"פאק אוף גוגל": כך זרקו בברלין את ענקית הטכנולוגיה מכל המדרגות

לפני כשנתיים הכריזה גוגל בחגיגיות על תוכנית לפתוח קמפוס וחממה טכנולוגית בתחנת כוח נטושה, באזור שבו ממוקמים בעיקר בתי דירות ומרקם שכונתי • אבל במקום לזכות לתשואות מתלהבות, החברה נתקלה במאבק ציבורי

שלט מחאה נגד הקמת קמפוס גוגל בברלין /  צילום: רויטרס, Hannibal Hanschke
שלט מחאה נגד הקמת קמפוס גוגל בברלין / צילום: רויטרס, Hannibal Hanschke

לפני כשנתיים הכריזה גוגל בחגיגיות על תוכנית לפתוח קמפוס וחממה טכנולוגית בלב ברלין, ברובע קרויצברג האופנתי, שיתפרשו על פני 3,000 מ"ר בתחנת כוח נטושה על גדות תעלה של השפרה, באזור שבו ממוקמים בעיקר בתי דירות ומרקם שכונתי - ולא עסקי. אבל במקום לזכות לתשואות ולהתלהבות מדריסת הרגל הבינלאומית של ענקית הטכנולוגיה בלב ברלין, הפכה הקמת ה"גוגל-קמפוס" לסיבה למאבק ציבורי מצד תושבי השכונה וחלק מהפוליטיקאים בברלין, שהפעילו לחץ בלתי פוסק על החברה ועל הרשויות המקומיות בדרישה לבטל את הפרויקט.

אצלנו נלחמים על אינטל, בניו-יורק מגרשים את אמזון: כך הבינו בעולם את הצד השלילי בהגעת חברות הענק

התוצאה - לפני כחודשיים הודיעה גוגל כי היא מתקפלת, וכי היא מוסרת את המפתחות של תחנת הכוח שתשופץ לפרויקטים חברתיים למען תושבי הרובע. העירייה הציעה לגוגל מתחם חלופי באזור פחות מבוקש של העיר - רובע ליכטנברג בצפון - בבניין משרדים ששימש את השטאזי (המשטרה החשאית של מזרח גרמניה), אבל החברה דחתה את ההצעה. בחודש שעבר הכריעה שלא לפתוח כלל חממה טכנולוגית בברלין. המסר הידהד כל הדרך למאבק בניו-יורק נגד פתיחת מטה אמזון, ומהדהד כיום בערים אחרות נגד תאגידי הטכנולוגיה הבינלאומיים - ברלין אמרה לא לגוגל.

הרקע המיידי היה חשש של התושבים המקומיים בקרויצברג, רובע שהיה ידוע כסצינת מסיבות ואמנות בימי המלחמה הקרה ונשאר רובע אלטרנטיבי בברלין, מעליית מחירי הדירות בו כתוצאה מהג'נטרפיקציה שתיגרם עם פתיחת הקמפוס. מחירי הדירות באזור כבר זינקו ביותר מ-80% בעשור האחרון, כששכבה עשירה מרחבי גרמניה ומאירופה כולה נהרה לעיר. ועד של תושבי האזור בשכונה, ארגונים לא ממשלתיים, פעילים חברתיים ופעילים נגד הגלובליזציה יצרו קואליציה בעלת השם הקרויצברגי "פאק אוף גוגל", ובעיקר חששו מנהירה של עובדים צעירים ועשירים לאזור, שהייתה מעלה עוד יותר את השכירות ודוחקת מחוץ לרובע את התושבים הוותיקים שלו.

אבל גם נטיות שמאל ותיקות ואנטי-אימפריאליסטיות שיחקו תפקיד במאבק. מדובר ברובע שבו נפתח סניף של מקדלונד'ס בהצלחה רק לפני חמש שנים, למרות התקפות גרפיטי ומחאות בלתי-פוסקות. חלק מהתושבים בשכונה רואים בגוגל "תאגיד רשע", האוסף מידע על המשתמשים ומתחמק מתשלום מסים, ומסרים ברוח דומה שלטו בהפגנות ההמוניות נגד המיזם שהתקיימו בשנתיים האחרונות ברובע. "גוגל הוא לא שכן טוב", קראו כרזות שהונפו במהלך הצעדות החודשיות נגד המיזם.

עיריית ברלין, שמובלת על ידי קואליציה יוצאת דופן של סוציאל-דמוקרטים, ירוקים ומפלגת "די לינקה" (שמאל), הוכיחה כי היא רגישה לביקורת, וחברים בכירים בה החלו להשמיע ביקורת על הפרויקט של גוגל. הקיצוניים יותר מבין הפעילים נגד ה"גוגל-קמפוס" השתלטו על המבנה - תחנת חשמל משנת 1920 - ופונו בעזרת המשטרה לאחר שעות אחדות, מה שתרם להבהיר לחברה האמריקאית כי היא אינה רצויה בקרויצברג.

אחרי הכרזת הוויתור מצד גוגל, פוליטיקאים מימין גינו את המסר שעיריית ברלין שולחת לתאגידים הגדולים, בעוד פוליטיקאים משמאל בירכו את החברה על החלטתה לתרום לקהילה. חוזה השכירות נתון עדיין בידיה של ענקית הטכנולוגיה, שאולי מחכה לרגע שבו ההתנגדות תפחת. אחרי הכול, ברלין היא מקום שרבבות צעירים מרחבי אירופה רוצים לגור בו, ופוטנציאל העובדים הוא עצום. נכון להיום, תתקיים תחרות מקוונת על ידי שני ארגונים גרמניים במטרה לקבוע איזו פעילות תבוצע בתחנה הנטושה.