גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וי כחול או פיצה: איך השתעבדנו לאובססיית המעקב אחרי כל מי שאפשר – כולל עצמנו

מעקב החבילות של אמזון, גשש הפיצה של דומינו'ס ואפליקציות שמודדות הנאה בסקס - אנחנו אמנם מוחים נגד פגיעה בפרטיות, אבל באותה מידה מנצלים את הטכנולוגיה כדי לעקוב אחרי כל דבר אפשרי ● הפסיכולוגית יעל מן שחר: "הנתונים באפליקציות יכולים להיות מומצאים לחלוטין, הם נועדו להזין את הצורך שלנו בוודאות"

מעקב החבילות של אמזון/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאטיב
מעקב החבילות של אמזון/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאטיב

הוא היה בצבע ליים, משקלו שני פאונד ועלה בסך הכל 9.9 דולרים. ה-Beanball שהזמנתי מאמזון היה צפוי להגיע תוך יומיים, במהלכם עקבתי אחריו עושה את דרכו ממתקן אמזון בניו ג'רזי (17:32), לאזור החלוקה של USPS בניו-יורק (3:28 בבוקר המחרת) ועד שיצא על משאית הדואר (8:23 בבוקר) והגיע לפתח דלתי (9:27 בבוקר). "את אובססיבית", הטיחו בי, וזה נכון.

"המפה הזו יכולה להיות מומצאת לחלוטין", מסבירה יעל מן שחר, פסיכולוגית שחוקרת את השפעת הטכנולוגיה על חיינו, "אבל היא מזינה את המפלצת שלנו". זו אכן מפלצת, משום שבין אם מדובר במשלוח מזון מהסופר ובין אם מוצר שהזמנו, המחשבה שעוברת בנו היא 'השליח הרי יצא כבר מזמן, איך זה שהוא עדיין לא הגיע?" - והיא מיותרת לחלוטין.

בפני עצמה, הפעילות הזו אינה מזיקה ואינה שואבת זמן משמעותי. עם זאת, אחת מהשאלות הנפוצות ביותר בקבוצות פייסבוק בהקשר של הזמנות מוצרים נוגעת למעקב אחר חבילות - לא חבילות אובדות, פשוט מעקב אחר חבילות. זה לא נגמר שם: היום אין אפליקציית שיתוף נסיעות שלא כוללת מפת מעקב אחרי מוניות פוטנציאליות; לפי חברת המחקר GfK אחד מכל שלושה אנשים עוקב אחרי מצב בריאותו או כושר באמצעות אפליקציה או טכנולוגיה לבישה אחרת, ויש אפילו אפליקציות שמודדות פוריות ואת משך ועוצמת קולות ההנאה שאנחנו משמיעים בזמן סקס.

פעמים רבות אנחנו מפנים אצבע מאשימה לממשלות, לארגונים ולטכנולוגיה עצמה על החדירה המתמשכת שלה אל חיינו. אנו מוחים נגד הפגיעה האיומה בפרטיות ונגד האובססיביות הדיגיטלית של הילדים, אבל באותה מידה אנחנו מנצלים את הטכנולוגיה כדי לצפות באובססיביות על אחרים ועצמנו - עוקבים אחרי כל מה שניתן לעקוב.

זו אינה רק הגשמת איזו סטייה מציצנית, אלא בעיקר הרתיעה מאי-וודאות, מצב קיומי בלתי נמנע שסותר כל רוח אנושית ומביא לחרדות מתעצמות. לפי ג'רום קגן, מהפסיכולוגים המפורסמים בעולם, הניסיון לצמצם את האי-וודאות היא אחת המוטיבציות המשמעותיות לפעילות שלנו: "לנסות לחסל את המצוקה של הבלתי נודע". עד כמה אי-וודאות קשה לנו? מחקר מ-2014 מאוניברסיטת הארוורד מצא שאנשים מעדיפים להתחשמל בעוצמה חזקה בזמן מוגדר מראש וידוע, מאשר להמתין להתחשמלות חלשה יותר בלתי צפויה. האי-וודאות פשוט כואבת יותר. להבנות אלה הגיעו חברות הטכנולוגיה מזמן, והן מפתחות כמה שיותר מנגנונים כדי לספק לנו את אותם צרכים במנגנונים פשוטים: אנחנו משתמשים בטכנולוגיות כדי לבצע מעין אוטומציה של ציפייה, גם אם בפועל מדובר בהטעיה אחת גדולה.

התיאבון לוודאות מוחלטת

כך לדוגמה, בלי קשר לטענות על חוסר סטריליות בסניפיה, דומינו'ס פיצה היא המניה הטובה ביותר בתחום המסעדנות. בחמש השנים האחרונות שוויה זינק ב-300% והיא נסחרת לפי שווי של 12 מיליארד דולר (המתחרה הגדולה ביותר, פיצה האט, קופאת על שמריה והמניה של חברת האם שלה עלתה באותה התקופה רק ב-0.3%). להצלחת דומינו'ס הרבה מאוד סיבות ואחת מהן - שהובילה למה שמכונה "תפנית דומינו'ס" - היא גשש הפיצה (tracker).

המהפכה הדיגיטלית של החברה התחילה ב-2008 עם רצועה כחולה, שמודיעה ללקוח באיזה שלב הפיצה שלו נמצאת (בהכנה, באפייה, יצאה לדרכה עם השליח). מאוחר יותר דומינו'ס שחררה אפליקציה שמאפשרת ללקוח לדעת גם את שם העובד שמכין את הפיצה, כמו גם אפשרות לעקוב אחר הפיצה בדרכים. "חברות הטכנולוגיה הבינו שיש בנו את הצורך הזה לוודאות וגילו שאנשים נשארים יותר זמן אם מזינים אותו", מסבירה מן שחר.

ההזמנות של דומינוס:/ צילום מסך

הכל התחיל באוניברסיטת סטנפורד במעבדה של בי ג'יי פוג, חוקר שכונה בעליצות "יצרן המיליונרים", שפיתח שדה מחקר המוכיח כי חברות טכנולוגיות יכולות לבצע מניפולציה על ההתנהגות האנושית באמצעות מספר טכניקות פשוטות. פוג, תלמידו של פרופסור זימברדו מניסוי הכלא המפורסם, הפך לגורו של טכנולוגיה שכנועית, כזו שמחזירה או משאירה אותנו צרכנים נאמנים.

פוג הראה כיצד ניתן לרתום צרכים קיימים כדי לגרום לנו לשקוע עמוק יותר בעולם הדיגיטלי. הוא הבין כי הטכנולוגיה מעמיקה צרכים קיימים כמו סוציאליזציה, אשרור או וודאות. כיוון שכך, אפילו אנשים שלא נולדו למציאות רווית טכנולוגיה הכוללת מנועי חיפוש, רשתות חברתיות ומסחר מקוון, פיתחו תיאבון לוודאות מוחלטת. גם בני "הדור הישן" רוצים לדעת היכן נמצאות הפיצה והחבילה, האם ההודעה נמסרה ומתי נקראה, איפה המונית של אובר והמזוודה, מה מזג האוויר עכשיו, ומה הוא עכשיו ועכשיו, כמה צעדים עשיתי היום, והשבוע, והשנה, מה מחזור השינה, מה עשה תיק ההשקעות שלי ומה מצב חשבון הבנק.

מן שחר מסבירה: "כשמדובר בפיצות זה חמוד, אבל במבט לאחור, לאט לאט רואים שקשה לחיות בחוסר וודאות. היום, כבר לפני שהם יוצאים, אנשים חייבים לדעת בדיוק מתי הם מגיעים; אם נגמרת הסוללה הם נכנסים למשבר. הצורך בוודאות מוחלטת מייצר מתח נוראי - הלב דופק והקורטיזון מתפשט, הם לא מסוגלים להיות בחוסר וודאות. וזה בעייתי, כי העולם כולו מלא בחוסר וודאות".

מפת המוניות של אובר/ צילום מסך

טריסטן האריס, פילוסוף מוצר בכיר בגוגל לשעבר שמנסה היום לגמול אנשים מטכנולוגיה אמר כי "הבעיה היא לא שאנשים חסרי כוח רצון, אלא שישנם אלפי אנשים בצד השני של המסך שתפקידם לפרק את הוויסות העצמי שלנו". השאלה היא האם בכלל מדובר בבעיה, או שאולי זה פשוט תופעה חדשה במציאות משתנה.

תרגיל שיווקי להגדלת המכירות

ב-2017 פרצה מחלוקת רבתי כשעלו טענות על ידי צרכנים בארה"ב כי גשש הפיצה הוא שטות גמורה, והוא לא באמת אינפורמטיבי לגבי זהות הטבח. פרסומים נרחבים בעיתונים מכובדים כמו הוול סטריט ג'ורנל וערוצים פופולריים כמו חדשות פוקס סיקרו את המקרה בעניין והרחבה.

זו לא הפעם הראשונה שהמנגנונים הטכנולוגיים נחשפים במערומיהם. ב-2015 פרצה מהומה לא פחות גדולה אחרי שמחקר מצא כי הזמינות של מוניות אותה אובר מציגה במפת האפליקציה, כלל אינה מהימנה. "נוכחות המכוניות הווירטואליות לא משקפת בהכרח את המספר המדויק של הנהגים שנמצאים פיזית או את מיקומם המדויק", כתבו החוקרים מניו-יורק, וציינו כי מכוניות פנטום אלה הן פשוט "אפקט חזותי". אובר הכחישה את הטענות.

אפליקציות למעקב אחר הנאה בסקס משתמשות בעיקר במדדים "טיפשים" של משך וצליל כדי למדוד הנאה - אבל הם עושים זאת בצורה שמנציחה את התפקידים הסטראוטיפים של מין עבור גברים ונשים בהקשר של מיניות ורבייה. הם מודדים הנאה לפי משך, כאילו מדובר על חוויה אוניברסלית אחידה, שאינה קשורה למצבים רגשיים, קשר עין, אמון או אפילו פשוט דיבור מלוכלך. העיקר שאנחנו עוקבים ומודדים.

המנפו-קיי (Manpo-kei) הומצא ביפן בשנת 1965 על ידי פרופסור שהאמין - לא בדק אלא בסך הכל האמין - שהליכה של 10,000 צעדים ביום תשפר את הבריאות, ולכן פיתח את "מד 10,000 צעדים". אבל המספר הזה היה תמיד, ומההתחלה, תרגיל שיווקי שנועד למכור מוצר בריאותי רגע לפני אירוח אולימפיאדת טוקיו.

60 שנה עברו מאז ומרבית האוכלוסיה עדיין לא יודעת שהיעד השרירותי של 10,000 צעדים, שאפילו ארגון הבריאות העולמי וקרן הלב האמריקאית אימצו אותו כיעד לפעילת יומיומית, אינו מבוסס אפילו לא על קורטוב זעיר של מדע. מחקרים רבים שנעשו בנושא הצליחו לקבוע כי הליכה אכן תורמת לבריאות, אבל אלה לא הצליחו (או ניסו) להראות כי למספר 10,000 יש איכויות ייחודיות. למעשה, מחקרים אחרונים מצביעים כי כדי לשפר את הבריאות בכל הקשור למחלות כרוניות, יש לצעוד בין 6,000 ל-8,000 צעדים ביום. גם מחקרים אלה  מדגישים כי ספירת צעדים ככלל היא בעייתית משום שהיא לא כוללת פרמטרים כמו עוצמת התרגיל ומצבו הבריאותי הייחודי של הצועד.

יכול להיות שכבר מאוחר מדי להבין כי 10,000 צעדים הוא תרגיל שיווקי, משום שספירת הצעדים הפכה לאובססיה שנוגסת באוטונומיות חיינו ושולחות אותנו לבצע שמיניות מחוץ לבית כדי להשלים את היעד היומי. אבל זה לא מתחיל ונגמר בספירת צעדים: היום הטכנולוגיה מאפשרת לנו לעקוב באובססיביות אחרי מגוון מדדים בריאותיים כמו קצב לב, רמות סוכר ושריפת קלוריות. חברת המחקר גרטנר העריכה לאחרונה כי עד 2020 יעטרו את גופנו חצי מיליארד אמצעי טכנולוגיה לבישים. כבר היום האפשרויות שפותחות אמצעים אלה הולידו תנועות בינלאומיות שונות המקדשות את הכימות העצמי - Quantified Self - ומדידה בלתי פוסקת של נתונים פיזיולוגיים.

חסר תכלית - אך לא חסר ערך

תהליכים אלה מתעצמים אף על פי שמחקרים אחרונים הראו כי פעמים רבות ניטור בלתי פוסק יוצר דה-מורליזציה מלעשות את אותן פעולות (למשל לשמור על מאזן קלורי) ופעמים אחרות אף מביא לתוצאה הפוכה. ספירת קלוריות או מדידת מחזורי השינה למשל, מכניסים משתמשים רבים לחרדות כה גדולות שהם גורמים לעלייה במשקל ופגיעה באיכות השינה. מדענים העניקו לתופעה שם מנופח לאחרונה: "אורתוסומניה", או אובססיה לשינה נכונה.

חלק מאפשרויות המעקב חסרות תכלית, במובן שהן לא הורסות או עוזרות בשום דרך. לעקוב אחרי חבילה, פיצה או אובר לא תורם לדבר ממשי: הפיצה לא תגיע מוקדם יותר, זה לא ימנע מהחבילה ללכת לאיבוד בדרך או לנהג המונית להגיע בזמן. זה לא מוסיף שום ערך לעסקת החליפין. אבל עבורנו, יש לכך ערך ממשי.

גם אם מוטיבציה או ערך עולים או יורדים כתוצאה מהמעקב האובססיבי שלנו, אי אפשר להתעלם מהעובדה כי יש יתרונות עצומים לטכנולוגיית המעקב. יש לה ערך עצום בכל הקשור לניהול הזמן בחיינו, ולא פחות חשוב - היא מנחמת, ולו רק משום שהיא מפחיתה אי-וודאות ואת החרדה הקיומית הנלווית. הבעיה היא שהמעקב מייצר אשליית שליטה, כאילו הוא מעניק תשובה מוחלטת למצוקת אי-הידיעה. הוא מביא לקץ הספונטניות והופך אותנו לאנשים צפויים, ולא פחות חשוב: הוא שוחק את היכולת שלנו להתמודד עם העובדה הקיומית שאין דבר בעולם שיעלים את אי-הוודאות. 

עוד כתבות

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"