גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התעשייה האווירית יוצאת מהים: שמה על המדף את מפעל הספינות רמתא בבאר-שבע

ל"גלובס" נודע כי במסגרת תהליך של ארגון מחדש שעוברת התעשייה האווירית, תיפרד החברה הביטחונית מהמפעל שהוקם ב-1967 ומעסיק כ-320 עובדים ● בין היתר ניהלה מו"מ למכירתו לסמי קצב, מבעלי מספנות ישראל ● ראש עיריית ב"ש, רוביק דנילוביץ': יו"ר התעשייה האווירית אמר לי דברים אחרים

ספינת “סופר דבורה” שמיוצרת ברמתא / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ספינת “סופר דבורה” שמיוצרת ברמתא / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

התעשייה האווירית מעמידה למכירה את מפעל הספינות רמתא שבבעלותה - כך נודע ל"גלובס". המפעל שבבאר-שבע מעסיק כ-300 עובדים, ויוצרו בו בעבר ספינות הקרב "דבורה" ו"סופר דבורה" המשמשות את חיל הים וחילות ים זרים במשימות סיור וביטחון שוטף.

התעשייה האווירית, שעוברת בשנה האחרונה תהליך של ארגון מחדש בניסיון להתמקד בפעילויות רווחיות, שקלה עד לאחרונה את סגירת פעילותה בתחום הספינות, שאותה היא מקיימת מאז אמצע שנות השישים ונחשב לעוגן תעסוקתי בבאר-שבע. בסוף נובמבר האחרון חשף "גלובס" כי התע"א שוקלת לסגור את מפעל הספינות, כמו גם פעילויות נוספות שהיא מקיימת ואינן רווחיות - דבר שעורר דאגה ואי ודאות בקרב מאות עובדי החברה בדרום.

במסגרת מאמצי התעשייה האווירית להיפטר מהפעילות בתחום הספינות, בכירים בחברה קיימו באחרונה מגעים שבמסגרתם נבחנה האפשרות למכירת רמתא למספנות ישראל, שנמצאת בשליטת אנשי העסקים סמי קצב ושלומי פוגל. מספנות ישראל מייצרת בנמל שלה בחיפה את ספינות הקרב "שלדג" - וגורמים ביטחוניים אמרו כי עם רכישת מפעל הספינות של התעשייה האווירית, היא תהיה יצרנית הספינות היחידה בישראל - מה שיוכל להבטיח לה חוזים עתידיים עם משרד הביטחון לקראת אספקה של כלי שייט שישמשו את חיל הים. חלק מהגורמים אמרו כי המגעים שהתקיימו בין מספנות ישראל לבין התעשייה האווירית לא הבשילו למשא ומתן ולא הובילו להתקדמות משמעותית.

זו לא הפעם הראשונה שבה מתקיימים מגעים בין סמי קצב לבין התעשייה האווירית, במסגרת הניסיונות של קצב להרחיב את פעילותה של מספנות ישראל שלא הבשילו לעסקה. "התחושה הכללית היא שקצב רוצה לרכוש את מפעל רמתא - אבל לא בכל מחיר", אומר ל"גלובס" גורם המעורב הנושא. "אין ברמתא טכנולוגיה ייחודית שיכולה להשביח את הפעילות שקיימת ממילא במספנות ישראל. עם זאת, הקרקע שממנה היא פועלת בבאר-שבע שווה הרבה כסף".

החשש: מהלך שיגרור תסיסת עובדים

במהלך השנים האחרונות חלה ירידה משמעותית בנפח הפעילות של רמתא, זאת לאחר שסיפקה לחיל הים מספר ספינות מדגם "סופר דבורה" שנחשבות לגרסה מתקדמת יותר של ספינות הסיור הוותיקות מדגם "דבורה". עם זאת, מאז שסיפקה את כלי השייט החדשים לחיל הים לא הגיעו אליה הזמנות לייצור של ספינות נוספות.

בעבר, ספינות שיוצרו ברמתא נמכרו לחילות ים נוספים ברחבי העולם, כמו לגמביה, סרי לנקה, פורטוגל והודו.

על רקע היעדר ההזמנות והירידה בנפח העבודה בחברה, התעשייה האווירית העבירה לרמתא עבודות שאינן קשורות לכלי שייט - כמו בניית חלקים ומכלולים הקשורים למטוס המנהלים G-280 שהיא מייצרת ולכלי טייס נוספים. ביחד עם פעילות זו הזתכמו המכירות של רמתא אשתקד בכ-35 מיליון דולר.

כשברקע אי הוודאות על עתיד רמתא, הפעילות בתחום כלי השייט והמאמצים שעושה הנהלת התעשייה האווירית בניסיון להיפטר ממנה - ל"גלובס" נודע כי בשנה האחרונה התקשרה התעשייה האווירית עם חברת יעוץ חיצונית, שהמליצה לה לפתח את פעילות החברה בבאר-שבע, וזאת תוך התמקדות ברובוטיקה ובמערכות יבשה.

המלצה זו התבססה בין השאר על המגמה של מעבר יחידות צה"ל לדרום, ולצדה התבססות של חברות ביטחוניות גדולות נוספות בנגב ובהן אלביט מערכות ורפאל. בחודשים האחרונים השלימה אלביט את רכישת תעש מהמדינה והיא צפויה להעתיק בשנים הקרובות את פעילות החברה לרמת בקע שבנגב.

גורמים בתע"א העריכו היום כי החברה תממש חלק מההמלצות שנוגעות לפיתוח פעילותה בבאר-שבע - וזאת לאחר שהיא תסגור או תמכור את רמתא - מהלכים שצפויים לגרור לתסיסה מצד מאות עובדיה.

בהתייחס לתכניות התעשייה האווירית לגבי עתיד ייצור כלי השייט ברמתא, אמר היום ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ', ל"גלובס" כי יש בכוונתו להיפגש בשבוע הבא עם מנכ"ל רמתא. "אני בקשר ישיר עם יו"ר התעשייה האווירית, הראל לוקר, והוא אמר לי דברים אחרים בנוגע לתוכניות של החברה לגבי פיתוח המפעל בבאר-שבע".

הרכישה שלא הצליחה: סיפור אירונאוטיקס

לפני כחודש וחצי הוציאה התעשייה האווירית לפועל תוכנית שגיבשה במשך זמן רב, שבמרכזה איחוד כל החטיבות האזרחיות שלה - בניסיון לחסוך בהוצאות תפעול ולשפר תהליכי עבודה. מיזוג החטיבות הוביל לכפל תפקידים ולפרישה של מספר בכירים בחברה בדרג של סמנכ"לים.

במקביל למהלך זה, בכירים בתעשייה האווירית אמרו בהזדמנויות שונות במהלך החודשים האחרונים כי יש בכוונת החברה לקיים כבר בשנה הקרובה בתהליכים לרכש של שלוש-ארבע חברות קטנות בארץ ובעולם. מדובר בחברות שמקיימות פעילות סינרגטית לפעילות שמתקיימת בתעשייה האווירית.

כך, עד לאחרונה התעשייה האווירית הובילה מהלך שנוי במחלוקת במסגרתו ניסתה לרכוש את חברת המל"טים אירונאוטיקס, וזאת כשברקע רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו הניחו לפניה הצעה לרכוש אותה ב-430 מיליון שקל.

בעקבות הצעה זו הניחה התעשייה האווירית הצעה לרכוש את אירונאוטיקס בכ-600 מיליון שקל - מה שהוביל להצעה מעודכנת שהניחו רפאל וסטולרו לרכישתה ב-850 מיליון שקל.

רפאל והתעשייה האווירית הן חברות ממשלתיות, והניסיון של התעשייה האווירית לרכוש את אירונאוטיקס הוביל לביקורת חריפה כלפיה - בעיקר על כך שגרמה להעלאת מחיר החברה מיבנה. באחרונה הודיעה התעשייה האווירית כי החליטה לעצור את המהלכים לרכישת אירונאוטיקס.

גורמים בשוק הביטחוני טענו כי הניסיון של התעשייה האווירית לרכוש את אירונאוטיקס ביטא את החשש שלה מפני התעצמות רפאל. גורמים בתעשייה האווירית הכחישו את הטענה לניסיון לחסום את רפאל כמתחרה, וטענו כי לאירונאוטיקס יש כלי טייס בלתי מאוישים שמשלימים את סל המוצרים שלה. 

עוד כתבות

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"