הכלכלן הראשי של לאומי: "מכירות הדירות החדשות בשפל מהמחאה החברתית; המגמה צפויה להימשך"

גיל בפמן הכלכלן הראשי של לאומי מעריך כי המגמה בשוק הדיור בשנת 2018 שכוללת חוסר ודאות שגררה ירידה במספר העסקאות ורמה נמוכה בהתחלות הבנייה צפויה להימשך גם ב-2019 • "ניתן לצפות ליציבות מחירים גם בתקופה הקרובה" • אבל לגבי השנתיים-שלוש הקרובות, בפמן מצביע על הגורמים שיציתו מחדש את עליית המחירים

גליל ים / צילום: איל יצהר
גליל ים / צילום: איל יצהר

"שנת 2018 התאפיינה במידה רבה של חוסר ודאות בשוק הדיור, אשר בא לידי ביטוי במספר אינדיקטורים, ובהם: מספר עסקאות נמוך יחסית בשוק החופשי, רמת התחלות בנייה נמוכה יחסית, היקף השקעה נמוך בבנייה למגורים ועוד. אנו מעריכים שהמגמות שתוארו צפויות להימשך גם בחודשים הקרובים. לאור זאת, להערכתנו, ניתן לצפות ליציבות מחירים גם בתקופה הקרובה", כך לפי הכלכלן הראשי של לאומי גיל בפמן.

נזכיר כי על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, היקף המכירות של דירות חדשות ירד בשנת 2018, ובסך הכל נמכרו אשתקד 21,620 דירות חדשות. מדובר בירידה של 11.2% לעומת היקף המכירות בשנת 2017, וזאת לאחר ירידה בשיעור חד עוד יותר של 17.9% בשנת 2017. בפמן מצייו כי הירידה בהיקף המכירות אשתקד התרכזה בעיקר באזורי הצפון, חיפה והדרום, ומנגד, בירושלים ותל אביב נרשמו אשתקד עליות, ובאזור המרכז יציבות. זאת, בין היתר, כיוון שהנתח העיקרי של המכירות במסגרת מכרזי התכנית 'מחיר למשתכן' התרכז אשתקד באזורי הביקוש המובילים - בניגוד למגמה בשנים קודמות. לדבריו, בחלק מאזורי הביקוש המובילים הירידה במכירת דירות חדשות בשוק החופשי הייתה מתונה יותר בהשוואה ליתר האזורים.

בפמן מציין כי היקף המכירות אשתקד היה נמוך בהשוואה לשלוש השנים הקודמות (2015-2017), ואף היה נמוך ביחס להיקף המכירות השנתי הממוצע בשנים 2009-2014 שעמד של 21,900 יחידות. "היקף המכירות של דירות חדשות אשתקד היה הנמוך ביותר מאז שנת 2011, השנה בה פרצה המחאה החברתית בנושא הדיור", כתב בפמן.

עם זאת, אם נשאיר את 2018 מאחור, בפמן מציין כי בחודשים האחרונים ניכרת עלייה בהיקף מכירת הדירות החדשות שחלה בעיקר על רקע האצה במכירות במסגרת התכנית 'מחיר למשתכן' של שר האוצר כחלון. ואולם, קצב המכירות בנטרול 'מחיר למשתכן' היה מתון יותר. "ההתאוששות בפעילות בשוק הדיור בעת האחרונה, כוללת בעיקר את פלח השוק של רוכשי דירה ראשונה כחלק מהתכנית 'מחיר למשתכן'. אולם, בפלחי שוק אחרים, בדגש על משקיעי נדל"ן, הפעילות עדיין חלשה יחסית", כתב בפמן.

עם זאת, בפמן מצביע על הגורמים שיביאו לחידוש העלייה במחירי הדיור בטווח הקצר. "תקופה ממושכת של קצב מכירות מתון של דירות בשוק החופשי, עלולה להוביל לגידול איטי מהרצוי של היצע דירות לפלח שוק זה, שכן היזמים, בכדי לצמצם סיכונים, יתאימו את ההיצע, כלומר היקף התחלות הבנייה וקצב הביצוע, לביקוש המתמתן. תהליך זה צפוי בהמשך, בעוד כשנתיים-שלוש, להשפיע גם על המחירים, בכיוון של חידוש העלייה, עם דגש על אזורי הביקוש".