גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עידן הטוסון: איך הרענון של אחד הדגמים הנמכרים בישראל?

אחד הדגמים הנמכרים בישראל בעשור האחרון זכה לרגל 2019 לרענון חיצוני ופנימי קל ולעדכון מוחשי בתחום האיכות וההתנהגות ● מנוע ה-2 ליטר הוותיק של היונדאי טוסון עדיין עומד במשימה, אך כדי להתמודד עם המתחרים המעודכנים צריך לרכוש את ה-1.6 ליטר טורבו היקר

ההיסטוריה המודרנית של שוק הרכב הישראלי משקפת את התמורות החברתיות והכלכליות במדינה ומתחלקת לתקופות על פי הדגמים הנמכרים ביותר. שנות ה-80' הנאיביות, למשל, היו "עידן הסובארו ליאונה" והוא התאפיין בהתייחסות לרכב אל כלי תחבורה עממי ולא מוצר מותרות. "עידן מאזדה 3 וקורולה" שיקף את הטרנד "משפחתית לכל משפחה" במקביל לעלייה המואצת של טרנד "רכב הליסינג הצמוד מהעבודה".

העשור האחרון היה ללא ספק "עידן הטוסון והספורטאז'". הוא משקף עלייה מואצת ברמת החיים ובסטטוס, צורך להרגיש בטוח על הכבישים הצפופים, אדישות למחירי הדלק ונהנתנות ללא התנצלות - במיוחד בקרב לקוחות ציי הרכב. קרוב ל-56 אלף יחידות של הטוסון (שנקרא לפרקים גם IX35) נמכרו מאז נחת בישראל, ויחד עם הספורטאז', הדגם הזהה-הנדסית של החברה-האחות קיה, זו משפחת הדגמים שחצתה הכי מהר את רף ה-100 אלף יחידות על כבישי ישראל.

העידן הזה עדיין נמצא בעיצומו וכלי הרכב הללו נחשבים כיום "מטבע קשה" וסחיר מאוד גם בקרב לקוחות פרטיים וגם בקרב חברות הליסינג. ובינתיים מגיע אלינו הטוסון אחרי עדכון תקופתי, שנועד להתאים אותו (באירופה, ונחזור לכך בהמשך) למבחני הפליטה החדשים WLTP.

אבזור בסיסי ביחס למחיר

חיצונית, הכלי נראה כאילו הופעל עליו פילטר עדין של "פוטושופ". חדי עין יבחינו במערך חדש ומתוחכם של פנסי חזית, "פלטות חיכוך" מדומות בעיצוב חדש בגחון, כמה עיטורים קוסמטיים חדשים, חישוקים בעיצוב חדש ואולי החמצנו עוד כמה פרטים משניים. זה עדיין עיצוב סולידי ונאה בעל פרופורציות רחבות ומאוזנות ואיכות ייצור מוחצנת שמקבל שדרוג מחישוקים גדולים ונאים. עם זאת, דגם הבסיס שלנו לא הצליח לייצר תשומת לב ברחוב אף שהיה אחד מדגמי 2019 הראשונים שעלו על הכביש.

תא הנוסעים היה ונותר אחד מנקודות החוזק השיווקיות של הטוסון. יש לו סף כניסה/יציאה נוח לבני כל הגילים, מושב אחורי מרווח דיו לשלושה מבוגרים ומרחב ברכיים סביר, תנוחת ישיבה גבוהה יחסית לפרייבטים, אבל לא יותר מדי, ותא מטען מכובד. בקיצור, כל מה שהמשפחה הישראלית הגנרית של 2019 רוצה ו(אולי) גם צריכה. מערך הפיקוד נותר כמעט ללא שינוי מהדגם היוצא וכולל את אותו לוח מחוונים אנלוגי גדול וברור, הנדסת אנוש פשוטה ומתוכננת היטב ומערכת מולטימדיה מצוינת, אם כי המסך ה"צף" בולט בצורה מגושמת. האבזור התקני שודרג בהשוואה לדגם הבסיס היוצא, אבל עדיין החבילה הכוללת מרגישה די בסיסית ביחס לרמות המחיר האלה, עם ריפוד בד, מושבים ידניים וגג נטול זכוכית (אופציה).

הנחמה היא שאיכות הייצור וחומרי הדיפון עברו שדרוג בכל הדגמים והתא עוטף כעת את הנוסעים בחומרים רכים עם טקסטורות נעימות ובבועת שקט מרשימה, שמותירה את רוב רעשי החוץ במקומם הראוי. כלומר בחוץ. דגם הבסיס מוותר על בקרת שיוט מסתגלת, אבל עדיין מצויד במערך יעיל של מערכות סיוע לנהיגה כולל בלימה אוטונומית וסיוע להיגוי.

חומר העיתונות שמלווה את השקת הטוסון החדש באירופה שם את הדגש על משפחת המנועים החדשה של יונדאי, שכוללת בין השאר מנוע טורבו-דיזל "ירוק" עם מערכת היברידית קלה ותיבות אוטומטיות בנות 8 מהירויות או כפולות מצמדים, שמסייעות להקטין את הפליטה והתצרוכת. אבל אפילו אם תחפשו באירופה היטב לא תמצאו במודל 2019 את מנוע ה-2 ליטר בנזין הוותיק ונטול הטורבו, עם תיבה בת 6 מהירויות, שנמצא במרכז ההיצע הישראלי של הטוסון. זו גרסה שנשארה בהיצע בעיקר עבור ישראל. היא ממחישה יותר מכול את הכשל של שיטת "המיסוי הירוק" הישראלית, שמקטינה בעקביות את ההטבות על כלי רכב "ירוקים", אבל אדישה לכלי הרכב המזהמים (קבוצות 15-14), ולפיכך לא מעניקה מוטבציה ליבואנים לעבור לגרסאות ירוקות וחסכוניות.

נוחות הנסיעה קפצה מדרגה

המנוע הוותיק מספק ביצועים סבירים אך לא מרגשים, משייט בשלווה על הכביש המהיר ומבצע ללא תלונות את רוב המשימות העירוניות הטיפוסיות. אתגרים קצת יותר שאפתניים, כמו עקיפה בעלייה, כבר דורשים להוריד הילוך או שניים ולטפס לסל"ד גבוה, אם כי בידוד הרעשים המשופר מחליק היטב את הקצוות המחוספסים של המכניקה הוותיקה. מצב ה"ספורט" מחדד את תגובת הדוושה ותיבת ההילוכים, אך מי שירצה יותר ביצועים ועידון, כמו אצל חלק מהמתחרים העדכניים, יצטרך להכניס את היד עמוק יותר לארנק עבור גרסת ה-1.6 ליטר טורבו החזקה, שמגיעה גם עם תיבה כפולת מצמדים מתוחכמת ונמרצת. צריכת הדלק המוצהרת של ה-2 ליטר נוקבת בכ-12 קילומטרים לליטר אך תוואי כביש תלולים ורגל נמרצת על הדוושה יקטינו את הצריכה הריאלית לפחות מ-10 קילומטרים לליטר.

הטוסון הוא כיום דגם "אירופאי" לחלוטין, שלא רק מיוצר באירופה (צ'כיה) אלא מכויל היטב עבור אירופה. מתחת לכסות המוכרת ביצעו המהנדסים כמה קפיצות דרך "שקטות" בכל הנוגע ליכולות הכביש. לאחר ניתוק מערכת ה"סיוע להיגוי", שמחבלת ביסודיות בהיזון החוזר, מגלים היגוי נעים ומאוזן, שיחד עם שליטה מצוינת בתנודות הגוף בעת העברות משקל, מספק תחושת ביטחון גם על כבישים מפותלים וחלקלקים.

גם נוחות הנסיעה קפצה מדרגה ביחס לדגם היוצא, עם ספיגה מצוינת של מהמורות עירוניות וגיהוץ נינוח מאוד של גלים ושיבושים במהירויות גבוהות. היציבות הכיוונית במהירויות אוטוסטרדה משלימה תחושה מאוד בוגרת ומהוקצעת, שאינה נופלת מזו של כלים דוגמת פיז'ו 3008 ושות'.

דגם ה-2 ליטר הבסיסי של הטוסון עולה כיום בכ-150 אלף שקל. הגרסה "הפרטית" המאובזרת היטב לוקחת את המחיר לכיוון 170 אלף, ואילו הטוסון 1.6 ליטר טורבו החזק והמהודר מציב רגל בטריטוריה השאפתנית של 183 אלף.

למרות התחרות האגרסיבית כיום בפלח ה-C-SUV, שבו מתמודד הרכב כיום, אלה אינם מחירים שירתיעו את את הלקוחות הטיפוסיים של הטוסון. בוודאי לא את לקוחות הציים שעבורם הטוסון הוא "מטבע קשה עובר לסוחר" עם ביקוש פעיל בשוק היד השנייה. כך או כך המשלוחים העצומים של טוסונים, שמכסים כיום את נמל חיפה מקצה לקצה כמו שדות פורחים אחרי הגשם, מלמדים שהטוסון לא ממהר לפנות את עמדת ההובלה לאף מתחרה. 

חלק מהמתחרות

קיה ספורטאז' 2016

כמעט במקביל להגעת הטוסון הושקה כאן גם הגרסה המעודכנת של האחות ספורטאז'. העדכונים החיצוניים מינוריים והאבזור התקני כולל כעת חבילת בטיחות משודרגת, כולל בלימה אוטונומית. מנוע ה-1.6 בנזין הוחלף בטורבו-דיזל 1.6 אוטומטי עתיר מומנט וגרסת ה-2 ליטר בנזין נותרה ללא שינוי. טווח המחירים 146-156 אלף שקל.

סובארו XV קרוסטרק 2019

לרגל 2019 החלה סובארו לייבא את הגרסה הצפון-אמריקאית של ה-XV תחת השם "קרוסטרק". העיצוב נותר ללא שינוי כמעט וכך גם מנוע ה-2 ליטר בהספק 152 כ"ס שמשודך לתיבה רציפה ולהנעה כפולה. רמת האבזור גבוהה משמעותית וכוללת כסטנדרט את חבילת הבטיחות האקטיבית של המותג. יכולות השטח הן מהטובות בקבוצה. קיימות שתי גרסאות שעולות 148-160 אלף.

שברולט אקווינוקס

במחיר של 150-160 אלף שקל מציעה הנציגה של שברולט את ממדים חיצוניים ופנימיים מהגדולים בקבוצה כולל תא מטען ענק. המנוע הוא 1.5 ליטר טורבו, שמייצר 170 כ"ס ו-28 קג"מ ומאיץ את הרכב בזריזות יחסית, אם כי במחיר של צריכת דלק לא מבוטלת. האבזור התקני מקיף.

עוד כתבות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל