גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גל פיטורים עולמי ויותר מוצרים של גוגל ואפל: מה צפוי לקרות השנה בעולם התקשורת

חברת הייעוץ הבינלאומית Analysys Mason צופה כי חברות הטלקום העולמיות יקצצו 5% ממצבת כוח-האדם שלהן ב-2019 בשל תהליכי ייעול, וזו רק ההתחלה ● בנוסף, יותר מערכי שירות לקוחות יוחלפו ברובוטים ● וגם: איך עשרות אלפי לקוחות בזק עדיין גם מנותקים מהאינטרנט וגם משלמים יותר

גוגל / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
גוגל / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

תערוכת הסלולר השנתית הגדולה בעולם תיפתח בשבוע הבא בברצלונה, ואת מרכז תשומת הלב צפוי לתפוס הדור החמישי בסלולר שמתקרב בצעדי ענק לשימוש מסחרי. גם בשנים קודמות דובר רבות על כניסת הדור החמישי, אך השנה כבר ישנן התחלות של הטמעות מסחריות, ומטבע הדברים בזמן התערוכה נשמע על חוזים חדשים שנחתמים ועל השקות נוספות.

מה מעכב את החדרת הדור החמישי ומה עוד נראה בברצלונה? 8 נקודות על מה שצפוי בענף התקשורת בשנה הקרובה:

1. למרות הבאזז הגדול והרעש סביב הדור החמישי, יש מי שסבור שהדור החמישי הוא אירוע שהציבור לא יבחין בו בצורה ממשית ב-2019.

דוגמה לכך היא חברת המחקר והייעוץ Analysys Mason, שפרסמה לאחרונה את המחקר השנתי שלה על המגמות הצפויות בעולם הטלקום ב-2019. לפי החברה, למרות ההשקות הרבות הצפויות השנה, מחסור במכשירים תואמים יעיב על המודעות הציבורית למגמה וידחה את השפעתה ל-2020, לכל הפחות.

ומכיוון שהדור החמישי, בארה"ב לפחות, מתחיל את פעילותו בשוק האלחוטי הנייח, צפוי שהוא ייתן את הטון השנה בכמה שווקים. המגמה המסתמנת היא שמאמצים מוקדמים של הטכנולוגיה, יהיו אלו שישתמשו בדור החמישי כתחליף לתקשורת הנייחת הפיסית מצד חברות הטלקום והכבלים.

2. המגמה השנייה על פי Analysys Mason היא המשך המומנטום של תחום ה-IoT (האינטרנט של הדברים). לדברי החוקרים, התחזקות המגמה תגיע עד כדי ערעור ההגמוניה של המפעילים הקיימים על תחום הקישוריות בגלל מודלים חדשים שייווצרו בשוק.

3. חברות תקשורת ירכשו חברות IT כדי להרחיב את פעילותן. זה יקרה בכל העולם. אך בניגוד למה שחושבים, הרכישות לאו דווקא יובילו לצמצום בכוח-האדם בחברות ה-IT.
כמו כן, תתרחב מגמת ה-SD-WAN - פתרונות ענן לארגונים שמאפשרים גישה ישירה דרך רשת האינטרנט הפרטית והציבורית, ומציעים אבטחה משולבת ההכרחית להגנה על סניפים משרדיים וארגונים מבוזרים. ההטמעה תהיה איטית בשל חוזים ישנים של ארגונים, אך המגמה ברורה.

4. בתחום העסקים הקטנים והבינוניים, צפויה להתפתח מגמת ה-DAAS (The device as-service). חברת המחקר Analysys Mason סבורה כי בעיקר עסקים בינוניים יהפכו את המכשירים הסלולריים וציוד הקצה בארגון לכלי ניהולי ותחרותי.

5. האיום מצד ענקיות הדיגיטל גוגל ואפל על חברות התקשורת רק הולך ומתגבר, בעיקר בבית החכם. חברות התקשורת היו מעדיפות לספק בעצמן פתרונות כמו "אלקסה" של אמזון, אך ככל הנראה התוצאה כבר נקבעה. בשורה התחתונה, המפעילים יתמקדו בשיפור השירותים והקליטה בבית. בהמשך לכך, תתגבר מגמת האחדה בין השירותים הנייחים לניידים. זה אומר שהיקף תעבורת האינטרנט בבתים יגיע עד ל-250 ג’יגה בייט בחודש בחלק מהשווקים.

6. חברות התקשורת ימשיכו להאיץ אפליקציות כעזר בשירות לקוחות. המגמה תתחזק במקביל ליכולות הדור החמישי, שיאפשרו לארגונים הקצאה של מעין רשת פרטית סלולרית לניהול עצמאי. בפועל, הבוטים ישתלטו על מערכי שירות הלקוחות כך או אחרת.

7. בינה מלאכותית היא אחד התחומים הכי חמים בעולם הדיגיטל. תחום הביג דאטה יוביל ארגונים וחברות תקשורת להתייעלות וחיסכון בכוח-אדם היכן שרק יהיה ניתן. בינה מלאכותית תהיה פקטור משמעותי הרבה יותר באופן שצרכנים משתמשים בתקשורת ובשירותים שהם צורכים, למרות שאמזון, פייסבוק וגוגל ישמרו על ההגמוניה שלהם.

8. המגמה האחרונה שעליה מצביעה Analysys Mason היא הפחתה של 5% לפחות מכוח-האדם ברחבי העולם בחברות הטלקום. זה יקרה למרות מודלים עסקיים חדשים שיצמחו. הסיבה לכך נובעת מפישוט של תהליכי עבודה. בתוך חמש שנים יכולות חברות התקשורת לקצץ 25% מכוח-האדם שלהם, ככל שיבינו את הפוטנציאל הטמון בהטמעה של שינויים דיגיטליים.

עדיין אין פיתרון ל"בנדל ההפוך"

השבוע נחשפנו להמשך הסאגה שנחשפה ב"גלובס" בשבועות האחרונים בכל הקשור ל"בנדל ההפוך" של בזק. מדובר באותה חבילת אינטרנט שבזק משווקת ללקוחות יחד עם קישוריות לאינטרנט, תשתית וספק בחשבונית אחת. מכיוון שישראל מתעקשת על רגולציה ייחודית, רק אצלנו נהוגה ההפרדה המבנית בין ספק הקישוריות לאינטרנט לבין חברת התשתית.
תזכורת קצרה: עם פרוץ רפורמת השוק הסיטונאי לחיינו, לפני בערך ארבע שנים, הוחלט במשרד התקשורת לאפשר לבזק למכור חבילה שנקראת "בנדל הפוך". מדובר בחבילה שמי שמוכר אותה זו בזק, כשהיא מציעה ללקוחות לבחור את ספק האינטרנט מתוך רשימה של ספקים.

כלומר, בזק היא שמשווקת את ספקיות האינטרנט, גדולות כקטנות. עד אז הלקוח היה מתקשר עם חברת התשתית ועם ספק האינטרנט בנפרד, כשהם היו מעבירים ביניהם את אמצעי התשלום של הלקוח.

השוק הסיטונאי איפשר למתחרותיה של בזק למכור שירות אינטרנט אחוד ללא הפרדה. כדי לאזן את הנזק לבזק, הרגולטור איפשר לה למכור שירות שהוא מעין ייצור כלאיים. היא זו שמשווקת ללקוח את התשתית ואת הספק, ומעבירה לספק את התשלום. יצור הכלאיים הזה, שעדיף אילו לא בא כלל אל העולם, יצר שורת עיוותים בשוק.

ברגולציה, מה שלא פשוט לא עובד

וכמו תמיד, מי שמשלם את המחיר על המחדלים הוא הציבור. מאות אלפי לקוחות אינטרנט מנותקים בחודשים האחרונים מאחר שמשרד התקשורת לא מוכן לאפשר לבזק לשווק בנדל הפוך לתקופה שעולה על שנה.

למשרד יש קונספציה משלו - אחרי שנה, ובעקבות פירוק הבנדל, הלקוחות יתחברו מחדש לאינטרנט דווקא אצל מתחרותיה של בזק. זה לא עובד. מה שקורה בפועל הוא שאחרי שנה של בנדל הפוך, מאות אלפי לקוחות מתנתקים באבחה אחת, בלי שספקיות האינטרנט יוכלו בכלל לאתרם ולהציע להם שירות. הסיבה היחידה לכך היא שאין להם את היכולת ליצור קשר עם הלקוחות.

בזק, בגלל מדיניות המשרד, מודיעה על סיום המבצע ומעלה את מחיר התשתית, אך אחרי שנה היא כבר לא מעבירה לספקיות את התשלום על חלקן בחבילה, מפני שהחבילה מתפרקת אוטומטית בגלל הוראות המשרד. הספקיות מצדן נאלצות לנתק את הלקוחות מפני שהן לא מסוגלות לאתר אותם ולהציע להם חבילה חדשה. כאוס שאין כדוגמתו.

לטעמי, הדרך היחידה להתמודד עם הכאוס הזה כעת היא לבטל את "הבנדל ההפוך" של בזק לחלוטין. צריך לאפשר לה הארכה של הבנדל לתקופת ביניים להיערכות, ואז להפסיק אותו לחלוטין. צריך במקומו לאפשר לבזק גם לספק אינטרנט ולא רק תשתית. זה לא מסובך, זה לא יגרום נזק בשוק, ההפרדה המבנית (המיותרת יש לומר) תישאר, ורק העיוות שנוצר בגלל המדיניות של המשרד ייפתר. ברגולציה, מה שלא פשוט לא עובד. 

עוד כתבות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; קוואלקום מזנקת במסחר המוקדם לאחר הדוחות

הדאקס עולה ב-0.1% ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; פלסאון תעשיות קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית