בצל פרשת מידע הפנים הגדולה: ענת גואטה מציגה את התוכנית של רשות ניירות ערך

שבוע לאחר גל מעצרים ופשיטות של חוקרי רשות ני"ע על משרדיהן של מספר חברות בורסאיות, יו"ר הרשות ענת גואטה מציגה את התוכנית האסטרטגית לשנים 2022-2019 • "חיזוק שוק ההון הציבורי בישראל הוא אינטרס לאומי; שוק הון ציבורי נועד לשרת בראש ובראשונה לשרת את ציבור המשקיעים ואת הכלכלה המקומית"

ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף
ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, הציגה היום (ב') את התוכנית האסטרטגית של הרשות לשנים 2022-2019, וזאת כשברקע מרחפת פרשת מידע הפנים הענפה בשוק המקומי, שבוע לאחר גל מעצרים ופשיטות של חוקרי הרשות על משרדיהן של מספר חברות בורסאיות.

סך הכסף שעליו מפקחת רשות ניירות ערך הוא כ-2.3 טריליון שקל, מתוך 3.8 טריליון שקל שבידי הציבור. 

התוכנית האסטרטגית של הרשות מושתתת על 4 יעדים מרכזיים, שמטרתם "לפתוח את שוק ההון הישראלי לתחומי השקעה חדשים, ליצירת פלטפורמות מסחר חדשות, להגברת התחרות ולהפיכת שוק ההון לטכנולוגי ומתקדם, בדומה לשוקי הון בעולם", כפי שנמסר מהרשות. 

היקף הפיקוח של הרשות
 היקף הפיקוח של הרשות

ואלה יעדי התוכניות של גואטה כפי שמסרה רשות ניירות ערך:

1. שמירה על שוק הון הוגן

"הרשות תפרסם מדיניות אכיפה בתחום האכיפה הפלילית והמינהלית והן בתחום האכיפה הפרטית. בנוסף, הרשות תשקיע משאבים נוספים לחיזוק יכולות החקירה והמודיעין, הפיקוח והאכיפה; ותחזק את מעמדם של שומרי הסף, ובכלל זאת חיזוק מעמדם ותפקידם של הנאמנים, הגברת הפיקוח על חתמים ומפיצים, קביעת סטנדרטים לפעילותם של שומרי סף, כגון: ועדות ביקורת, דירקטורים ומשקיעים מוסדיים, ובחינה של כלי הפיקוח והאכיפה החלים על רואה החשבון המבקר".

2. ביסוסו והרחבתו של השוק הציבורי

מההודעה עולה כי רשות ניירות ערך "תחתור ותפעל לביסוסו ולהרחבתו של שוק ההון הציבורי, על-מנת שיהיה הבחירה הראשונה והמובילה להשקעה עבור הציבור הרחב, עבור הגופים המנהלים את כספי הציבור ועבור חברות עסקיות המבקשות מימון. במסגרת זו תפעל הרשות לגיוון היצע מוצרי ההשקעה בשוק ההון, לרבות מוצרי איגוח; להסדרת פלטפורמות מסחר נוספות דוגמת בורסה משנית; לעידוד רישומן של חברות נוספות למסחר; לחיזוק הקשר ולשילוב משמעותי יותר של תעשיית ההיי-טק הישראלית בשוק ההון הישראלי; להגדלת החזקות הציבור בחברות הנסחרות בבורסה ועוד".

3. קידום החדשנות הטכנולוגית בשוק ההון

"הרשות תבחן באופן יזום ושוטף את המגמות וההתפתחויות הטכנולוגיות; תגיב באופן מהיר ויצירתי לשינויים המתרחשים בשווקים; ותייצר סביבת אסדרה התומכת בפעילויות החדשות, תוך התמודדת עם הסיכונים הכרוכים בהן, ומבלי להעמיד חסמים שאינם נדרשים לקיומן של הפעילויות בישראל. כצעד ראשון, הרשות הקימה מרכז חדשנות פיננסי (Fintech Innovation Hub), המעניק בימים אלה ליווי רגולטורי לחברות טכנולוגיה המפתחות מוצרים חדשניים בתחום הפיננסי. כמו כן, במהלך השנה האחרונה עסקה הרשות בתחום הנכסים הדיגיטליים ובטכנולוגיית הבלוקצ'יין. תחום הנכסים הדיגיטליים, מתאפיין בשלב זה בתנודתיות גבוהה ובסיכונים רבים. על כן, הרשות תמשיך לבחון את הנושא, מתוך שאיפה להגן על ציבור המשקיעים, אך גם לאפשר את צמיחת התחום לטובת התעשייה והכלכלה בארץ. בנוסף, הרשות תפעל להוביל בתחומי החדשנות בכלל ובתחום הפינטק בפרט, מתוך הבנת התרומה של תחום זה לציבור המשקיעים, לחוסנו של שוק ההון, לצמיחה ולכלכלת ישראל, ותבחן אפשרות להסרת חסמים הקשורים לאסדרה של הפינטק ולפיקוח עליו; עידוד תחום ה-Regulation Tech וה-Supervision Tech". 

היקף הפיקוח של רשות ני"ע
 היקף הפיקוח של רשות ני"ע

4. קידום התחרות בשוק ההון

"שוק ההון הישראלי מאופיין ברמת ריכוזיות גבוהה של השירותים הפיננסיים וניהול ההון הציבורי", נכתב בהודעת הרשות. "המערכת הבנקאית ממלאת תפקיד מרכזי בשוק ההון. תחרות בריאה ואפקטיבית מגבירה את היעילות ומובילה לשיפור השירותים והמוצרים עבור ציבור המשקיעים. תחרות אף מעודדת חדשנות, מפחיתה עלויות לצרכן ומשפרת את כושר התחרות של השוק המקומי בשוקי העולם. כמו כן, לתחרות ולריבוי השחקנים יש תרומה ליציבות בשוק ההון ולהצבת התנאים ההכרחיים לפעילותו התקינה, כגון נזילות וגילוי מחיר (Price Discovery). משכך, תחרות היא הכרחית לקיומו של שוק הון יציב, פעיל, יעיל ומשוכלל.

"הרשות תחתור לקידום התחרות בשוק ההון על-מנת להגדיל את יעילותו, להנגישו לציבור ולהופכו לאטרקטיבי בשוקי העולם. במסגרת זו, הרשות תפעל להבטיח את קיומה של תחרות עבור ציבור המשקיעים - לקוחות הקצה. הרשות תפעל להבטיח כי המידע הרלוונטי ישוקף לציבור ויאפשר השוואה בין שירותים ומוצרים, תוך מתן אפשרות למעבר פשוט וקל בין נותני השירותים. בנוסף, באשר לגופים המפוקחים, הרשות תפעל להבטיח כי אין באסדרה הקיימת חסמי כניסה עודפים. הרשות תפעל להבטיח כי ראשוניות, גודל וגישה למידע או ללקוחות אינם מנוצלים כדי לדחוק את רגליהם של שחקנים מהשוק. בין היתר, הרשות תבקש לעודד פעילות של מתווכים פיננסיים חדשים ודיגיטליים ולפעול להגברת התחרות בתחומי הברוקראז' וההפצה של קרנות נאמנות בישראל".

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, מסרה: "מחזקים את השוק, מניעים את הכלכלה. זה העיקרון על בסיסו גובשה התוכנית האסטרטגית של רשות ניירות ערך לשנים הקרובות, ולאורו נפעל. אני משוכנעת כי פיתוח וחיזוק שוק ההון הציבורי בישראל הוא אינטרס לאומי. שוק הון ציבורי נועד לשרת בראש ובראשונה לשרת את ציבור המשקיעים ואת הכלכלה המקומית. אנחנו מחויבים לפעול לפתיחת שוק ההון המקומי לעולם, להרחבתו, ולהפוך אותו לשוק הון טכנולוגי, מתקדם ותחרותי. כל זאת, לצד שמירה על שוק הון הוגן, המהווה תנאי סף הכרחי לאמון ציבור המשקיעים ולבחירתם בשוק שלנו".