תשאיר את אפל מאחור? הסמארטפון המתקפל של סמסונג טורף את הקלפים

סמסונג השיקה בשבוע שעבר את הסמארטפון המתקפל שלה, אך עדיין קשה להעריך אם הצרכנים ימהרו לאמץ את המכשיר היקר, שמחירו מגיע לכ-2,000 דולר • כך או כך, הוא ממצב את סמסונג כחברה חדשנית ומשפר את מיצובה מול המתחרה הגדולה • פרשנות

הטלפון המתקפל החדש של סמסונג / צילום: רויטרס
הטלפון המתקפל החדש של סמסונג / צילום: רויטרס

כבר תקופה ארוכה נראה שליצרניות הסמארטפונים אין הרבה מה לחדש לצרכנים. העיצוב של הטלפונים אולי קצת משתנה, איכות הצילום משתפרת מעט כשהדגמים משתדרגים משנה לשנה, ונפח הזיכרון אולי גדל, אבל בסך-הכול, לרוב מדובר בעוד מאותו הדבר. עם המחסור בחדשנות, גם קצב הגידול של המכירות הולך ומאט, מכיוון שהצרכנים מרגישים שכבר אין הצדקה לרוץ ולשדרג את המכשירים הקיימים.

אבל ביום רביעי בערב, במהלך אירוע Unpacked שערכה סמסונג לציון עשור לסדרת גלקסי S, הצהיר די. ג'יי. קו, נשיא ומנכ"ל חטיבת המחשוב והתקשורת הניידת בחברה, כי היא עומדת לשנות את המצב הזה. "הספקנים טוענים שהכול כבר נעשה ושהסמארטפונים מהווים קטגוריה בוגרת בשוק רווי, ואנחנו כאן כדי להוכיח להם שהם טועים", טען קו, שהתייחס בדבריו לבשורה הגדולה של האירוע - גלקסי פולד, הסמארטפון המתקפל של החברה. מדובר במכשיר היברידי שמתקפל, כמו ספר, לסמארטפון בגודל 4.6 אינץ' ונפתח והופך לטאבלט בגודל 7.3 אינץ'. המחיר המרתיע שלו - 1,980 דולר (או 8,000 שקל בישראל) - שם בספק גדול את הפיכתו להצלחה מסחרית.

מוקדם לקבוע אם קו צודק בתחזיותיו, בין השאר מכיוון שעד כה נחשפנו למכשיר רק בהדגמות המבוקרות של סמסונג. הפולד היה נראה מרשים במהלך האירוע - מרשים בהרבה ממכשיר הפלקספיי של הסטארט-אפ הסיני רויול שהקדים את סמסונג והוציא לשוק מכשיר מתקפל, אותו ניסינו בתערוכת CES בווגאס. המעבר של אפליקציות בין המצב הפתוח למקופל בגלקסי פולד נעשה בצורה חלקה, ללא עיכובים או תקלות. סמסונג ניצלה בחכמה את שטח המסך הנוסף שהמכשיר מקצה כדי לאפשר הפעלה של עד שלוש אפליקציות במקביל על המסך, וכך להציג חידוש אמיתי בממשק, שמעניק פונקציונליות מוגברת למשתמשים. גם העובדה שהמכשיר יצוייד בשש מצלמות, שיאפשרו צילום בכל אחד מהמצבים שלו, נשמעת מבטיחה, וכן הפיצ'ר שמאפשר להשתמש בו כדי להטעין מכשירים נוספים, שקיים גם במכשירי ליין הדגל גלקסי S10 שהחברה השיקה באותו ערב.

ואולם עוד לפני שהצרכנים בחנו את הסמארטפון המתקפל, ולמרות המחיר הגבוה שלו, סמסונג הוכיחה שאינה קופאת על השמרים. האנליסט בן סרטון מחברת Canalys אמר בראיון ל-"CNN" כי "סמסונג גרמה לאפל להיראות רע. גלקסי פולד הוא כלי שיווקי נהדר. הוא מציג את סמסונג כחדשנית, פורצת דרך, וכתוצאה מכך גורם ליריבות להיראות איטיות".

סקר שאתר "ביזנס אינסיידר" ערך בקרב קוראיו שיקף תוצאות לא מעודדות בעבור אפל. 76% מהמשיבים אמרו כי הם מעוניינים שהטלפון הבא שלהם יהיה מתקפל. בקרב בעלי גלקסי - 90% אמרו כי הם מעוניינים בכך, ו-43% הצהירו כי הם מאוד מעוניינים בכך. גם בעלי האייפונים הביעו עניין רב - 68% מהם הצהירו כי הם מעוניינים שהמכשיר הבא שלהם יהיה מתקפל. ב"ביזנס אינסיידר" מציינים כי המשיבים על הסקרים שלו הם לרוב "צעירים ואוהדי טכנולוגיה".

לאפל אמנם יש פטנט על טלפון מתקפל, אך לפי דיווחים היא לא תשיק מכשיר כזה לפני סוף 2020 לפחות. האנליסט רוד הול מגולדמן סאקס התייחס בהערה למשקיעים ביום חמישי לעובדה כי סמסונג מייצרת מסכים גם עבור יצרניות טלפונים אחרות, ואמר כי "אנחנו רואים במסך המתקפל אתגר עבור אפל, שעשויים למצוא את עצמם ללא גישה לטכנולוגיית מסכי ה-OLED הגמישים. אנחנו מאמינים שלסמסונג יש הובלה של שנתיים לפחות על פני המתחרות האחרות בתחום המסכים".

המתחרות יכולות להפתיע ב-MWC

בנוסף, סמסונג הודיעה באירוע גם על טלפונים שתומכים בקישוריות 5G - חזית חדשנית נוספת בה השאירה את אפל מאחור. הדגם גלקסי S10 5G וגם דגם של הטלפון המתקפל עצמו צפויים לתמוך בסטנדרט הקישוריות החדש, שכבר פועל בדרום קוריאה, מדינת האם של סמסונג, ובאזורים מסוימים בארה"ב.

אפל כאמור לא צפויה להשיק בקרוב טלפון מתקפל, ולפי דיווחים, החברה גם צפויה להשיק מכשירים שתומכים ב-5G לפני 2020. אפל נשארת מאחור, אך לא בטוח שסמסונג תהיה היחידה להשיג את החברה האמריקאית. לפי שמועות, באירוע המובייל הענקי שנפתח מחר (ב') בברצלונה, MWC, צפויות הכרזות נוספות של חברות סלולר לגבי טלפונים מתקפלים ותמיכה ב-5G. חברות כמו וואן פלוס ו-LG אמרו בעבר כי ישיקו טלפונים עם קישוריות 5G במהלך 2019, ותמונה של כרזה שדלפה לטוויטר מציגה את מכשיר Mate X - מכשיר מתקפל של וואווי שגם יתמוך ב-5G.

לא ברור בשלב זה האם הטלפונים המתקפלים יאומצו על ידי צרכנים (בטח במחיר הנוכחי), או כמה זמן ייקח להם להפוך לסטנדרט, אם בכלל, למרות הטכנולוגיה המרשימה שאפשרה להם להפוך למציאות. אך בשוק שמזמן לא חידש, מכשירים אלו, יחד עם מכשירים התומכים ב-5G, הם חידוש מרענן, ויותר מכך - הם הופכים כנראה לשלב האבולוציוני הבא אליו פונות היצרניות. אפל אמנם רוצה להקטין את התלות שלה במכשירי האייפון ומסיטה את המיקוד שלה לפיתוח שירותים למשתמשים, אך לא ניתן להתעלם מכך שהם עדיין מהווים את עיקר הכנסותיה - ונראה שכעת היא בסכנה להישאר מאחור.