"טראמפ הזהיר בתי"ס שבהם למד: אל תשחררו תוצאות מבחניי"

מייקל כהן: טראמפ ניפח את גודל הונו • מומחי משפט: עדותו של כהן בקונגרס עשויה להיות רלוונטית לטענות שטראמפ היה שותף למזימות להטות את הבחירות לטובתו, ושניסה לשבש הליכי משפט • כהן טוען שלטראמפ היה מידע מוקדם על פגישה של מטה הבחירות, לרבות בנו, עם גורמים רוסיים • אמר עוד: צוות טראמפ קיים קשר ישיר עם ראש וויקיליקס לגבי המיילים הגנובים של הילארי קלינטון

דונלד טראמפ ועורך דינו לשעבר, מייקל כהן / צילום: Reuters
דונלד טראמפ ועורך דינו לשעבר, מייקל כהן / צילום: Reuters

רעש וצלצולים היו בשפע בעדות בקונגרס שנתן היום (ד') מייקל כהן, פרקליטו לשעבר של דונלד טראמפ. אבל מעבר לעלבונות שהטיחו בו מחוקקים רפובליקאים, במאמץ לקעקע את עדותו ואמינותו, מעבר להצהרות המיאה קולפה של העד, בולטת מציאות קרה: לעדותו של כהן, שחלק גדול ממנה מגובה במסמכים, עלולות להיות השלכות משפטיות חמורות על נשיא ארה"ב.

מציאות זו משמעותית הרבה יותר מהנזק לדימויו של הנשיא שגרמו התבטאויות של כהן. בשלבים שונים של עדותו הוא הגדיר את טראמפ כגזען, שקרן ונוכל. הוא סיפר, כי הנשיא לעתיד הזהיר מוסדות חינוך שבהם למד, לרבות אוניברסיטאות, לא לשחרר נתונים על הישגיו בלימודים ועל תוצאות הבחינות שלו ואיים שיגיש תביעות משפטיות נגד כל מוסד שיחשוף מידע זה. כהן גם טען, שבהנחייתו של טראמפ הוא קיצץ בשכרם של ספקים ונותני שירותים.

"אתם לא מכירים את טראמפ, אני מכיר אותו" אמר כהן. עשר שנים ישבתי לידו. כשהוא אומר שהוא יכול לירות באדם בשדרה החמישית וזה יעבור לו בשלום - תאמינו לו; הוא לא משקר. המסר של טראמפ הוא, שטראמפ יכול לעשות מה שהוא רוצה".

אבל, לאחר הכל, הדברים האלה עולים בקנה אחד עם מה שפלח גדול מהציבור בארה"ב חושב על הנשיא. האמריקאים כבר נחשפו לטענות כאלה בעבר. התובע המיוחד שחוקר את מעורבות רוסיה בבחירות ב-2016 לא מעוניין לפשפש בפגמי אופיו של הנשיא. אבל הוא ישמח לקבל כל פיסת מידע על מעורבותו הפוטנציאלית במאמצים לגייס סיוע רוסי במסע הבחירות שלו. מבחינה זו, העד סיפק את הסחורה כבר מזמן לתובע המיוחד. היום הוא נתן לה פומבי.

אחת מפיסות המידע המזיקות ביותר שסיפק כהן בעדותו היתה הטענה, שטראמפ היה מודע לתכניות לתת פומבי לדוא"לים הגנובים של הילארי קלינטון ברגע קריטי במסע הבחירות. כהן אף טוען, כי טראמפ ידע על פגישה של בכירי מטה הבחירות שלו עם נציגים רוסיים, שהציעו לחשוף מידע שלילי עת המועמדת הדמוקרטית.

אחת מהפצצות שהטיל כהן בעדותו היתה הטענה שהוא שמע במו אוזניו כיצד מקורבו של טראמפ, רוג'ר סטון, אומר לנשיא לעתיד, בשיחת טלפון, שהוא, סטון, דן זה עתה עם ג'וליאן אסאנג', מייסד וויקיליקס, על שחרור כמות מסיבית של דוא"לים של קלינטון. (טראמפ לחץ על כפתור הרמקול של הטלפון כדי שכהן ישמע את השיחה). טראמפ הגיב במילים: "זה יהיה גדול", סיפר כהן. עדות זו מנוגדת להצהרה בכתב שסיפק טראמפ למשרד התובע הכללי. הצהרת שקר באזני חוקר פדרלי היא עבירה חמורה ושת"פ עם גורמים זרים כדי לזכות בבחירות הוא עבירה פלילית חמורה לא פחות.

כזכור, טען טראמפ בפומבי, כי אין, ולו היו לו עסקים ברוסיה. אבל כהן סיפר, שטראמפ הרבה לשאול אותו איזה התקדמות הושגה בקבלת אישור לבניית מגדל טראמפ במוסקבה, פרוייקט שטראמפ חלם להגשים במשך שנים.

גילויים אלה ואחרים חושפים את הנשיא וכמה מיועציו הקרובים ביותר לסיכונים משפטיים ופוליטיים חמורים. בהתבטאות מסקרנת אמר כהן, שחוקרים פדרליים בודקים חשדות למעשים פליליים של טראמפ שעד עתה לא ניתן להן פומבי.

כהן טען עוד, כי טראמפ נהג לנפח את הגודל ההון שלו, או לכווצו, לפי מטרותיו בכל זמן נתון. כך, למשל, הוא ניפח את שווי הונו כדי שמערכת המגזין "פורבס" תכלול אותו ברשימת "400 האנשים העשירים ביותר". אבל, כאשר הגיע הזמן להגיש דו"חות למס הכנסה, טראמפ נהג לכווצו.

כהן הגיע לקונגרס עם מוניטין של שקרן. לאחר הכל, הוא יתחיל לרצות במאי עונש מאסר של שלוש שנים, בין היתר מפני השמיע הצהרות כזב בעדות קודמת שלו לפני ועדה של הקונגרס. הרפובליקאים ניצלו עובדה זו ותקפו אותה בלהט לאורך כל השימוע. אחד מהצירים הרפובליקאים כינה את כהן "פייק עד" ואמר כי עדותו היא חרפה לקונגרס.

כהן קיבל את ההתקפות בשלווה. היה ניכר שהוא התכונן לקראתן. הוא חזר ואמר, בתשובה לתוקפיו, כי הוא מתבייש ששירת אדם כטראמפ וכי הוא משלם עתה את המחיר. אך כהן בא גם עם ערימה גדולה של מסמכים לגיבוי דבריו. כך, למשל, הוא הציג המחאה בסך 35 אלף דולר, חתומה לפקודתו ע"י טראמפ עצמו, מתאריך אוגסט 2017, כחצי שנה לאחר שטראמפ נכנס לבית הלבן. ההמחאה היתה אחת מכמה המחאות של טראמפ או בנו הבכור שנועדו להחזיר לכהן דמי שתיקה ששילם לשתי נשים שטענו כי קיימו יחסים עם טראמפ. הנשיא הכחיש בפומבי - ועדיין מכחיש - שהוא שילם דמי שתיקה או שבכלל קיים יחסים עם הנשים האלה.

כהן, שהיה ידוע כ'מאכער' של טראמפ לפני שנבחר לנשיאות, אמר, במהלך משפטו (שבו נדון לשלוש שנות מאסר) אשתקד, כי ב-2016, בעת מסע הבחירות, הורה לו טראמפ לשלם דמי שתיקה לשתי הנשים: 130 אלף דולר לכוכבת הפורנו סטפאני קליפורד, שידועה יותר בשם המיטה שלה, סטורמי דניאלס, ותשלום עקיף בסך 150 אלף דולר לדוגמנית פלייבוי, קארן מקדוגאל (בעסקה סבוכה, שבה קנה הטבלואיד "נשנל אינקוואיירר" את סיפורה של מקדוגל ואחר-כך גנז אותו, תהליך שידוע כ-CATCH AND KILL.

כהן הועמד לדין לאחר שהתובע המיוחד, רוברט מולר, שחוקר את המעורבות הרוסית במערכת הבחירות ושת"פ אפשרי של טראמפ ואחרים במעורבות זו, העביר למשרד התובע הפדרלי של מחוז דרום ניו-יורק מידע על פעילויות בלתי חוקיות של כהן, שחלקן אינו קשור לטראמפ.

באפריל פשטו עשרות סוכני FBI על משרדו של כהן, על ביתו ועל חדר במלון שבו הוא מתגורר בזמן שבבית נעשים שיפוצים. כל האתרים נמצאים בניו-יורק. הסוכנים החרימו מסמכים, מחשבים, דיסקים וטלפונים ניידים, לרבות פריטים שקשורים להמחאה שמסר כהן לסטורמי דניאלס כדי להבטיח שלא תיתן פומבי ליחסים שקיימה עם טראמפ. חלק מהמסמכים מנציחים תקשורות חסויות בין עורך-דין ללקוחו, אך החיסיון הזה פג אם התקשורות עוסקות בקשר לביצוע עבירה פלילית.

בעדותו אתמול, הביע כהן חרטה על התנהלותו ואמר שהוא נוטל על עצמו את מלוא האחריות והוא משלם את המחיר על התנהגותו הפסולה.