ברשימה המשותפת ידעו לשתף פעולה עם ממשלת הימין למען קידום המגזר הערבי

"הרשימה המשותפת" איגדה ארבע מפלגות שלכל אחת מהן אג'נדה משלה, אבל כולן הסכימו שצריך לשחרר חסמי בנייה בישובים ערביים ולצמצם פערים כלכליים • הבעיה: איך עושים את זה מהאופוזיציה כשיש בשלטון ממשלת ימין? • "גלובס" בודק מצעים מול ביצועים

איימן עודה / צילום: איל יצהר
איימן עודה / צילום: איל יצהר

מצעה של הרשימה המשותפת בתחום הכלכלי כלל בין השאר שוויון מלא, צדק חלוקתי, פתרונות דיור והסרת חסמים תכנוניים במגזר הערבי (שהובילו בין היתר לבנייה בלתי חוקית), הקמת אזורי תעשייה במגזר, מאבק בעוני ובאבטלה, וגם העלאת שכר המינימום ל-60% מהשכר הממוצע.

בתחום היישום נרשם אולי ההישג הגדול ביותר של הרשימה המשותפת, גם אם היתה לה מעורבות חלקית בלבד בהשגתו: החלטה 922 של הממשלה מדצמבר 2015, שקבעה תוכנית חומש למגזר בהיקף של 15 מיליארד שקל. בתוכנית החומש נקבעה השקעה של 1.77 מיליארד שקל בהקמת מוסדות ציבור בחברה הערבית, בתכנון מפורט לכלל היישובים הלא יהודיים ולהאצת אישורי בנייה בוועדות המקומיות. לרוב היישובים לא היתה כלל תוכנית מתאר ובוועדות יש בקשות בנייה התקועות שנים. הכסף נועד לשחרר פלונטרים, לאייש ועדות חסרות, והכי חשוב לתכנון המתארי של היישובים שכעת בביצוע.

הבטחות לעומת ביצוע בכנסת ה20
 הבטחות לעומת ביצוע בכנסת ה20

מטרותיה של התוכנית עונות לרוב סעיפי המצע הכלכלי של המשותפת: צמצום פערים מהמגזר היהודי, הסרת חסמים ביורוקרטיים, קידום התכנון, הקמת אזורי תעשייה בתחומי יישובים וערים ערביות ועוד. ואולם התוכנית כאמור לא נקבעה ביוזמה של חברי הכנסת של המפלגה, אשר ברובם, למעט יו"ר המפלגה איימן עודה ובמידה מסוימת אחמד טיבי, לא היו שותפים לה כלל.

התוכנית נולדה בשיתוף פעולה של מי שהיה הממונה על התקציבים, אמיר לוי, שסימן את המגזר הערבי כגורם שבמקום להוות נטל יכול לשמש מנוע צמיחה, יחד עם המנהל עד לאחרונה של הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית איימן סייף. בשלבי גיבושה צורפו אליה נציגים של ועד ראשי הרשויות הערביות. התרומה של עודה למהלך היתה בהרחבת תקציבים שנועדו לרשויות הערביות וכן בקידום התוכנית מול משרדי רה"מ והאוצר. גם טיבי, שלזכותו קידום חקיקה בנושא תעסוקת ערבים, ייעץ למתכננים. בכיר באוצר ניסח זאת כך: "לא היה לחברי הכנסת הערבים תפקיד מוביל או מרכזי בקביעת והגשמת החלטה 922, אבל הם נתנו גיבוי וסיוע, שבמקצת המקרים הועילו להסרת חסמים ומעבר מכשולים".

איימן סייף, שבינתיים סיים את תפקידו, אומר ל"גלובס" כי מדובר בהחלטה היסטורית והחשובה ביותר שממשלה ישראלית קיבלה בנושא צמצום פערים ותיקון עיוותים כלפי המגזר הערבי. לדבריו התוכנית מתקדמת והכסף הוקצב, אך יש קשיים לעתים ביישום, הן בשל היעדר יכולת ומחסור בכוח אדם מקצועי ברשויות הערביות והן בשל חסמים במשרדי הממשלה. עוד אמר כי יש פה הזדמנות אדירה לראשי הרשויות.

גם בהעלאת שכר המינימום במצע של המשותפת נרשם הישג, גם אם אינו של רשימה זו: השכר כיום הוא 53% לערך מהשכר הממוצע, לא רחוק מיעד 60% שקבעה הרשימה במצע. העלאת שכר המינימום נקבעה באפריל 2015, בהסכם עם ההסתדרות, למרות התנגדות גורמים מקצועיים באוצר. חבר הכנסת דב חנין מהרשימה המשותפת היה מיוזמי המהלך. חברי הכנסת של הרשימה המשותפת הבינו כי כדי להעביר חוקים עליהם להצטרף ליוזמות חקיקה של הקואליציה.