גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אנרגיה תמורת תקשורת: עידן עופר החליף חמור בסוס מרוץ

עידן עופר עשה עסקה סופר-מוצלחת, כשנפרד מעסקי התקשורת המקרטעים והחליף אותם באפשרות להאיץ את עסקי ייצור החשמל הפורחים ● פרשנות

אחת ההשקעות המוצלחות בבורסת תל-אביב בשנתיים האחרונות היא בחברת OPC אנרגיה . מנייתה של החברה - העוסקת בייזום, פיתוח, הקמה ותפעול של תחנות כוח וכן בייצור חשמל ואספקתו ללקוחות פרטיים ולחברת החשמל - אשר הונפקה לציבור באוגוסט 2017, המריאה בכ-80% מאז ההנפקה.

בעלת השליטה בחברה היא החברה הציבורית קנון  המחזיקה בכ-76% ממניותיה. קנון נמצאת בשליטת עידן עופר, איל הון המקיים מערכת יחסית מורכבת עם הציבור הישראלי - פעם הוא מאותת כי פניו לחיסול הפעילות העסקית בישראל, ופעם הוא מעמיק את שורשי אחיזתו בכלכלה המקומית.

בתחילת ינואר השנה, רגע לאחר דצמבר המר בשווקים הפיננסיים, פרסמה OPC אנרגיה דיווח טכני לכאורה שאינו כולל מספרים ותחזיות, ואולם כזה שמשנה מקצה לקצה את האופק העסקי של החברה באופן חיובי: מתווה להרחבת פעילות הקבוצה ("קבוצת עידן עופר") בתחום ייצור החשמל, מבחינת ריכוזיות כלל-משקית.

מדובר בהסכמות שבמסגרתן התחייב עופר שלא לפעול בתחום התקשורת בישראל במשך 25 שנים, כתנאי לקבלת רישיונות לייצור חשמל. במסגרת המתווה שגובש תמכור קבוצת עופר את החזקותיה בתחום התקשורת (זכיינית הטלוויזיה המסחרית רשת) ותוכל להרחיב את פעילותה בתחום ייצור החשמל עד להיקף שנקבע באסדרה ענפית. לי אין ספק שעופר עשה עסקה סופר-מוצלחת, במסגרתה נפרד מעסקי התקשורת המקרטעים והחליף אותם באפשרות להאיץ את עסקי ייצור החשמל הפורחים. 

הסדר זה פירק את תקרת הזכוכית המשוריינת אשר הונחה על-ידי רשות ההגבלים העסקיים מעל הרחבת עסקיה של OPC אנרגיה בישראל. עד להודעה האמורה הייתה OPC חברה של שני נכסי אנרגיה מהותיים ואספירציות להרחיב את פעילותה, אשר הוגבלו על-ידי הרגולטור. בפעם המי יודע כמה הוכח כי עתידם הכלכלי של עסקים נקבע במידה רבה על-ידי החלטות רגולטוריות, שנתפסות על-ידי רבים בשוגג כהחלטות טכניות במהותן.

בעלי המניות מייחלים להגדלת פעילות על אף הסיכון 

כבר כיום החברה היא אחת מקבוצות האנרגיה המובילות במשק המקומי ואחראית ל-6% מהחשמל שיוצר במשק בשנת 2017. לאחר פתרון הסבך הרגולטורי בסוגיית הריכוזיות של בעל השליטה בדצמבר האחרון, נמצאת OPC בדרכה להגדיל באופן מהותי את נתח השוק שלה במקטע ייצור האנרגיה המקומי. 

מניות החברה נסחרות כיום במחיר המשקף לה שווי שוק של 2.95 מיליארד שקל - הממקם אותה במקום ה-46 ברשימת החברות בעלות השווי הגבוה בבורסת תל-אביב. להבנתי עתידה לפניה, והיא תוסיף להתקדם במעלה רשימת החברות הגדולות בבורסה, כל זמן שהרגולטור לא ישנה כיוון.

ההסדרה בסוגיית הריכוזיות אליה הגיעה החברה תאפשר לה ליטול חלק במכרזים למכירת תחנות הכוח של חברת החשמל במסגרת הרפורמה. זכייה במכרז שכזה תתמוך במניה, שכן בעלי המניות מייחלים להגדלת פעילות גם במחיר של הגדלת הסיכון העסקי.

כיום מחזיקה OPC ב-80% מתחנת הכוח רותם הפועלת מאז יולי 2013. מדובר בתחנה תחנה בהספק 440 מגוואט שלה 23 לקוחות פרטיים החתומים לטווח ארוך בהסכמי PPA. התחנה מכניסה 1.4-1.3 מיליארד שקל בשנה ומייצרת EBITDA שנתי (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) של 350-400 מיליון שקל.

בנוסף מחזיקה החברה בבעלות מלאה בתחנת כוח חדשה המושלמת בימים אלה בחדרה, בעלת הספק של 130 מגוואט (כ-148.5 מגוואט ללא הקזת קיטור), אשר צפויה לפעול מסחרית בחודשים הקרובים. ההכנסות השנתיות הצפויות מחדרה עומדות על 360 מיליון שקל בשנה וה-EBITDA השנתי מוערך בכ-130 מיליון שקל. בנתונים אלה בעתיד הקרוב החברה תחזיק בשני מקורות תזרימים איכותיים.

צמד החזקות בתחנות כוח אלה, מוצלחות ככל שיהיו, אינן יכולות להצדיק את תג המחיר של החברה בבורסה. OPC ביצעה צעדים משמעותיים לייזום תחנת כוח נוספת בצומת פלוגות (צומת אנרגיה), ואולם הייתה עד לאחרונה מנועה רגולטורית לקדם תחנת כוח גדולה זו.

מתווה ההסדרה האמור יאפשר לחברה לפעול במלוא המרץ על-מנת לממש את הקמת תחנה זו. העלות המוערכת של הקמת התחנה בפלוגות היא כ-1.3 מיליארד שקל, והיא אמורה לפעול החל מאמצע 2022. המודל של צומת הוא מכירת כל החשמל המיוצר לחברת החשמל למשך 20 שנה תמורת תשלום זמינות. ה-EBITDA השנתי המוערך של התחנה הוא כ-290 מיליון שקל.

הסכנה המהותית לעסקיה של OPC - גזרות רגולטוריות 

בנוסף לשלוש תחנות הכוח שהזכרתי, OPC אנרגיה ערוכה עם שטחים מתאימים להגדלת תחנת רותם ותחנת חדרה, במסגרת ההכוונה של הרגולטור לקידום תחנות כוח חדשות צמודות דופן לתחנות קיימות. היה והתוכניות של החברה יאושרו, מדובר במנוע צמיחה אדיר לעתיד אשר ידרוש היערכות מתאימה מבחינת משאבים. בטווח הבינוני, ריבוי התחנות יתמוך בסינרגיה עסקית שבתורה תתמוך בשיפור התוצאות העסקיות של ענק ייצור החשמל המקומי המתהווה אל מול עינינו.

פתחנו שורות אלה בהתייחסות להחלטת ההגבלים העסקיים על עסקיה של חברת OPC. רגולטור אחר, בשם רשות החשמל, אשר העלתה את תעריף הייצור של תחנות הכוח בשנתיים האחרונות, הביאה לגידול ניכר ברווחיותן בשנתיים האחרונה והגבירה את התיאבון להשקעה בתחום.

על-מנת להמחיש את הרגישות העצומה להחלטות הרגולטוריות בתחום, אציין כי שינוי לרעה בתעריף הייצור יהווה חשיפה עסקית עצומה עבור תחנות הכוח, ובהן אלה של OPC אנרגיה. קיטון של 5% בתעריף הייצור היה מקטין את רווחיה של תחנת הכוח רותם לפני מס בשנת 2017, אשר עמדו על 88 מיליון שקל, בלא פחות מ-41 מיליון שקל.

במציאות שכזו גזרות רגולטוריות שונות ומשונות הן הסכנה המהותית לעסקיה של OPC, ומנגד ודאות ויציבות רגולטורית תאפשר לחברה להמשיך לנסוע במהירות גבוהה על הכביש המהיר, ולהפוך לזרוע ייצור אנרגיה מהחשובות והמרכזיות בישראל. הניסיון בישראל מלמד כי המצרך של ודאות ויציבות רגולוטורית הוא נדיר, אולם מדובר בנדבך קריטי לתעשיית ייצור האנרגיה המקומית, הממונפת בצורה יוצאת דופן, כך שכל אחוז קטן במודל העסקי מזיז את מחוג הרווחיות והשווי מקצה לקצה. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן