סטארט–אפ ניישן לגיל הזהב: איך להנגיש את הטכנולוגיה

תוחלת החיים עולה ומספר הקשישים הסיעודיים הולך וגדל, אך תחום הטיפול בקשישים נותר כמעט ללא שינוי • חממת Aeon, שהמחזור השני שלה ייפתח הערב, מתמקדת בסטארט–אפים שמנסים לשפר את איכות החיים של קשישים בביתם, מנגישים להם מוצרים ושירותים ועוזרים להם להיות עצמאיים

אישה מבוגרת / צילום: shutterstock
אישה מבוגרת / צילום: shutterstock

גאדג'טים ופיתוחים טכנולוגיים מזוהים בעיקר עם צעירים, אלה שלרוב מופנית כלפיהם ביקורת שמבלים יותר מדי מול מסכים. אבל יש יזמים שמעוניינים להשתמש בטכנולוגיה כדי לסייע לאוכלוסייה המזדקנת.

קטגוריית ה-Aging Technology מציעה פתרונות שונים, מרובוטים שיארחו למבוגרים לחברה ויזכירו להם ליטול תרופות ועד לאפליקציות בסגנון אובר באמצעותן המבוגרים יכולים להזמין עזרה במטלות הבית. בעבר אף דווח כי סגן נשיא אמזון לפרויקטים מיוחדים, באבאק פרוויז, מעוניין בפיתוח מוצרים ושירותים לאוכלוסייה המתבגרת.

"תחום הפתרונות הטכנולוגיים לאתגרי הזקנה עדיין בצעדיו ההתחלתיים, אבל הוא צומח בצורה מהירה", אומרת עומרי בורל, מנכ"לית משותפת בארגון TechForGood, ארגון תשתית ליצירת שותפויות בין סטארט-אפים, משקיעים וגופים שונים, כדי לקדם פיתוחים טכנולוגיים בתחומים חברתיים. "בעיית הזדקנות האוכלוסייה עלתה לכותרות בשנים האחרונות. באירופה ואסיה יולדים מעט ילדים והקשישים הופכים לסגמנט אדיר באוכלוסיה ולנטל על אנשים, ויש הבנה שצריך לטפל בנושא ושיש להם צרכים אחרים".

לפי דו"ח של חברת המחקר Research and Markets משנת 2016, שוק מוצרי הטכנולוגיה לטיפול במבוגרים הוערך ב-4.4 מיליארד דולר ב-2015, וצפוי להיות מוערך ב-10.3 מיליארד דולר ב-2020. לפי חברת המחקר Aging in Place Technology Watch, שעוסקת בפתרונות טכנולוגיים שיאפשרו למבוגרים להזדקן בביתם, בשנת 2016 הושקעו 200 מיליון דולר בסטארט-אפים שעסקו בתחום הטיפול בקשישים בביתם.

בורל מסבירה כי הפיתוחים הטכנולוגיים בתחום ה-Aging Tech לא עוסקים בזקנה במובן של טיפול במחלות או הארכת חיים, אלא בשיפור איכות חיים הקשישים. "הנושאים האלה כנראה מטופלים טוב כי אנחנו רואים עלייה משמעותית בתוחלת החיים. אבל יש יותר אנשים שחיים 30-40 שנה בלי שהם מרוויחים כסף ואיכות החיים שלהם יורדת. קשה להם לשמר את מעגלי החיים פעילים והעצמאות הפיזית מדרדרת.

"נפגשנו עד היום עם מעל 100 סטארט-אפים בארץ שמטפלים בתחום מזוויות שונות - מסנסורים שידווחו על בעיות, ועד מערכות שיאפשרו לקשישים לקחת חלק בפעילויות דרך הטלוויזיה. בשנתיים שאנחנו פועלים בתחום אנחנו רואים גידול מבחינת השקעות בארץ - להערכתי גויסו כמה עשרות מיליוני דולרים בשנה האחרונה. קשה להעריך בדיוק כי יש סטארט-אפים שפועלים בתחום אך מגייסים תחת קטגוריית בריאות דיגיטלית למשל. כשכוללים גם חברות כאלה, ככל הנראה גויסו מאה מיליון דולר. בתחום פועלות קרנות כמו קרן ההשקעות של מגדלי הים התיכון וקרן ברידג'ס ישראל, וגם אנג'לים פרטיים. פוטנציאל ההכנסות אדיר בגלל צמיחת סגמנט האוכלוסייה וההוצאה שבמגמת עלייה. בארה"ב ההוצאה סביב עזרים ומוצרים לתחום הזקנה היא מעל טריליון דולר".

השגחה מרחוק על מצבו של הקשיש

בימים אלו TechForGood פותחת מחזור חדש לחממת Aeon עבור סטארט-אפים הפועלים בתחום, שיושק הערב (ב') בתל אביב. החממה הפעילה עד היום מחזור פיילוט ומחזור ראשון אותם סיימו שישה סטארט-אפים. עמותת מטב שמעניקה שירותי טיפול סיעודי היא שותפה להקמת החממה, והשנה מצטרפים גם התאגיד הבינלאומי קימברלי קלארק ובנק לאומי.

ליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מטב אמר כי "השנה הדגש בחממה יינתן על מיזמים שעוסקים בנושאים הקשורים לטיפול הסיעודי בבית הקשיש. מספר הקשישים הסיעודיים בישראל הולך וגדל, והם מתמודדים עם אתגרים מורכבים יותר. יחד עם זאת, תחום הטיפול עצמו נותר כמעט ללא שינוי, ולכן יש כאן אתגר. כפי שברור לי שהטכנולוגיה תתקדם ותביא לפריצת דרך בתחום, ברור לי גם שאלף רובוטים לא יכולים להחליף חיבוק וחום אנושי".

בורל הוסיפה כי "97% מהקשישים לא רוצים ולא יכולים ללכת למוסד ולכן נעזרים במטפלות, שמרבית הציבור אינו מבין את חשיבותן. תמיכה מקצועית, הכשרה ושימוש בטכנולוגיה חיוניות כדי לייעל את עבודתן ולתת להן תחושה שהן לא לבד בעבודה השוחקת הזו. לפעמים מדובר בדברים פשוטים כמו מערכת לדיווח שעות - אנחנו שומעים סיפורים נוראיים על קשיש שהמטפלת שלו יצאה ואחרת לא הגיעה במקומה, כך שהוא היה מוטל על הרצפה במשך שעות בלי שאף אחד יידע". בורל מוסיפה שתחומי מיקוד נוספים השנה יהיו שיפור איכות החיים בבית והגדלת היכולת של קשישים להיות עצמאיים על ידי הנגשת מוצרים ושירותים.

עומרי בורל, מייסדת שותפה ב-TechForGood / צילום: ראובן קפוצ’ינסקי
 עומרי בורל, מייסדת שותפה ב-TechForGood / צילום: ראובן קפוצ’ינסקי

אחד מבוגרי החממה הוא הסטארט-אפ E2C שפיתח סמארטפון עבור האוכלוסייה הבוגרת. אמיר אלון, מייסד-שותף ומנכ"ל החברה: "ישנם קשישים שידיהם רועדות וכשהם לוחצים על מסך המגע, הם מגיעים למסכים או אפליקציות שלא התכוונו אליהם, זה יוצר תחושת חוסר שליטה". הטכנולוגיה של E2C הופכת את ממשק הטלפון לגדול יותר ומחייבת לחיצה ארוכה כדי שהטלפון יגיב. "במסך הפתיחה יש מרכז תמונות ומרכז הודעות. כל תמונה שנשלחת - מכל פלטפורמה - מגיעה לאותו המקום. הקשיש פשוט רואה סימן חדש בעמוד הראשי ויודע שיש תמונה חדשה. לסבתא שלי אין מושג מה זה וואטסאפ, היא פשוט מקבלת תמונות למרכז ההודעות, וקוראת לו 'הקוסם'. אנחנו מכוונים את הטלפון לאנשים שאנו מניחים שהם לא שומעים, רואים או זוכרים היטב". לדברי אלון, החברה גייסה 1.3 מיליון דולר בגיוס סיד עד היום, וכבר יש לה הכנסות.

לאחרונה החברה השיקה מוצר נוסף עם חברת Swissvoice באירופה - טלפון עם תחנת עגינה חכמה, חיישנים, לחצן מצוקה ורמקול חזק שמאפשר לשמוע שיחות וידאו. החברה מציעה שירות פרימיום שמאפשר לבן משפחה להשתלט מרחוק על הטלפון של הקשיש ואפילו לפתוח מוניטור שמאפשר לשמוע ולראות מה קורה בבית. השירות דורש רישום מראש ואישור של הקשיש. אלון מסביר: "יום אחד קיבלתי באמצעות השירות התראת סוללה חלשה מסבתא שלי, ואני יודע שהיא תמיד מטעינה בזמן. זה הדליק לי נורה אדומה, התפרצתי לטלפון שלה וככה שמעתי אותה צועקת 'הצילו' אחרי שנפלה במטבח".