תסתכלו על וייטנאם ותראו איך צפון קוריאה יכולה להיראות

המהפך הכלכלי שביצעה אויבתה לשעבר של ארה"ב מהווה מודל פוטנציאלי לרודן של המדינה המבודדת, שבה התיאבון לרפורמות גדל, אבל הפתיחות מאיימת על המשטר השושלתי • בירת וייטנאם תארח השבוע את פסגת טראמפ-קים השנייה, שמטרתה השגת הסכם לפירוק צפון קוריאה מנשק גרעיני

הבניין הממשלתי במרכז האנוי בווייטנאם, שמסתמן כמקום המפגש בין טראמפ לקים / צילום: רויטרס
הבניין הממשלתי במרכז האנוי בווייטנאם, שמסתמן כמקום המפגש בין טראמפ לקים / צילום: רויטרס

כאשר מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און ייפגש עם עמיתו האמריקאי דונלד טראמפ מחר (ד') לפסגה בת יומיים בהאנוי, מקום המפגש עצמו ישגר מסר חשוב לקים: אם תשתף פעולה עם ארה"ב, תוכל לקבל מהפך כלכלי כמו בווייטנאם.

המדינה הענייה לשעבר, שהייתה מוגבלת במשך שנים על ידי יחסים עוינים עם ארה"ב אחרי המלחמה, אימצה מדיניות של דטאנט (הפשרה) וצמיחה כלכלית מהירה כאשר המפלגה הקומוניסטית שלה שמרה על אחיזתה ההדוקה בשלטון. התמ"ג הווייטנאמי לנפש גבוה היום פי עשרה מכפי שהיה לפני שהרפורמות החלו ב-1986. זו בין היתר תוצאה של השקעות מבעלות הברית של ארה"ב, יפן ודרום קוריאה. ארה"ב היא אחד משוקי היצוא הגדולים של וייטנאם.

בכמה היבטים, הנסיבות של וייטנאם בשנות ה-80 מזכירות את פיונגיאנג היום. מחד, קים רוצה לפתח את מדינתו רדופת העיצומים, שבה התיאבון לרפורמה כלכלית גדל. מאידך, פתיחות לעולם מסכנת את משטרו השושלתי, ששליטתו במדינה כמעט מוחלטת והוא אוסר התנגדות למשטר.

שר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו שיבח את גישתה של וייטנאם והציג אותה כמודל.

"לאור השגשוג שלא עלה על הדעת בעבר והשותפות שלנו עם וייטנאם היום, יש לי מסר ליו"ר קים ג'ונג און: הנשיא טראמפ מאמין שארצך יכולה לחקות את המפנה הזה. הוא יהיה שלך אם תדע לנצל את הרגע", אמר פומפיאו בהאנוי לפני כמה חודשים.

בחזרה מהתהום - תוצאות הרפומרות הכלכליות בווייטנאם
 בחזרה מהתהום - תוצאות הרפומרות הכלכליות בווייטנאם

השקעות מארה"ב יזרמו

אם פיונגיאנג תוותר על הנשק הגרעיני ועל תוכניות הטילים שלה - מטרת המו"מ האמריקאי - השקעות מארה"ב יוכלו לזרום למגזרי החשמל והחקלאות בצפון קוריאה, אמר פומפיאו.

הנשיא טראמפ אמר החודש שצפון קוריאה תהפוך ל"טיל כלכלי" בהנהגת קים. סין ודרום קוריאה ממתינות בצד להקלת העיצומים שמפריעים לשיתוף הפעלה הכלכלי שלהן עם פיונגיאנג.

"מבין כל המדינות שעברו לכלכלת שוק, המודל הווייטנאמי הוא הקרוב ביותר לצפון קוריאה", אמר ביונג יאון-קים, פרופסור באוניברסיטה הלאומית בסיאול. "המודל הזה ארגן מחדש את הכלכלה ופתר את הבעיות עם ארה"ב, באופן שבו המשטר הפוליטי הקיים נשאר על כנו".

בנוסף למפגש עם טראמפ, קים כבר יצא שלשום לביקור רשמי בווייטנאם בעקבות הזמנת הנשיא נגוין פו טרונג. וייטנאם "ערוכה לחלוק את ניסיונה בבנייה לאומית, פיתוח סוציו-כלכלי והשתלבות בינלאומית", אמר בשבת שר החוץ שלה, פאם בין מין.

קים סייר בשנה שעברה ברגל בסינגפור הנוצצת, שבה הוא נועד לפגישתו הראשונה עם טראמפ ביוני, שגם בה שלטה במדינה מפלגה אחת במשך עשרות שנים. נציגים מצפון קוריאה סיירו במתקני תעשייה בסין, שבניהול מפלגה קומוניסטית שאימצה את הקפיטליזם.

"יש הרבה חשיפה לסין", אמר עמית מחקר באוניברסיטת סטנפורד שמלמד סטודנטים מצפון קוריאה מדיניות כלכלית. "יש שאיפה להיות יותר כמוהם, להצליח, להתעשר".

אבל מצבה של צפון קוריאה שונה מזה של וייטנאם בכמה היבטי מפתח. ארה"ב רואה בווייטנאם חלק מהאסטרטגיה של איזון השפעת בייג'ין. התפקיד הזה עיצב את קשריה של וושינגטון עם האנוי, וגרם לצי האמריקאי לשגר נושאת מטוסים לדה נאנג בשנה שעברה.

איום ביטחוני נוכחי

צפון קוריאה, לעומת זאת, רואה בארה"ב איום ביטחוני נוכחי, שמחייב אותה להתחמש בנשק גרעיני ולשמור על מערכת יחסים קרובה עם סין, הפטרונית הוותיקה שלה.

למדינות שמזרימות כספים לווייטנאם, יפן ודרום קוריאה, יש יחסים תנודתיים עם פיונגיאנג.

מעמדה של וייטנאם הוא "תוצאה של תהליך איטי ומכאיב שבוצע בזהירות רבה", אמר רוברט בריגהם, מומחה ליחסי ארה"ב ווייטנאם במכללת וסאר. "זו לא הייתה חללית על טיל, והמסלול של צפון קוריאה מסובך אפילו עוד יותר".

אבל ההיסטוריה של וייטנאם מציעה לקחים לקים. לפני שמדינה רוויית מלחמה זו פתחה בחידוש הכלכלי שלה, שידוע כ"דוי מוי", היא הייתה מבודדת מול עיצומי ארה"ב ותקריות הגבול עם סין. מדיניות סוציאליסטית יצרה מחסור במזון, והתמיכה מברית המועצות הלכה והתדלדלה.

בעשורים הבאים, האנוי אפשרה יוזמה פרטית, תיקנה את יחסיה עם וושינגטון, חתמה על הסכמי סחר ועודדה השקעות בינלאומיות בכוח העבודה הזול שלה.

מנהיגי המדינה בחרו במסלול הדרגתי שעזר להם לשלוט במעבר ובהשלכותיו הפוליטיות, אמר לי הונג הייפ, עמית מחקר במכון ISEAS בסינגפור.

האסטרטגיה הזו סיפקה להם מרחב לכמה שינויים פוליטיים. כדי להצטרף לאמנת הסחר הפאציפית, TTP, למשל, וייטנאם הסכימה לפעילות של איגודים מקצועיים עצמאיים.

בו זמנית, האנוי הפריטה נכסי מדינה בקצב איטי במכוון, כדי לשמר את שלטון המפלגה. הצבא מנהל את עסקיו המסחריים, מה שמעניק לו כוח כלכלי, והאנוי שומרת על המערכת הסמכותנית החד-מפלגתית, שמדכאת מתנגדי משטר. המדינה כולאת פעילים כאלו או מטרידה אותם, ושולטת בתקשורת - אם כי לא ברמה של צפון קוריאה, שהמשטר בה הוא מהמדכאים ביותר בעולם.

שינויים כלכליים איטיים

יוזמה פרטית עדיין לא חוקית בצפון קוריאה, אך קים מדגיש את הפיתוח הכלכלי, ושינויים כלכליים מתחילים לאיטם.

במדינה שהייתה תלויה פעם במערכת הפצה של המדינה, יש היום 436 שוקי מסחר רשמיים לסחורות, מזון ותרופות, לפי דוח של המרכז ללימודים אסטרטגיים בינלאומיים בוושינגטון מהשנה שעברה. בשנות ה-90 לא היו כלל שווקים כאלו, והרעב גרם לתושבים לעסוק בסחר חליפין ולסחור בשוק השחור כדי לשרוד.

הדרישות לחירויות פוליטיות באות ברך כלל בהמשך הדרך, כאשר המדינות מגיעות לסף הכנסה לנפש מסוים. הצמיחה בסין מראה שאפילו בשלב זה, הדמוקרטיה לא בהכרח מגיעה, אמר הייפ.

"לא יכולה להיות שליטה מוחלטת, אבל הדוגמה של וייטנאם מראה שקים ג'ונג און יכול להיפתח ולהאציל סמכויות בלי שמעמדו יתערער", הוסיף הייפ. 

כל השאלות והתשובות לגבי פסגת טראמפ-קים השנייה

וייטנאם מארחת השבוע, בימים ד'-ה', את הפסגה השנייה בין הנשיא דונלד טראמפ למנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און. על מה הם עומדים לדון?

מה רוצה ארה"ב?

פירוק הנשק הגרעיני של צפון קוריאה הוא המטרה העליונה של וושינגטון. פירוש הדבר הוא חיסול כל סוגי הנשק להשמדה המונית, הייצור שלהם והטילים הבליסטיים הבין-יבשתיים שיכולים לשאת אותם.

על מה היא עשויה להתפשר?

ארה"ב תנסה להגיע להבנה עם צפון קוריאה על מהות הפירוק מנשק גרעיני. וושינגטון צפויה גם לנסות לגבש מפת דרכים שתקבע את הציפיות ואת תהליך הדיונים על הפירוק מנשק גרעיני מעבר לפסגה השבוע.

גם הקפאת תוכניות הנשק להשמדה המונית והטילים צפויה לעלות על סדר היום. צפון קוריאה רכשה כנראה די דלק פצצות בשנה האחרונה כדי להוסיף עוד שבע פצצות גרעין לארסנל שלה, לפי דוח מפברואר של המרכז לביטחון ושיתוף פעולה בינלאומיים באוניברסיטת סטנפורד.

מה רוצה צפון קוריאה?

מדינה זו קוראת בפומבי לסיים את העיצומים הכלכליים המשתקים שהטילו עליה ארה"ב והאו"ם, זו תהיה המטרה העליונה שלה בפסגה.

אבל תפיסת פירוק הנשק הגרעיני שלה כוללת את כל חצי אי הקוריאני, כולל הסרת המטרייה הגרעינית האמריקאית על דרום קוריאה וסילוק כוחות בעלי יכולת גרעינית.

כמה גורמים בדרום קוריאה, בקונגרס האמריקאי ובעוד מקומות מביעים חשש שצפון קוריאה תדרוש שינויים בהיקף הכוח האמריקאי שמוצב בדרום קוריאה, אבל טראמפ אמר ביום ו' שדילול הכוח הזה אינו על סדר היום.

צפון קוריאה קוראת גם זמן רב לעסקת שלום עם ארה"ב כדי לנרמל את היחסים ולסיים את מצב המלחמה הטכני שקיים מאז מלחמת קוריאה ב-1950-1953, שהסתיימה בשביתת נשק ולא בהסכם שלום.

על מה היא עשויה להתפשר?

וושינגטון נרתעת מהסכם שלום כולל לפני שצפון קוריאה מפרקת את כל הנשק הגרעיני, אך פקידים אמריקאים אותתו שהם יהיו אולי מוכנים להסכם מוגבל יותר להפגת מתחים, פתיחת משרדי קישור ועוד לקראת נרמול היחסים.

קים אמר בינואר שצפון קוריאה "מוכנה לפתיחה מחדש של הפארק התעשייתי קאסונג (על הגבול עם הדרום) והסיורים להר קומגנג ללא תנאי מוקדמים או תמורה כלשהי". שני הפרויקטים הללו המשותפים לשתי הקוריאות מחייבים לפחות הקלה חלקית של העיצומים כדי לחזור לפעילות.

קים אמר גם שצפון קוריאה מבקשת מארה"ב "פעולות מקבילות פרקטיות" ל"אמצעים הפרקטיים השונים" שהיא אימצה להשלמת פירוק הנשק הגרעיני בחצי האי הקוריאני.

הפעולות המקבילות שהצפון דורש מארה"ב כוללות את "סיום המדיניות העוינת" נגד צפון קוריאה ואת הסרת העיצומים, לפי פרשנות בסוכנות הידיעות הרשמית שלה מ-20 בדצמבר. לא ברור למה הכוונה ב"סיום המדיניות העוינת".