איחוד גנץ-לפיד-אשכנזי: בלילה קמה מפלגת הרמטכ"לים עם רוטציה חריגה ובעייתית

דרמה פוליטית: מצד אחד בימין שיתוף פוליטי עם כהניסטים ואיש הבית היהודי • מצד שני שלושה גנרלים ויאיר לפיד בהסכם רוטציה • איך זה ישפיע על כחלון וליברמן? • פרשנות

גבי אשכנזי, יאיר לפיד, בני גנץ ומשה (בוגי) יעלון
גבי אשכנזי, יאיר לפיד, בני גנץ ומשה (בוגי) יעלון

בעוד בכירים בליכוד עדיין מתקשים להתאושש מההודעה על השיתוף הפוליטי עם הכהניסטים ועם שילוב איש הבית היהודי ברשימתם במקום משוריין, קמה הלילה מפלגת הרמטכ"לים לשעבר, כולל משה יעלון שהודח על-ידם וגם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ומי שעומד ב-7 השנים האחרונות בראשות יש עתיד, יאיר לפיד.

בצמרת הרשימה יהיו: גנץ, לפיד, יעלון ואשכנזי, ואחריהם ישולבו נציגי המפלגות לסירוגין. הסעיף העיקרי בהסכמות הוא חילופי רוטציה בראשות בני גנץ לבין יאיר לפיד לאחר שנתיים וחצי.

והנה פרטים נוספים על ההתרחשות במהלך הלילה: ההסכם בין הצדדים נחתם בשעה 4:30 לפנות בוקר במטה הבחירות של מפלגת חוסן לישראל בגני התערוכה בתל-אביב. בחדר נכחו: גנץ, אשכנזי, יעלון, לפיד, הלל קוברינסקי, רונן צור, איתי בן חורין, יועז הנדל וצבי האוזר.

ההסכמה סוכמה במתווים כלליים, והפרטים על ניהול הגוף המשותף ייכתבו במהלך הבוקר, שכן הם יצטרכו לסכם מנגנון קבלת החלטות ושיתוף-פעולה. יאיר לפיד מביא אתו מטה שטח פעיל ומיומן וגם חברי כנסת בעלי ניסיון בעבודה בוועדות ובחקיקה.

כמה שעות קודם לכן, עוד לפני חצות, אסף יועץ התקשורת רונן צור את גבי אשכנזי מביתו, והם נסעו ביחד למטה של חוסן.

חלק מהנוכחים בחדר הרגישו שמבחינתם מדובר ברגע שעשוי לשנות את ההיסטוריה ולהוביל לניצחון בבחירות ולהפסד של הליכוד, אך בשעה זו הם ממעטים לדבר על כך, שכן רוצים להתמקד ביום המסובך שעוד לפניהם.

כאמור, חסרים עוד פרטים רבים, ואחת הבעיות היא שמפלגת-רק-גברים היא דבר בלתי מתקבל על הדעת בימינו (ולא משנה שבליכוד יש מעט מאוד נשים ב-20 הראשונים).

את ההודעה המשותפת שלחו דובריהן של שתי המפלגות בשעה 5:50. המועד האחרון להגשת הרשימה המשותפת הוא היום בלילה, כך שלפניהם שעות ספורות להכין את הטפסים, את סדר הנציגים ברשימה, הסכמה על המצע וגם ההשלכות של הסכם רוטציה מורכב שכזה על ראשות הרשימה.

יצוין כי רוטציה מהסוג הזה היא חריגה וגם בעייתית. הציבור שמגיע להצביע למפלגה המאוחדת מתבקש למעשה לבחור במנהיג לתקופה מוגבלת, כאשר אנשים יודעים מראש שגנץ יעמוד בראש לתקופה קצרה, אשר מקשה על מנהיג להוביל שינויים.

בנוסף, מהלך הרוטציה מעניק לליכוד טיעון בחירות "מן המוכן", ולפיו האגו של הצדדים כה גדול, עד כדי כך שהם משתמשים בשלטון על המדינה המורכבת כמשחק חלוקה. זאת כמובן אל מול נתניהו, היציב בשלטון, שלא שקל אי-פעם לחלוק את הבמה עם אף אדם.

יש עוד שאלות רבות פתוחות בשעה זו, לרבות אופן סידור הרשימה והדרך בה הגוף הזה יתנהל במהלך השנים הקרובות אם אכן יצליחו להגיע לראשות הממשלה.

מדובר בשלושה רמטכ"לים לשעבר ואישיות מפורסמת, כולם אנשים דעתנים וחריפים, חלקם ניהלו את המערכות העצומות ביותר במדינה, ועל כן גודל האגו בחדר הסגור ביניהם עשוי אף להיות גורם מסכסך ומפלג. אם הם יכינו תשתית ניהולית משותפת לשנים הקרובות, מעין גוף מתואם בו יתקבלו החלטות, הם אולי יצליחו למתן מראש את הבעיות הכמעט מובנות מאליהן שעשויות להיווצר.

השאלה הנוספת היא טקטיקת הקמפיין: האם לפנות לתוקפנות כלפי נתניהו, כפי שנצפה השבוע באירוע הבחירות של חוסן לישראל - או לנסות לנהל קמפיין חיובי. ההכרעה בנושא הזה משמעותית לאור החלטת היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לתיקי נתניהו, החלטה שעשויה לטלטל את המערכה. אחת הגישות הפוליטיות הרווחות בזירה היא שמתקפות מרובות על נתניהו ברמה האישית, ובצירוף הודעת היועץ המשפטי לממשלה, מאפשרות לו להציג את עצמו כמותקף, המסכן, הזקוק לעזרה, ולכנס אליו מצביעים נוספים.

ההודעה הלילה גם משליכה רבות על הקמפיינים של מפלגת כולנו ומפלגת ישראל ביתנו ועל ההתמודדות של אורלי לוי-אבקסיס בראשות גשר. חלק מהמפלגות דשדשו סביב אחוז החסימה, וייתכן כי הבוחרים, שהיו אולי נאמנים עד כה למשה כחלון או לאביגדור ליברמן, יחושו שהם צריכים להגן על נתניהו או שהם עשויים לזרוק את קולם לריק, ולכן כדאי להם לבחור צד.