ההון שמאחורי חוסן לישראל נחשף: מי אנשי העסקים שהעמידו לגנץ ערבות של מיליון שקל כל אחד

אלפרד אקירוב, סמדר אונגר, גדעון יניב ושרון כהן העמידו לחוסן לישראל מיליון שקל כל אחד • השמות וסכומי הכסף עלו לראשונה היום לאתר מבקר המדינה שאליו מחויבים המתמודדים בדיווח • נזכיר כי הקמפיין של חוסן לישראל הוציא עד היום סכומים גבוהים

בני גנץ באירוע הבחירות הראשון שלו / צילום: שלומי יוסף
בני גנץ באירוע הבחירות הראשון שלו / צילום: שלומי יוסף

ההון שמאחורי מפלגת חוסן לישראל של בני גנץ נחשף לראשונה. איש העסקים אלפרד אקירוב, סמדר אונגר (אחותו של רמי אונגר יבואן קיה לישראל), התעשיין גדעון יניב ואדם נוסף בשם שרון כהן העמידו למפלגתו של גנץ מיליון שקל כל אחד.

השמות והסכומים עלו היום (א') לראשונה לאתר מבקר המדינה שאליו מחויבים המתמודדים בדיווח.

בשנים האחרונות החליפה שיטת הערבויות את שיטת התורמים בבחירות הכלליות, כיוון שהסדרי מימון בחירות מתוך תקציב המדינה מוקנים אך ורק לסיעות שכיהנו בכנסת היוצאת. במערכת הבחירות בשנת 2013 קבע מבקר המדינה כי מאחר שנושא הערבויות אינו מוסדר בחקיקה ראשית, הוא משית חובת גילוי על רישום הערבים, אך לא יכול להגביל את המפלגות בגובה הערבות.

ערבות חתומה, כפי שהציג גנץ היום, מאפשר למפלגה להגיע להסדר הלוואה עם בנק ראשי ולממן באופן זה את מערכת הבחירות, תוך שראשיה מבצעים הערכה בנוגע למספר המנדטים שהם יכניסו לכנסת. במידה ותוצאת הבחירות נמוכה ממה שתוכנן, יוקנה מימון מפלגות נמוך יחסית לאותה המפלגה ובמצב דברים זה, יתכן והמפלגה תתקשה לשחרר את הערב מהתחייבותו.

אם המפלגה תגיע להישג מרשים, מימון המפלגות יכסה את ההלוואות והערבים ישוחררו ממחויבותם.

יצויין שעל פי הכללים של מבקר המדינה, ערב שלא שוחרר (כי לא כוסו החובות) הופך בדיעבד, ורק אחרי תום מערכת הבחירות לתורם ואז, הוא עשוי להיות במצב של תרומה החורגת מן המותר. יחד עם זאת, העובדה שהמחוקקים לא שינו את הכללים, הותירה את המתמודדים החדשים בבחירות ללא אפשרויות אחרות.

הקמפיין של חוסן לישראל הוציא עד היום סכומים גבוהים מאוד על שכירת אנשי צוות, מתקני מטה (בגני התערוכה), הפקת אירוע גדול, הפקת שלטים, צילומים ובימוי. וכך נדמה כי הסכומים שצוינו היום באתר מבקר המדינה משקפים רק חלק מסוים וראשוני מן ההוצאות שכבר הוצאו.

אקירוב, קיבל פנייה מ"גלובס" לפני כשבועיים באשר למעורבותו במפלגת חוסן לישראל והכחיש בצורה מוחלטת בשיחה עמנו כי הוא תורם או כי הוא ערב ואף לא היה מוכן באותה השיחה לציין אם בכוונתו לעשות בכך ואף הגדיל לטעון שאם הוא תורם במדינת ישראל הוא עושה זאת בסתר ולא למטרות פוליטיות. על אף אותה הכחשה גורפת בשיחה עם גלובס, צוין היום באתר מבקר המדינה שאקירוב חתם ערבות למפלגת חוסן לישראל.