מיי חוזרת בה: תאפשר לפרלמנט הבריטי לדחות את הברקזיט

ראשת הממשלה הודיעה היום במפתיע כי תאפשר לדחות את הפרישה מהאיחד האירופי אם העסקה שתגבש ותביא לאישור עד ה-12 במרץ לא תזכה לתמיכת הבית

ראשת ממשלת ברטיניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס
ראשת ממשלת ברטיניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, הודיעה היום (ג') במפתיע כי תאפשר לבית הנבחרים לדחות את הפרישה מהאיחוד האירופי ("ברקזיט"), אם העסקה שתגבש ותביא לאישור עד ה-12 במרץ לא תזכה לתמיכת הבית. הודעתה של מיי מהווה שינוי מדיניות חריף, לאחר שהתעקשה בחודשים האחרונים שלא יהיה כל שינוי במועד היציאה, וכי בריטניה תפרוש מהאיחוד בתאריך שנקבע לפני כשנתיים - 29 במרץ 2019. שער הליש"ט מול הדולר עלה בתגובה להכרזת מיי, ולאחר דיווחים בעניין החל מהבוקר.

מיי התייצבה היום בפני הפרלמנט, והתוותה תוכנית חדשה להתקדמות בפרישת בריטניה מהאיחוד. היא מסרה כי מתכוונת להביא לאישור בית הנבחרים עד ה-12 במרץ את ההסכם שגיבשה מול האיחוד האירופי, יחד עם הבהרות או נספחים משפטיים שיפרטו מה יהיה המצב באי האירי, שעומד בשורש התנגדות עשרות מחברי מפלגתה להסכם שגובש. אם הסכם זה לא יאושר, התחייבה מיי להביא עד ה-13 במרץ הצעה לאישור בית הנבחרים הקובעת אם הוא תומך בפרישה ללא הסכם. אם הפרלמנט יתנגד לפרישה ללא הסכם, כפי שכבר עשה כבר בהצבעה סמלית בעניין שהתקיימה לפני כחודש, תגיש מיי עד ה-14 במרץ הצעה לדחות את הפרישה מהאיחוד האירופי, בטווח זמן שעדיין אינו ידוע.

מבחינה פורמלית, הדרך לדחות את הפרישה תהיה באמצעות הארכת תוקף סעיף 50, שהופעל לפני כשנתיים ושקבע את תאריך הפרישה מהאיחוד לאור תוצאות משאל העם בנושא. מיי רמזה כי ההארכה תהיה בחודשיים בלבד, משום שבסוף מאי 2019 מתקיימות הבחירות לפרלמנט האירופי, ואם בריטניה תאריך את הפרישה מעבר לתאריך זה, יצטרכו תושבי בריטניה לבחור נציגים לפרלמנט שלא ייצג אותם בעתיד. "איזה מסר זה ישדר לציבור?", תהתה מיי.

היא אמרה כי הממשלה תגיש הצעה לדחייה "קצרה ומוגבלת" בפרישה. "אני מעוניינת להבהיר", אמרה מיי, "אני לא רוצה להאריך את סעיף 50. המטרה שלי היא לגבש עסקה שתאפשר את פרישת בריטניה מהאיחוד ב-29 במרץ". הממשלה הבריטית מקיימת בימים אלה משא ומתן בעניין עם בריסל.

ראשת ממשלת בריטניה נקטה את הצעד המפתיע לאחר שינוי כיוון גם מצד האופוזיציה - ראש הלייבור, ג'רמי קורבין, איים אתמול כי הוא ומפלגתו יתמכו במשאל עם נוסף על הברקזיט, במקרה שאי אפשר יהיה לדחות את מועד הפרישה ולהימנע מתסריט של פרישה לא מתואמת, ללא כל הסדרים.