הפסד בפרויקט להקמת אתרים סולאריים בנגב הוביל לצניחה במניית אורד

הפרויקט בוצע עבור שיכון ובינוי, ובעקבות הפסד של 12 מיליון שקל שאורד תרשום ממנו, היא לא תעמוד באמות המידה הפיננסיות מול הבנקים המממנים

פאנלים סולאריים בישראל / צילום: Shutterstock
פאנלים סולאריים בישראל / צילום: Shutterstock

מניית חברת הפרויקטים אורד  צנחה היום בבורסה ביותר מ-20%, לאחר שהחברה דיווחה כי היא צפויה לרשום הפסד של כ-12 מיליון שקל על פרויקט להקמת ארבעה אתרים סולאריים (פוטו-וולטאים) בנגב, בהספק כולל של 35.5 מגוואט, שביצעה עבור שיכון ובינוי (שו"ב), ושהקמתו הסתיימה בימים האחרונים. אורד מסרה את האתרים לשיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת, חברה בת של שו"ב, וקיבלה עבורם עד היום כ-104 מיליון שקל. סכום נוסף בהיקף של כ-4 מיליון שקל צפויה אורד לקבל בשבועות הקרובים.

מניית אורד צנחה 53% בשנה האחרונה
 מניית אורד צנחה 53% בשנה האחרונה

אורד עוסקת בביצוע פרויקטים של התקנת מערכות ביטחון ובטיחות - בעיקר מערכות שליטה ובקרה, גילוי פריצה, מתח נמוך, כיבוי אש, טלוויזיה במעגל סגור, אנרגיה סולארית ועוד - בישראל ובחו"ל. החברה נסחרת בבורסה בשווי של כ-74 מיליון שקל, אחרי צלילה של יותר מ-50% שרשמה מנייתה בשנה האחרונה (כולל הנפילה היום).

באורד מציינים, כי מניתוח ראשוני של החברה את התוצאות הכספיות של הפרויקט עולה, כי "ההפסד נגרם כתוצאה משילוב מספר גורמים, וביניהם: הערכות לא מדויקות של קבלן התכנון, גידול בעלויות קונסטרוקציה עקב מבנה שטח קשה ואיחורים בהגעת חלקים שהביאו להוספת עלויות. נוסף על כך, החברה סבורה כי חלק מההפסד נבע מהפרת הסכמים על-ידי חלק מספקיה בפרויקט, ובכוונתה לבחון את צעדיה המשפטיים אל מול אותם ספקים ואל מול חברת הביטוח הרלוונטית".

בעקבות ההפסד הגדול צפויה אורד שלא לעמוד באמות המידה הפיננסיות אל מול הבנקים המממנים אותה, והיא מנהלת בימים אלו מגעים מול הבנקים כדי להסדיר זאת.

לפני כמה שנים נקלעה אורד למשבר, צברה הפסדים משמעותיים וביצעה הסדר חוב בהיקף של כ-50 מיליון שקל. מאז נכנסו כמה משקיעים לחברה ושינו את מצבה. לצד המנכ"ל, אריאל אדורם, בעלי המניות הגדולים בחברה הם קרן פלנוס, אלפא ערך, חברת סולג של ניר פלג וצחי סולטן (יו"ר) ועוד.

עם לקוחות החברה נמנים גופים ממשלתיים, כגון משרד ראש הממשלה, משרד הבריאות והביטחון, גופים בתחום התעשייה הביטחונית וגופים ציבוריים. לחברה הסכמים בלעדיים עם יצרנים בינלאומיים, והיא המשווקת הבלעדית של מערכות גילוי אש ופריצה של חברת סימנס