פייסבוק תפעיל את מדיניות השקיפות הפוליטית החדשה שלה החל מאמצע מרץ

מערכת השקיפות החדשה תאפשר לגולשים בפייסבוק לראות בכל דף האם מופיעות בו מודעות פוליטיות, ואם כן – מי הגוף שעומד מאחוריהן – בין אם המודעות מופיעות בפועל בדף באותו רגע, ובין אם הגולש אינו מטורגט במודעות • פייסבוק לא לבד: גם גוגל הודיעה כי תימנע לחלוטין מפרסום מודעות פוליטיות

פייסבוק  / צילום: רויטרס Dado Ruvic
פייסבוק / צילום: רויטרס Dado Ruvic

חברת פייסבוק תפעיל את מדיניות השקיפות הפוליטית החדשה שלה החל מאמצע חודש מרץ, פחות מחודש לפני הבחירות לכנסת. המדיניות החדשה, שתחשוף את פרטי הגופים העומדים מאחורי מודעות פוליטיות, תחייב את מפרסמי המודעות לחשוף את זהותם המלאה בפני פייסבוק באמצעות אמצעי זיהוי רשמי ישראלי הכולל תמונה. מי שאינו אזרח ישראלי לא יוכל לפרסם מודעות פוליטיות.

ראש תחום מדיניות וקשרי ממשל של פייסבוק, שון איוינס, מסר כי פייסבוק מפעילה כוח משימה בהיקף של עשרות צוותים ברחבי העולם, בהם צוותים בישראל, צוותים דוברי עברית וצוותים המתמחים בתחומים שונים הקשורים בתעמולת הבחירות ובמדינית ציבורית. "זה המאמץ הגדול ביותר של פייסבוק עד כה. אנחנו עושים דברים מעבר למה שנדרש מאיתנו, אבל אנחנו חושבים שזה הדבר הנכון לעשות", אמר.

לדבריו, החברה מסירה כיום 99% מהחשבונות המזויפים, רובם כבר בשלב פתיחת החשבון. פעולה זו נעשית באמצעות מערכת למידת מכונה שמזהה תבניות שמאפיינות חשבונות מזויפים. "זו מערכת רבת-עוצמה", אמר.

מערכת השקיפות החדשה תאפשר לגולשים בפייסבוק לראות בכל דף האם מופיעות בו מודעות פוליטיות, ואם כן - מי הגוף שעומד מאחוריהן - בין אם המודעות מופיעות בפועל בדף באותו רגע, ובין אם הגולש אינו מטורגט במודעות. המודעות נכנסות לספרייה ונשמרות למשך 7 שנים.

הגדרת דף פוליטי, לפי פייסבוק, הוא כל דף שקורא להצביע למפלגה כלשהי המשתתפת בבחירות או קורא להימנע מלהצביע למפלגה כלשהי. גורמים שינסו לעקוף את מערכת השקיפות החדשה ייחסמו על-ידי מנוע הבינה המלאכותית של פייסבוק, שיזהה את התוכן כמסר הקורא להצבעה בדרך כזו או אחרת.

כזכור, גוגל החליטה לפני מספר שבועות על הימנעות מוחלטת מפרסום מודעות פוליטיות לקראת הבחירות. איוינס אמר כי האפשרות הזו נשקלה בפייסבוק אך נדחתה: "אנחנו רוצים לתת אפשרות להעלות מודעות לגיטימיות, ולכן לא החלטנו על חסימת מודעות פוליטיות כליל".