תרומות? ערבויות? כל מה שצריך לדעת על מימון מפלגות

כמה כסף למימון מפלגות תקבל הליכוד בכנסת הבאה אם תצליח לשמר את כוחה, מהו הסכום המרבי שמותר לגייס מאנשים פרטיים, וכמה תשלם המפלגה שתחרוג מהתקנון? • "גלובס" מביא את המדריך המלא למימון מפלגות

איילת שקד ונפתלי בנט. מבקשים מהציבור תרומות של עד 2,300 שקל / צילום: רפי קוץ
איילת שקד ונפתלי בנט. מבקשים מהציבור תרומות של עד 2,300 שקל / צילום: רפי קוץ

מערכת הבחירות דורשת הרבה כסף. מאיפה המפלגות משיגות אותו? 

מפלגות קיימות זכאיות למימון מפלגות שוטף במשך 4 שנות כהונת הכנסת, לפי מפתח מספר הח"כים ולמימון בחירות ספציפי למערכת הבחירות, גם הוא לפי מספר חברי הכנסת בכנסת היוצאת.

האם יש הבדל בין מפלגות חדשות לוותיקות?

מפלגות חדשות כמו הימין החדש, גשר או חוסן לישראל (שנטמעה לתוך כחול-לבן) מקבלות את סכומי מימון המפלגות רק בסיום מערכת הבחירות, כאשר הסכום מחושב לפי מספר המנדטים שהצליחו להכניס לכנסת.

מה הוא גודל יחידת המימון שמקבלות המפלגות מתקציב המדינה?

מפלגה שהיתה מיוצגת בכנסת היוצאת - כמו הליכוד או העבודה - מקבלת את יחידת המימון לפי חישוב מספר הח"כים בכנסת היוצאת בתוספת מספר הח"כים בכנסת הנכנסת (לחלק לשתיים), וכפול כ-1.3 מליון שקל. מסובך? בואו נראה דוגמה. אם לליכוד היו בכנסת היוצאת 30 ח"כים ובכנסת הנכנסת יהיו להם 30 ח"כים גם כן, הליכוד יקבל מימון מפלגות בסך של 42 מליון שקל.

מפלגה שלא היתה מיוצגת בכנסת היוצאת, כמו הימין החדש, תקבל את התוצאה של חישוב מספר הח"כים שיכנסו כפול יחידת המימון. למשל, 8 מנדטים, יהיו כ-11 מליון שקל.

בבחירות לכנסת ה-20 הסתכם מימון הסיעות בסך כולל של 185 מליון שקל.

מהו הסכום המרבי שמותר למפלגה לגייס בסך הכול?

מותר לגייס בתרומה עד 2,300 שקל מאנשים פרטיים בלבד. אך לפני שהחלה מערכת הבחירות מותר היה לגייס עד 10 אלפים שקל מתורם.

מה ההבדל בין ערבות לבין תרומה?

ערבות אישית למועמדים או למפלגה מוגשת לבנק ומאפשרת למתמודד ולמפלגה ליטול מן הבנק הלוואה אותה יש להחזיר לאחר הבחירות. הערבות אינה מוגבלת בסכום והוענקו כבר ערבויות בסכום של 3 מליון שקל ולמעלה מכך. אם המפלגה הפסידה בבחירות ולא עברה את אחוז החסימה, ואין למפלגה ולמועמדים דרך להחזיר את ההלוואה בבנק, עשוי הבנק לחלט את הערבות ואז, תומר הערבות למעמד הגדרתי של "תרומה", ובכך היא תהפוך לתרומה לא חוקית כיוון שהיא חורגת מסך ה-2,300 שקל (הנושא לא הוסדר בחוק, ונותר כלקונה פרוצה).

מי הגוף שמפקח על כללי המימון ומה הסנקציה אם חורגים מהם?

מבקר המדינה מפקח על רישום התרומות ועל הקפדה שכל הוצאות הקמפיין מדווחות, אם כי ניכר שבשנים האחרונות, המועמדים מוצאים פירצות לבצע פעולות קמפיין שאינן רשומות. התוצאה היא חריגות גדולות של מועמדים וקנסות נמוכים יחסית, הנקבעים רק כשנה לאחר הבחירות וממילא מקוזזים מתוך כספי מימון מפלגות של השנה העוקבת. בקיצור, אין סנקציה ממשית.

מה הדין שחל על סיעות שהתפצלו או התאחדו? 

המקרה המובהק של הימין החדש, אשר ראשיו, בנט, שקד ומועלם, פרשו מן הבית היהודי. הם לא קיבלו מכספי מימון המפלגות של הבית היהודי והם הותירו אחריהם חוב מפלגתי בסך 13 מליון שקל, נכון לדו"ח מבקר המדינה לשנת 2018.