כמה אתם משלמים על האינטרנט? משרד התקשורת במלחמה נגד החיובים הכפולים

לאחר שגילה כי לקוחות רבים משלמים לשני ספקי אינטרנט, משרד התקשורת מקים מאגר שיאפשר לצרכנים לבדוק לאיזה ספק הם משלמים

מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן / צילום: איל יצהר
מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן / צילום: איל יצהר

משרד התקשורת פועל לראשונה כדי לעצור תשלום כפול של עשרות אלפי לקוחות שירותי אינטרנט, המשלמים למספר ספקיות אינטרנט (ISP) מבלי שהם מודעים לכך. ל"גלובס" נודע כי המשרד פועל להקים מאגר נתונים שדרכו יוכל כל לקוח לברר לאילו ספקיות הוא משלם. השירות יעשה באמצעות הקלדת מספר תעודת זהות.

משרד התקשורת קיבל תלונות רבות מאזרחים המשלמים חשבונות כפולים עבור החיבור לאינטרנט. מסתבר כי ישנם עשרות אלפי לקוחות שממשיכים לשלם לכמה ספקיות אינטרנט מבלי לדעת. הבלבול בשוק ה-ISP התעצם בעקבות רפורמת השוק הסיטונאי שאפשרה למתחרותיה של בזק לספק חבילת תקשורת מלאה. לקוחות שהתנתקו מספקית מסוימת ועברו לספקית אחרת, לא תמיד השלימו את הניתוק מספקית האינטרנט הישנה, והתוצאה היא חיובים כפולים בקנה-מידה גדול.

בשל השיטה החריגה של מבנה שירותי האינטרנט בישראל - פיצול בין חברת התשתית לספקית האינטרנט - לקוחות רבים מתקשים לעקוב אחרי החיובים ואינם מבדילים בין התשלום לספקית לתשלום עבור שירותי התשתית. כאשר הם מחליפים אחד מנותני השירות, הם לא תמיד מודעים לכך שהם לא מקבלים את כל השירות מספק אחד, וממשיכים לשלם עבור השירות הישן במקביל לשירות החדש.

משרד התקשורת מאפשר לבזק, המוכרת תשתית, למכור גם חבילות משולבות עם ISP ("בנדל הפוך"). מצב זה מחריף את הבעיה ומגדיל את הבלבול של הצרכנים כאשר הם מתבקשים לבחור גם ספקית, אך מתקשים להתנתק מהספקית הקודמת מפני שהם מתקשים להשיגה. 

משרד התקשורת מסר בתגובה כי "במסגרת הפרדת ספקי ISP מספקי התשתית, הגיעו למשרד התקשורת תלונות כי הציבור משלם למספר ספקים מבלי לשים לב. מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, הנחה את הדרג המקצועי לבחון אפשרות להנגיש לציבור מערכת שתאפשר לדעת לאיזה ספק ISP הצרכן משלם, באמצעות הקלדת מספר זהות".