסויים, כמו מספרי חשבונות בנק או סיסמאות. 

כדי להימנע מההונאות, ב-FTC ממליצים לא לשלוח כסף או מתנות לאנשים אותם לא פגשתם פנים מול פנים. המלצה נוספת היא להיות רגישים לנורות אזהרה אדומות כמו אנשים שמסרבים לשתף תמונות של עצמם או לדבר בטלפון. כמו כן, ב-Google Image ניתן לחפש תמונות כדי לוודא שלא מדובר בתמונות שנגנבו ממשתמש אחר. 

לפי הפדרציה הקמעונאית הלאומית האמריקאית (NRF), האמריקאים צפויים להוציא 20.7 מיליארד דולר בחגיגות וולנטיין השנה - עלייה של 6% לעומת שנה שעברה. 

השבוע פורסם ב"גלובס" מחקר של חברת הסטארט-אפ Riskified (ריסקיפייד) הישראלית, שעוסקת במניעת הונאות במסחר מקוון בזמן אמת באמצעות שימוש בלמידת מכונה, ממנו עולה כי לא פחות מ-49% מהרוכשים באינטרנט חוו הונאות אשראי, רובם באתרי מסחר בינלאומיים. המחקר גם חשף כי הסיכוי ליפול קורבן להונאת אשראי בהחלט עולה עם הגיל. בקבוצת הגיל 18-21 הסיכוי הוא הנמוך ביותר ועומד על 18% בלבד, בקבוצת הגיל 31-38 הוא כבר מעל 50%, ובגילאי 71 ומעלה הסיכוי הוא הגבוה ביותר - 57%.