גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוצאות הרכב חונקות אתכם? בבנק ישראל חושבים אחרת ורוצים להעלות מסים

גביית מיסי הרכב נמצאת בשיא בישראל, אבל בבנק ישראל סבורים כי הבלו על הבנזין נמוך מדי, וכי נדרשים צעדים ממשלתיים לייקור הרכב והשימוש בו ● האם מדובר בהרמה להנחתה לקראת גזירות מס חדשות על הנהגים בניסיון לסתום את "הבור התקציבי"? ניתוח "גלובס"

כביש 6 / צילום: תמר מצפי
כביש 6 / צילום: תמר מצפי

בחודשים האחרונים סוערות הרוחות בקרב נהגי בריטניה. מסתבר, שהממשלה הבריטית החליטה להעלות החל מה-1 באפריל 2019 את מס הרכב השנתי, שנגבה באמצעות האגרות ומשתנה בהתאם לפליטת הרכב. הייקור צפוי להיות בסכום ממוצע של כ-25 פאונד לרכב (כ-120 שקל על פי שער החליפין הנוכחי) אבל די היה בכך כדי ליצור מחאות קולניות של ארגוני נהגים הארציים. במקביל מנהל כיום הלובי של חברות הליסינג ובעלי הרכב הצמוד בבריטניה קרב פומבי בכוונת הממשלה לייקר החל מהשנה הבאה את המס המוטל על כלי רכב צמודים בסכום שערורייתי של כ-110 שקל בממוצע לחודש.

בדיוק כמו בבריטניה, גם בישראל יחולו באפריל הקרוב שינויים במס הרכב "הירוק". דגמי רכב עממיים רבים עתידים להתייקר באלפי שקלים, חלקם כבר התייקרו, מה שיקפיץ באחוזים רבים גם את שווי השימוש החודשי של נהגי הליסינג בדגמי רכב חדשים, ובעקיפין יקפיץ גם את האגרות והביטוחים. כמו בבריטניה המהלך צפוי להכניס לקופת האוצר בישראל משהו כמו שני מיליארד שקל. אמנם בבריטניה יש כ-30 מיליון מכוניות רשומות ובישראל כ-3 מיליון, אבל למה להיות קטנוניים.

אלא שבניגוד לבריטים, ציבור הנהגים בישראל הגיב על הגזירות המתקרבות בדממה מוחלטת. זאת למרות, שחשפנו כאן החודש כי היקף הגבייה מהרכישה והשימוש ברכב מתקרב ל-42 מיליארד שקל בשנה. לפיכך אף אחד גם לא צריך להיות מופתע, שבשבוע שעבר פרסם בנק ישראל ניתוח של מצב התחבורה בכבישים ובמרכזו ההמלצה להעלות את מיסי הרכב בישראל.

"מיסוי הרכב נמוך מדי"

בשנים האחרונות "גילה" בנק ישראל את שוק הרכב והתחיל להפנים את העובדה, שהעיוותים שהוא יוצר בכלכלה הישראלית ובמערכת הפיננסית הם כבר ברמת המאקרו. החל מ-2017 עוקב הבנק מקרוב אחרי היקף האשראי לרכב בישראל ואף פרסם למערכת הבנקאית הנחיות והגבלות למתן הלוואות ובטחונות כנגד שעבוד רכב. אמנם זה כמט לא שינה את התמונה הרחבה - את מה שהגופים הממוסדים הקטינו השלימו מקורות אשראי חוץ בנקאיים - אבל בכל זאת, לפחות הכיוון היה נכון.

בשנה שעברה הציבה נגידת בנק ישראל על הכוונת את העלות הכלכלית של בעיית הגודש והפקקים למדינה - 35 מיליארד שקל - אבל עדיין, בלי המלצות אופרטיביות.

לפיכך, כשנתקלנו החודש בדו"ח החדש של מחלקת המחקר בבנק ישראל, שכותרתו "התחבורה הפרטית בישראל, ניתוח בנק ישראל את ההתפתחויות בשני העשורים" צללנו לתוכו בתקווה למצוא אוצרות. אבל פגשנו בקרקעית רדודה מהר מאד.

המחקר מביע דאגה מהעובדה, שמצבת המכוניות לנפש בישראל צמחה בשני העשורים האחרונים ביותר מכ-50% - הרבה מעבר לקצב הגידול באוכלוסיה - והגיעה לסביבות 320 מכוניות לאלף נפש ב-2017 . עם זאת הוא שוכח לציין, שהנתון הזה עדיין מציב אותנו במקום ה-56 בעולם במספר כלי הרכב לנפש, הרבה אחרי "מעצמות מוטוריות" כמו סוריה, קפריסין, מלטה ועוד.

בחיפוש אחרי סיבות לתופעה המדאיגה, שביטויה בעומסי התנועה, מציין הדו"ח סיבות כלכליות מוכרות כמו עלייה ברמת החיים, הריבית האפסית במשק, והתפתחות שערי החליפין, כלומר התחזקות השקל שהוזילה את מחירי הרכב שנרכשים במט"ח.

אבל אז מתמקד הדו"ח במה שהוא רואה כשורש הבעיה: "נוסף לכוחות הכלכליים פעלה לגידול המינוע והנסועה ברכב פרטי גם מדיניות המיסוי, שישראל נקטה בעשור האחרון.. המדינה הפחיתה את המסים על ההוצאות הקבועות הכרוכות ברכישת רכב חדש (בעיקר מס הקנייה) והעלתה במידה מתונה בלבד את המסים על ההוצאות המשתנות (בעיקר הבלו על הדלק). השינוי הכולל במיסוי העלה את הביקוש למכונית".

כאן שפשפנו את עינינו בתדהמה. המיסוי על רכישת רכב ושימוש בו נמוך מדי? הרי אפילו אם נקבל את הנתון "הרשמי" של האוצר, שקובע כי הטבות המס הירוק הורידו בעשור האחרון את מס הקנייה הריאלי לסביבות 60-70 אחוז "בלבד", עדיין מדובר בנתון מהגבוהים בעולם. כנ"ל לגבי גובה אגרות הרכב השנתיות, שווי השימוש ברכב צמוד וכמובן מיסוי הדלק, שבתחילת החודש הגיע לכ-67% מכל ליטר בנזין.

הבלו על בנזין "נמוך מדי"

אבל, בנק ישראל ממשיך למתעקש בסוגיית מיסוי הדלק: "מכיוון שגם בצד הביקוש עולה מחיר הזמן, שגובה העמידה בפקקים, נראה כי יש מקום להעלות את הבלו על בנזין במשך הזמן בהתאם לעליית השכר, או מדד אחר להכנסה, או להעלות את מחיר השימוש בכבישים באמצעות רכב פרטי בעזרת טכנולוגיה חדישה" כלומר מס גודש. "העובדה שהבלו נותר קבוע יחסית לשכר למשרת שכיר מעידה...שלא נעשה בו שימוש כדי לקזז את השפעת ההפחתה במיסי הקנייה על הביקוש למכונית פרטית ולנסועה ברכב פרטי".

מחברי הדו"ח מציינים, שהמדינה לא הצליחה לממש בתקציב 2011 את הכוונה להעלות את הבלו ב-40 אגורות בשתי פעימות ונסוגה בשל הלחץ הציבורי "הפעימה הראשונה ננקטה בעיתוי בלתי מוצלח מבחינה פוליטית/ציבורית... הציבור ראה בפעימה הראשונה התעמרות מצד הממשלה...". ויש גם נזיפה: " הממשלה נכוותה ברותחין ונזהרת בצוננים: היא הותירה את הבלו ללא שינוי גם לאחר שצנחו מחירי הנפט בעולם ומחירי הבנזין בישראל ירדו לסביבות 6 ש"ח".

כלומר לדעת הדו"ח בנק ישראל ירידת מחירי הנפט, שבכל העולם המתוקן שימשה ועדיין משמשת לצורך הורדת יוקר המחייה והמרצת הכלכלות המקומיות, "התבזבזה" בישראל מכיוון שהממשלה "פחדה" להעלות את המיסוי לנוכח הלחץ הציבורי.

אז כדי להקל על בנק ישראל ערכנו עבורו חישוב עדכני: אם "פעימות" הבלו המתוכננות של 2011 אכן היו מתבצעות כמתוכנן, כיום משקל הבלו בלבד מכלל עלויות ליטר בנזין היה כ-58% וסך המיסוי הכולל על ליטר היה נוסק ל-73%. בהתאם הכנסות המדינה ממיסוי דלק היו מזנקות לסביבות 22 מיליארד שקל בשנה במקום כ-19 מיליארד "בלבד".

הליסינג: "בעייה אבל פחות"

המחברים מקדישים פרק קצרצר לסוגיית תרומת רכבי הליסינג לגודש בישראל. "ב-2008 היוו המכוניות החכורות יותר מ-9% ממצבת כלי הרכב והנסועה בהן היוותה 16% מכלל הנסועה... בין 2008 ל-2011 נערכה רפורמה שצמצמצה את הטבת המס לשימוש במכוניות ליסינג.. שצמצמצה את הבעיה הנובעת מכך, שהפרט אינו נושא בעלות הנסיעות לצרכים אישיים ומכך שלפרטים יש תמריץ פחות להתגורר קרוב למקום העבודה... עם זאת הבעיה עדיין קיימת שכן כ-7% ממצבת כלי הרכב הם מסוג רכב צמוד".

אנחנו מודים לבנק ישראל על ההתייחסות ל"טאבו" הזה אבל חובה לציין, שהעלויות הקבועות והמשתנות ברכב ובעיקר מחירי הדלק הם המוטיבציה המרכזית כיום להחזקת רכבי ליסינג ולנסועה מוגברת בהם. אם המדינה תקפיץ את מיסוי הדלק, על פי המלצת הבנק, זו תהיה בוננזה אדירה לשוק הזה.

עורכי הדו"ח מציגים רשימה מרשימה של מקורות אקדמיים ומכובדים להוכחת טענותיהם, אך היינו ממליצים להוסיף לרשימה עוד מקור אחד ושמו "בנק ישראל". בדו"ח המחקר שפורסם אתמול תחת הכותרת "איך מגיעים לעבודה בישראל" אחת המסקנות העיקריות היא "קבלת הטבות לאחזקת רכב מהמעסיק מפחיתה במידה משמעותית את השימוש בתחבורה ציבורית כאמצעי הגעה למקום העבודה" . כלומר, ייתכן שלבעיה הזו תרומה ישירה ועקיפה קצת יותר גדולה לבעיית הגודש. תלוי את מי שואלים בבנק ישראל וזה עוד מבלי להזכיר את הכוח הפוליטי של הסקטור הזה שחוסם ביעילות את מס הגודש.

וכמה הערות לסיום

ההמלצות המסכמות הן הדו"ח משקפות היטב את תוכנו: "היות שהכוחות הכלכליים פועלים להגדלת הביקוש לנסועה ברכב פרטי, והיות שהגדלת ההיצע בהתאם לכך כרוכה בעלות ניכרת, יש לנקוט מדיניות שתצמצם את הגידול בביקוש . אולם ישראל לא נקטה מדיניות אקטיבית בכיוון זה, וצעדי המיסוי שהיא הנהיגה בעשור האחרון אף תרמו לגידול בביקוש למכוניות פרטיות ולנסיעה ברכב פרטי.. המדיניות החדשה צריכה לכלול שילוב בין תמריצים להאט את קצב הגידול של הנסועה במכוניות פרטיות - ייקור של הנסיעה ברכב פרטי והוזלה ) בעיקר במונחי זמן) של הנסיעה בתחבורה ציבורית - לבין התאמת הגידול של היצע התשתית לקצב הגידול של הביקוש. ככל שתינקט מדיניות משמעותית יותר לצמצום הביקוש לנסיעה ברכב פרטי כך יצטמצם הצורך להגדיל את תקציב ההשקעה בתשתית הכבישים..."

אנחנו מעריכים את דאגתו של בנק ישראל מבעיית העומס על הכבישים אבל לוקחים לעצמנו את החירות להמליץ לבנק שתי המלצות. הראשונה היא לבצע תיאום עמדות פנימי. ב-2017 פרסם הבנק מחקר מקיף על התחבורה הציבורית בישראל שממנו עלה כי איכות התחבורה הציבורית בישראל, מעשית ותדמיתית, היא מהנמוכות בעולם ובהתאם המוטיבציה של הציבור לוותר על רכב פרטי.

ההמלצה השנייה היא לרדת מדי פעם ממגדל השן האקדמי ולצאת מהרכב הממשלתי הצמוד לרחוב, כדי להבין את המשמעויות החברתיות של ההמלצות. רק השבוע פרסם הבנק במחקר נפרד כי " עובדים בעלי רמת הכנסה ומעמד חברתי-כלכלי נמוך מאופיינים בשימוש גבוה יותר באוטובוסים ובהסעות מאורגנות על ידי המעסיקים, ובעלי הכנסה ומעמד גבוה בשימוש ברכב פרטי". כלומר, המלצות הבנק לשדרג את המיסוי לייקר את השימוש ברכב המחקר יפנו את "המסכנים" מהכבישים וישפרו את איכות השימוש בו עבור בעלי ההכנסות הגבוהות ומקבלי הרכב הצמוד. בכך ימחקו ההישגים החברתיים המעטים של הירידה, היחסית, במחיר הרכב והדלק בעשור האחרון. וההמלצה השלישית היא לעזוב את הסיסמאות על "הגדלת אחוז ההשקעה בתחבורה ציבורית מהתוצר" ולבדוק פרטנית להיכן הולך הכסף.

כך או כך, אם לוקחים בחשבון את הבור בתקציב המדינה ואת העובדה שבחודשים האחרונים כל גורמי הניתוח והכלכלה הרשמיים, מבנק ישראל דרך רשות המסים וכלה באגף הכלכלן באוצר, מיישרים קו רשמי וטוענים כי מיסוי הרכב נמוך מדי, לא נופתע אם מדובר ב"הרמה להנחתה" לקראת שורה של גזירות מס חדשות על הנהגים.

עוד כתבות

סניף יוחננוף / צילום: ישראל כהן

יוחננוף נכנסת לשוק הנדל"ן וב-IBI מזהים פוטנציאל להצפת ערך

הרשת הקמעונאית, הנסחרת לפי שווי שוק של כ־3.9 מיליארד שקל, דיווחה לאחרונה על שלוש עסקאות נדל"ן באופקים, בפתח תקווה ובאור יהודה ● האנליסטית יובל גור אריה סבורה שהרשת צפויה לבצע עסקאות נוספות

מטה חברת נובו נורדיסק בדנמרק / צילום: Shutterstock

הקרב על תרופת ההרזיה: נובו נורדיסק הגישה הצעה על חברה שהייתה כבר בכיס של פייזר

חברת התרופות נובו נורדיסק הציעה 6 מיליון דולר כדי לרכוש את חברת מטסרה, אשר לה מוצרים מתקדמים בתחום הטיפול בהשמנה ● אלא שמטסרה כבר הסכימה להצעת רכישה מחברת פייזר, בסכום נמוך יותר ● כעת, יש לפייזר ארבעה ימים להגיש הצעה חדשה

תשואות הגמל והפנסיה / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

המסלול שעשה יותר מ-20% השנה וזה שנותר מאחור: מה קרה לקרן ההשתלמות שלכם?

למרות שהחל בירידות, גם אוקטובר היה חודש חיובי במיוחד לחוסכים ● אלו במסלולים הכלליים צפויים ליהנות מתשואה חיובית של 1.5% ואלו במנייתיים יהנו מ-2.3% ● 2025 בדרך להיות אחת השנים הטובות בהיסטוריה של החוסכים, אך דווקא אלו שבמסלולי ה-S&P 500 נוחלים אכזבה ● ואיך אנחנו ביחס לעולם?

שמואל חרל''פ, מור אסיא, יפעת אורון, פרופ' יואב שוהם / צילום: כפיר זיו, עוז שכטר, יורם רשף, רועי שור

מתמטיקה, פיזיקה או אולי בכלל היסטוריה? הבכירים שממליצים - מה כדאי ללמוד

מור אסיא חושבת שלימודי תוכנה הם הבסיס הכי טוב לעולם החדש, שמואל חרלפ ממליץ על פיזיקת קוונטים לצד היסטוריה, מנכ"לית בלקסטון הייתה בוחרת לימודים כלליים, ומייסד ארמיס מציע לדלג ישירות להקמת סטארט־אפ ● שאלנו את בעלי התפקידים הגדולים במשק מה כדאי לצעירים לבחור בדרכם האקדמית ● מה היינו לומדים היום, פרויקט מיוחד

עו''ד יפעת תומר ירושלמי, צילום: דובר צה''ל

הפצ"רית שהודחה מודה: "אישרתי הוצאת חומר לתקשורת"

לאחר שכ"ץ הודיע שלא תשוב לתפקידה, תומר-ירושלמי הגישה מכתב התפטרות לרמטכ"ל זמיר בפגישה עימו • במכתב היא הודתה בהוצאת החומרים וכתבה: "לא כך תכננתי לסיים את שירותי הצבאי" • הנימוק שלה להדלפה: "ניסיון להדוף את התעמולה השקרית נגד אכיפת החוק בצבא"● גורמים במערכת אכיפת החוק: תומר-ירושלמי היא החשודה המרכזית בפרשה ותיחקר באזהרה בימים הקרובים

 

שוק הקריפטו פורח בישראל / צילום: Shutterstock

שוק הקריפטו פורח בישראל. הממשלה מגיעה אליו באיחור

בעוד שבעולם ממשלות מציגות רגולציה מקיפה על מטבעות דיגיטליים, ישראל נשארה מאחור ● עד כמה הצליח הניסיון לשנות את זה? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחרי קידום האסדרה של הפעילות בנכסים דיגיטליים

מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: ap, Godofredo A. Vásquez

אפל עקפה את ציפיות הרווח, אך פספסה במכירות האייפונים

הכנסות החברה היו 102.5 מיליארד דולר, רשמה רווח של למניה 1.85 דולר למניה לעומת צפי של 1.77 דולר ● ההכנסות ממכירות האייפון היו 49 מיליארד דולר, מעט פחות מהצפי

סניף אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

הנאמנים באוטומקס: חשדות כבדים להונאה במאות מיליוני שקלים ולפיברוק המלאי

הנאמנים שמינה ביהמ”ש ליבואנית הרכב טוענים כי היא הציגה מלאי כוזב של יותר מאלף רכבים שלא קיימים בפועל ● ביהמ"ש הורה על עיכוב יציאה מהארץ למנכ"ל דניאל לוי, לבניו ולסמנכ"לית הכספים ● ברקע: חקירת רשות ני"ע ולהב 433 בחשד למרמה וזיוף דוחות

חיים לוינסון / צילום: צילום מסך יוטיוב

חיים לוינסון הודיע על עזיבת "הארץ"; העיתון: הוחלט לסיים את עבודתו

בפוסט ברשת X הסביר לוינסון כי "מלאכת הכתיבה היומיומית כבר לא מדברת אליי כמו שהייתה" ● מספר שעות לאחר מכן, ב"הארץ" פורסם תחקיר לפיו לוינסון קיבל לפחות 200 אלף שקל מחברת פרספשן שבבעלות היועץ הפוליטי שרוליק איינהורן

בנייה בקריית שמונה. אלפי דירות בקנה / צילום: אייל מרגולין

"יותר מ-11,000 דירות חדשות": המדינה משווקת חלומות דמיוניים לקריית שמונה הגוססת

בקריית שמונה התוכניות חוגגות, ולציבור מוצעים מגוון סוגי יח"ד, מרכז תחבורתי - רק תבואו ● אבל מילים גבוהות לא מחליפות ביטחון, תעסוקה ורפואה זמינה, וכבר כיום יש בעיר כ־9,200 דירות - וחלק לא קטן מהן ריקות ● ככה זה כשיש יותר מדי תוכניות ופחות מדי מציאות

''ממתק או תעלול'' בישראל. ''ההאלווין 'יעוברת''' / צילום: מיטל שטדלר

סערת ההאלווין בישראל: גם חנוכה ופורים היו פעם חגים זרים

בעקבות סרטון של מירי מסיקה שטענה כי "נכשלה כאם" משום שבנותיה חוגגות האלווין, פרץ ויכוח ציבורי סביב אימוץ החג האמריקאי בישראל ● בעוד שמשפחות רבות רואות בו פעילות קהילתית תמימה, אחרים מזהירים מפני טשטוש הזהות היהודית ● פרופ' ישי רוזן צבי מזכיר: "כל החגים היהודים קיבלו לתוכם אלמנטים זרים"

קנצלר גרמניה מקדם הקמת בורסה אירופית שתתחרה בוול סטריט / צילום: ap

קנצלר גרמניה מקדם הקמת בורסה אירופית שתתחרה בוול סטריט

פרדריך מרץ רוצה לחזק את הכוח הכלכלי של היבשת ולהקים "סופר־בורסה" אירופית במטרה לעודד השקעות ● למרות העניין הרב שעוררה ההצעה, ספק אם ניתן ליישם אותה: רק 15% מהגרמנים פעילים בשוק ההון וחוקי המס במדינות יקשו מאוד על ניהול משותף

הרצל בקונגרס הציוני הראשון בבאזל, 1897 / צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

בין הרצל ליאיר נתניהו: מה התפקיד של המוסדות הלאומיים?

השר מיקי זוהר הכריז על מינוי בנו של ראש הממשלה להנהלת ההסתדרות הציונית, ופרצה סערה רבתי ● מהם אותם מוסדות לאומיים, מי נהנה מהכסף שלהם ומאיפה בכלל הוא מגיע? ● וגם: על הגורל של הניסיונות לסגור אותם

מקסוס ETERRON 9 חשמלי / צילום: יח''צ

החל מ-290 אלף שקל: הטנדר החשמלי שיתחרה בסייברטראק של טסלה

הטנדר החשמלי המגודל של מקסוס הסינית, ETERRON 9, מושך הרבה תשומת לב, בזכות ממדיו ועיצובו הייחודי ● יש מתאימים ממנו לעבודה תובענית, אבל בתור רכב פנאי משפחתי ורב–תכליתי הוא ממלא את ייעודו בהצטיינות ● מבחן דרכים

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

עסקת הענק מול מצרים בסכנה? שר האנרגיה האמריקאי ביטל את הביקור

קצת לפני חצות הודיע שר האנרגיה אלי כהן כי מקבילו האמריקאי לא יגיע ארצה בעקבות הסירוב הישראלי לאשר בינתיים את יצוא הגז למצרים ● "בימים האחרונים נערך מסע לחצים גדול מאוד על ידי הממשל האמריקאי, אך אנו דורשים שהמחירים לשוק הישראלי ישארו אטקטיביים", כתב ● גם ראש הממשלה נתניהו מעורב

אורן זאב / צילום: תמר גרין

הישראלי עם אחזקה של מיליארד דולר בהנפקת נבאן: "השקעתי מתוך תחושת בטן"

זאב ונצ'רס, קרן ההון סיכון של הישראלי של אורן זאב, היא אחת המרוויחות הגדולות ביותר בהנפקה של החברה הישראלית נבאן ● נבאן שהוקמה כ-TripActions מפתחת תוכנה להזמנת נסיעות וניהול הוצאות עבור חברות - תחום שהגיע לעצירה כמעט מוחלטת בשנות הקורונה ואז זכה לצמיחה יוצאת דופן

''לורד אוף דה בורד'' של ביץ' באם / צילום: צילום מסך

חברת משחקי השש-בש מרעננה מפטרת 10% מהעובדים

חברת ביצ' באם שנמכרה לפני ארבע שנים לחברת וודו הצרפתית, מפטרת 10% מכוח האדם שלה בישראל ● לגלובס נודע כי הסיבה לכך היא חוסר ההצלחה של אחד מהמשחקים שפיתחה לאחרונה

מייקל אייזנברג / צילום: יונתן בלום

"הקושנר הישראלי" - מאחורי מינוי מייקל אייזנברג לנציג במפקדה האמריקאית

רק לפני מספר שבועות מונה מייקל אייזנברג לנציג הישראלית במפקדת התיאום מול הכוחות האמריקאים בקרית גת ● על פניו נראה היה שמדובר במינוי המושלם: בכיר בעל שורשים אמריקאים עם אוריינטציה עסקית וכישורים פוליטיים ● אלא שכעת, המינוי שלו הוקפא ● האם זה קשור לאמירות מהעבר בהן ביקר את מדיניות הממשלה?

סשימי בית צפאפא / צילום: אופק שלום

מה קורה כשסבתא ירושלמית פוגשת את ת"א? התשובה במסעדה הזו

בג'קו הכשרה מציעים מה שיש בעוד מקומות בודדים בעולם: מאכלים שאוכלים כמעט בכל בית ירושלמי עם אינטרפרטציה עכשווית וחכמה

מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז־חיימוביץ'

חברת התעופה האמריקאית שמחזירה שני יעדים לישראל

דלתא איירליינס האמריקאית הודיעה כי היא מחזירה את הטיסות הישירות מתל אביב לאטלנטה ולבוסטון, אך רק בשנה הבאה ● החברה מצטרפת למגמת ההתרחבות של מתחרותיה ובהן יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס שהודיעו כי ישובו לישראל