עיריית ת"א ואלקטריאון יוצאות לפיילוט: יפעילו אוטובוס של דן בכביש חשמלי

הפיילוט כולל פרישת תשתיות של הכביש החשמלי באורך של 1 ק"מ לפחות ובדיקת היתכנות כלכלית של הפרויקט • מנכ"ל אלקטריאון: "קיום פיילוט בעיר ייצר עניין רב ברחבי העולם"

אוטובוס של חברת דן/ צילום: תמר מצפי
אוטובוס של חברת דן/ צילום: תמר מצפי

עיריית תל-אביב תבצע פיילוט להדגמת נסיעה של אוטובוס נוסעים בעיר על גבי קטע כביש חשמלי פרי פיתוחה של חברת אלקטריאון הבורסאית. 

הפיילוט כולל פרישת תשתיות של הכביש החשמלי באורך של 1 ק"מ לפחות, ובדיקת היתכנות כלכלית של תפעול האוטובוס על גבי התשתית של החברה. הפיילוט ייערך בשיתוף חברת דן.

אלקטריאון  פועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות טכנולוגיית כביש חכם. הטכנולוגיה של אלקטריאון מבוססת על תשתית סלילים המוטמנת מתחת לפני השטח של נתיב הנסיעה, ואמורה לאפשר העברת אנרגיה באופן אלחוטי לכלי הרכב הנוסעים בו. כך ניתן להאריך את טווח הנסיעה של כלי הרכב ובמקביל לחסוך זמן טעינה ולהפחית משמעותית את משקלם. זאת, מכיוון שהם יצוידו רק בסוללה קטנה, כדי לאפשר נסיעה גם בקטעי כביש שאינם כוללים את תשתית הסלילים של החברה.

לאחרונה דיווחה החברה על סיום ניסוי ראשוני של מערכת הכביש ‏החשמלי והציגה לראשונה רכב נוסע ‏באופן רציף לאורך מקטע של 25 מטר בתוך מתחם הניסויים של החברה בבית ינאי. מניית אלקטריאון עולה כעת בכ-4% בבורסה בתל-אביב. בחודשיים האחרונים המניה רשמה מהלך עליות של יותר מ-260%. עם זאת, המניה נסחרת כ-40% מתחת לשיא שנקבע רק לפני כשבועיים.

ב-1 בינואר פורסמה עבודת אנליזה של "פרוסט אנד סוליבן", שהחלה לסקר את החברה עם מחיר יעד של 25 שקל למניה. בעבודה נאמר, בין השאר, כי "הטכנולוגיה של אלקטריאון נכללת בתחום (טעינה אלחוטית באמצעות כביש חכם) המוערך על ידי פרוסט אנד סאליבן בסכום העולה עולה על 35 מיליארד דולר". מחיר המניה של אלקטריאון נסק מאז ל-56 שקל למניה כעת. עם זאת, התחרות בתחום גבוהה, ו"לפחות 17 חברות נמצאות כעת בתחום זה בשלבי פיתוח ובדיקות שונים של פתרונות ברחבי העולם".

אלקטריאון הוקמה בסוף 2013 על ידי אורן עזר, המשמש בתפקיד יו"ר ומנכ"ל החברה, וחנן רומבק, סמנכ"ל הטכנולוגיה שלה. השניים הקימו את החברה לאחר שכיהנו בתפקידים שונים בחברת אלביט מערכות. החברה הצטרפה לבורסה לאחר שמוזגה באוקטובר 2017 לתוך השלד הבורסאי ביומדיקס. החברה נמצאת כיום בשליטת עזר ורומבק (19% כל אחד) וחברת האוטובוסים דן (13.6%).

אורן עזר, מנכ"ל חברת אלקטריאון: "חברת אלקטריאון רואה בפיילוט שלב יישומי ראשון של הטכנולוגיה שהנה בעלת פוטנציאל להפוך את תל-אביב-יפו לעיר הראשונה בעולם שמיישמת בצורה רחבה טכנולוגיה זו. בכך תאפשר בצורה בת קיימא וכלכלית מעבר מלא לתחבורה חשמלית כולל תחבורה ציבורית, משאיות חלוקה, רכבים פרטים ואוטונומיים. פרויקט זה הנו בעל פוטנציאל לתרום תרומה ניכרת ביותר לצמצום זיהום האוויר שמקורו מתחבורה ציבורית בעיר תוך כדי שמירה על רמת השרות הקיימת ואף שדרוגה בעתיד. התשתית הנה כמעט ללא השפעה ויזואלית על העיר ובכך יוסר חסם מרכזי למעבר לתחבורה חשמלית. הדגמת כביש חשמלי בתל-אביב-יפו תהיה בעלת השפעה רחבה הן בשיפור איכות האוויר בעיר לרווחת תושביה והן בהצגת פתרון תחבורה מתקדם ביותר לעולם כולו ומיצוב ישראל כמובילה עולמית בתחום. קיום פיילוט בעיר ייצר עניין רב ברחבי העולם".