הדברה ללא גבולות וללא פיקוח

פיקוח אפסי ואישור שימוש בחומרים שאסורים בעולם: המזון חשוף מדי לרעלים

אנחנו לא יודעים כמה חומרי הדברה יש בירקות הטריים / צילום: גיא ליברמן
אנחנו לא יודעים כמה חומרי הדברה יש בירקות הטריים / צילום: גיא ליברמן

כשהבת שלי מחסלת את צלחת הירקות שלה ומבקשת עוד, כשאני צופה בהתפעלות איך היא אוכלת את הבננה השלישית - אין אמא גאה ממני. אלא שהגאווה הזו מתערערת כשאני נזכרת שעם כל ביס הם עלולים להכניס לגופם חומרי הדברה מסוכנים, כולל כאלה שנאסרו לשימוש במדינות אחרות. קראו את המשפט הזה שוב, ועכשיו דמיינו את המילה "רעל" במקום "חומרי הדברה".

חומרי הדברה כוללים רעלים מסוגים שונים - חומרים שחשודים כמסרטנים, כאלה שפוגעים במערכת ההורמונלית, בפוריות ועוד. אנחנו נחשפים לשורה של חומרי הדברה רעילים אלה יום-יום - בתוצרת החקלאית שאנחנו אוכלים, בשדות שאנחנו מטיילים בהם, בגינון העירוני, במוסדות שונים - ואפילו בדגני בוקר.

אמנם ישראלים הם צרכני ירקות ופירות מצטיינים, אך חומרי הדברה במזון בארץ הוא מהגבוהים בעולם. חומרי הדברה הם לא "מזון בריאות" לאף אחד מאיתנו, אבל הם פוגעים במיוחד בילדים - גם בגלל שהם פשוט קטנים יותר, וגם בגלל צמתי ההתפתחות הקריטיים בילדות שהופכים את הילדים לאוכלוסייה רגישה במיוחד.

המצב הזה אינו גזירת גורל או "תופעת לוואי" בלתי נמנעת של חקלאות מודרנית. ההפך הוא הנכון - המצב הזה הוא תוצר ישיר של מדיניות הזנחה ארוכת שנים והפקרות מוחלטת של התחום.

הביטחון התזונתי והבריאותי שלנו הופקד בידיו של שר החקלאות, אורי אריאל, והוא מעל בתפקידו. שורה של מחדלים שניתן וצריך היה למנוע אותם, הביאה לכך שכולנו חשופים להרבה יותר רעלים, ולכך שבריאותם של יותר ילדים, נשים בהיריון וקשישים נמצאות בסכנה.

מה עושים? הנה כמה נושאים שמונחים לפתחה של שר החקלאות הבא:

רמת הפיקוח והאכיפה היא אפסית - יש פקח אחד בלבד שמפקח על השימוש בחומרי הדברה! מספר הדגימות הוא אפסי ביחס לצורך, תוצאות הבדיקות מגיעות לאחר חודשים ארוכים - כלומר הרבה אחרי שהתוצרת הגיעה לשוק וככל הנראה נאכלה על-ידי צרכנים תמימים. ולפעולות אכיפה (אם יתבצעו כלל) ניאלץ להמתין עוד חודשים ארוכים.

כיום, אין חובה של בחינת רישוי או הכשרה למדבירים חקלאיים - ממש כאילו היינו מחליטים לוותר על רישוי או מטווח למי שמבקש להחזיק כלי נשק.

משרד החקלאות לא מעודד, תומך או מתמרץ חקלאים לעבור לשיטות הדברה חלופיות ולהפחתת חומרי ההדברה. מעבר לכך, בישראל משתמשים בחומרים שאינם מאושרים באירופה.

והרשימה עוד ארוכה. הצטברות של כל-כך הרבה מחדלים וכשלים איננה טעות - זו מדיניות מכוונת שמביאה להפקרה של בריאות תושבי ישראל.

החדשות האופטימיות הן שלשר החקלאות הבא יש אפשרות לתקן את המחדלים, לעשות מהפכה בתחום ולספק מטריית הגנה אמיתית לנו ולילדינו מפני פגיעת חומרי ההדברה, תוך חיזוק החקלאות המתקדמת בישראל. החדשות הטובות עוד יותר הן שממש עכשיו יש לנו, לאזרחים, הכוח והחובה לדרוש ממי שמבקש את קולנו בקלפי - להרוויח ראשית את אמוננו על-ידי התחייבות לפעול להגנה על בריאותנו.

הצעד הראשון והקריטי אותו נדרוש משר החקלאות הנכנס הוא עיגון בחוק של תוכנית לאומית להפחתת השימוש בחומרי הדברה - תוכנית שתתייחס להגנה על אוכלוסיות רגישות, להכשרה ותמיכה בחקלאים, לפיקוח ואכיפה, לשקיפות ולשיתוף ציבור בתהליכי קבלת החלטות.

ביצוע צעדים אלה, תוך עבודה בשיתוף-פעולה עם המשרד להגנת הסביבה ועם משרד הבריאות, יעלה את נושא חומרי ההדברה למקום הראוי לו בסדר היום הציבורי - כסוגיה של ביטחון תזונתי ובריאותי.

כך, כולנו נוכל לחוש גאווה וביטחון מלאים לנוכח ילדינו הזוללים תוצרת חקלאית מלוא פה.

הכותבת היא מנהלת אסטרטגיה באדם טבע ודין