בעקבות המשבר בכים ניר: אלביט נערכת להפעיל את טייסת הכיבוי

הסכם ההתקשרות בין המשרד לביטחון פנים לבין אלביט קובע כי מאפריל מחויבת טייסת הכיבוי להיות במוכנות לטיפול בשריפות בכל הארץ • אלביט מערכות בוחנת אפשרות להפעיל את טייסת הכיבוי האווירי באמצעות חברת הבת שלה, סנונית, כך נודע ל"גלובס"

אלביט מערכות בוחנת אפשרות להפעיל את טייסת הכיבוי האווירי באמצעות חברת הבת שלה, סנונית, כך נודע ל"גלובס". המהלכים לבחינת שינוי מתכונת ההפעלה של טייסת הכיבוי באים על רקע המשבר שאליו נקלעה בחודשים האחרונים חברת כים ניר, שנמצאת בהקפאת הליכים.

טייסת הכיבוי הוקמה בעקבות השריפה בכרמל ב 2010 ומאז הקמתה היא ביצעה אלפי גיחות. הטייסת כוללת 14 מטוסים מהסוג "אייר טרקטור" שנרכשו על ידי אלביט, ומתוקף התקשרותה עם המשרד לביטחון פנים היא האחראית להפעלת הטייסת בתמורה לכ-50 מיליון שקל בשנה. עם הקמת הטייסת התקשרה אלביט עם כים ניר כזכיינית שמפעילה את המטוסים ומעסיקה את הטייסים ואת צוותי הקרקע - בתמורה לסכום של כ-20 מיליון שקל בשנה.

בעקבות היקלעותה של כים ניר למשבר כספי חריף אישר בית המשפט בנובמבר האחרון את מינויה של עו"ד ניצה פוזנר לנאמנת שפועלת למכירת החברה. מאז ניהלה פוזנר מגעים בניסיון למכור אותה לחברת כנפיים וישראייר. עו"ד פוזנר סירבה להגיב או להתייחס התייחסות לנושא.

הסכם ההתקשרות בין המשרד לביטחון פנים לבין אלביט קובע כי מתחילת אפריל מחויבת טייסת הכיבוי להיות במוכנות מלאה לטיפול בשריפות בכל רחבי הארץ. המצב שאליו נקלעה כים ניר והקושי במציאת זכיין שיפעיל את הטייסת במקומה, הוביל לכך שאלביט מקיימת עבודת מטה מקיפה לקראת אפשרות שתפעיל את הטייסת בעצמה. 

גם אם אלביט תחליט לממש את מחויבותה כלפי המדינה תוך הפעלה עצמאית של טייסת הכיבוי באמצעות חברת הבת שלה סנונית, היא תידרש להוציא בתוך שבועות אחדים רישיונות הפעלה מיוחדים שיאפשרו לה לבצע פעולות כיבוי מן האוויר. מדובר ברישיונות שאמורים להינתן לחברה מצד רשות התעופה האזרחית (רת"א).

גורם שמעורב במשבר בטייסת הכיבוי אמר ל"גלובס", כי לסנונית יש ניסיון בהפעלת מטוסים ומסוקים בישראל ובמדינות נוספות בעולם. היא מפעילה בארץ כ-90 כלי טייס הכוללים את מסוקי המשטרה, מטוסי אימון של בית הספר לטיסה של חיל האוויר ופעילה בנושא זה גם במדינות נוספות בעולם.

על פי דרישות המשרד לביטחון פנים, טייסת הכיבוי חייבת לכלול 11 טייסים קבועים ועוד 18 טייסים שיפעלו על בסיס שעתי, ובנוסף כ-20 אנשי קרקע שיפעלו ממספר מנחתים ברחבי הארץ, כדי לתת מענה מהיר לכיבוי שריפות. 

בתוך כך, אתמול (ב') ניזוק אחד ממטוסי הכיבוי של אלביט בעקבות נחיתת אונס שנאלץ הטייס לבצע באזור המושב ניר בנים שבחבל לכיש. הטייס, ששב מטיסת אימון באזור ירושלים, נחת בשטח פתוח לאחר שמנוע המטוס שבק.

זו הפעם השנייה מאז הקמת טייסת הכיבוי שכשל במנוע הוביל לנחיתת אונס של מטוס. גורם שמקורב לאלביט מערכות אמר היום, כי המנוע נמצא עדיין בתקופת האחריות של היצרן, חברת פראט אנד וויטני, וכי הסיבות לתקלה עדיין נבדקות.