סיגרים ותכשיטים במאות אלפי שקלים מחברים: האישומים בתיק 1000 נחשפים

בתיק המתנות החליט היועמ"ש מנדלבליט להאשים את רה"מ בנימין נתניהו במרמה והפרת אמונים בשל קבלת מתנות בשווי של מאות אלפי שקלים מארנון מילצ'ן • מילצ'ן עצמו לא יועמד לדין ולפי ההערכות ישמש בפרשה עד תביעה נגד נתניהו

ארנון מילצ'ן / צילום: פרד פרוסר, רויטרס
ארנון מילצ'ן / צילום: פרד פרוסר, רויטרס

בתיק 1000, תיק "המתנות", החליט היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט להאשים את בנימין נתניהו במרמה והפרת אמונים בשל קבלת מתנות בשווי של מאות אלפי שקלים מאיש העסקים ארנון מילצ'ן כפי הגדרת היועץ "בזיקה לתפקידו כראש ממשלה". תמורת זאת פעל נתניהו למענו של מילצ'ן בכמה מישורים ותחומים, שהעיקריים שבהם: בפניה לממשל האמריקאי להעניק למילצ'ן ויזה - אשרת שהיה, בפניה לשר האוצר דאז יאיר לפיד להאריך את משך הפטור תשלום מס הכנסה שממנו נהנה מילצ'ן כתושב חוזר, וההנחיה ישירה למנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר לסייע למילצ'ן ברגולציה הקשורה לעסקת המיזוג בין רשת לקשת וכן בעניייני ערוץ 10 שמילצ'ן היה מבעליו. מילצ'ן עצמו לא יועמד לדין, ולפי ההערכות ישמש בפרשה עד תביעה נגד נתניהו.

במכתב לנתניהו מפרט מנדלבליט את היווצרות הקשר בין השניים עוד בשנת 1996, ימי כהונת נתניהו הראשונה שראשות הממשלה. היועץ כותב כי אכן הייתה בין השניים ובין משפחותיהם מערכת יחסים חברית. מילצ'ן לפי התיאור סיפק לנתניהו ולרעייתו שרה קופסאות סיגרים, ומארזים של בקבוקי שמפניה בעלות של מאות אלפי שקלים. כן מפרט היועץ את היותו של מילצ'ן שליחו של נתניהו למשימות פוליטיות כמו יצירת קשר עם יצחק (בוז'י) הרצוג במגעים לכניסת העבודה לממשלה, וכן בקשר עם ארנון מוזס המו"ל והבעלים של ידיעות אחרונות ושלדון אדלסון מו"ל ישראל היום. כלומר קשר הדוק לתיק 2000 - העסקה המתוכננת עם מוזס להקטנת הפצת גליונות ישראל היום בסופי השבוע. מילצ'ן, כך, מתברר פנה יותר מפעם אחת למוזס לפי בקשת נתניהו בקשר לפרסומים על נתניהו ומשפחתו בידיעות אחרונות וב-ynet.

פירוט המתנות שקיבל נתניהו מאיש העסקים מילצ'ן לפי מכתבו של מנדלבליט: סיגרים בהיקף של 267 אלף שקל, בקבוקי שמפניה בעלות של כ-200 אלף שקל ותכשיטים בסך של יותר מ-10,000 שקל ובסך-הכול קרוב לחצי מליון שקל עלות המתנות ממילצ'ן. מפאקר קיבל נתניהו מתנות דומות של סיגרים ושמפניות בהיקף כולל של 229 אלף שקל.

מנדלבליט קובע כי אסור היה לנתניהו לעסוק בעניינים הנוגעים למילצ'ן בשל קיומה של מחוייבות עמוקה אליו, אך למרות זאת עשה כן. בין התמורות שקיבל מילצ'ן למתנותיו ושליחויותיו, צירופו למשלחת הרשמית של ישראל לקונגרס האמריקאי ב-2015 והשתתפות של נתניהו באירוע עסקי של מילצ'ן בביתו בארצות-הברית.

נתניהו נענה לבקשות של מילצ'ן בעניין ערוץ 10 להגבלת עמלות משרדי הפרסום מאמצעי התקשורת. כן פעל למען קידום מיזם עסקי עם מפעל רכב הודי בשטחי הרשות הפלשתינית ובין השאר הנחה את מתאם פעולות הממשלה בשטחים לבחון את קידום התכנית. נתניהו סייע לאפשר בטחונית למילצ'ן טיסה לפגישה עם מלך ירדן בעניין. המיזם אגב לא יצא אל הפועל.

נתניהו פנה ב-2014 לשגריר ארה"ב דאז שפירו ולמזכיר המדינה קרי בבקשה לאפשר הארכה של אשרת כניסה לארצות-הברית הארכה שנמנעה בשל הערה שהייתה כלפיו במערכת האישורים. הבקשה הועילה והוא אכן קיבל את מבוקשו.

ב-2014 פנה נתניהו לשר האוצר לפיד בבקשה לבחון הארכת הפטור ממס הכנסה לתושביפ חוזרים בעשר שנים נוספות, בקשה שמילצ'ן שנהנה ממעמד זה העביר לו קודם לכן. לפיד הסתייג ובסופו של דבר הפטור לא הוארך.

נתניהו כך לפי מנדלבליט הנחה את מנכל משרד התקשורת שללמה פילבר לסייע ברגולציה לקידום עסקת המיזוג בין רשת לקשת שבה היה מילצ'ן מעוניין. פילבר, עד המדינה בפרשה, נענה הודיע שמשרד התקשורת לא ימנע את המיזוג ואף עדכן את נתניהו כלל העת על התקדמות העסקה, אשר בסופו של דבר לא התקיימה.

נתניהו לפי המכתב לא דיווח כחוק וכמבוקש על ידי מבקר המדינה דאז לינדנשטראוס על ניגודי העניינים עם מילצ'ן ובכך עבר על עבירת מרמה.

המעשים המתוארים במכתב מהווים לפי מנדלבליט פגיעה חמורה בטוהר המידות פגיעה בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור, כשהשתמש בסמכויותיו למען חברו מילצ'ן תמורת המתנות שערכן רב.

מנדלבליט כותב לנתניהו כי הפר ביודעין את הכללים הנהוגים בשירות המדינה וביניהם כללי ועדת אשר בסוגיות ניגוד עניינים וקבלת מתנות תוך נסיון להסתירן. "במעשים אלו עשית על פי החשד שימוש לרעה בתפקידך ובמעמדך ופגעת פגיעה מהותית וקשה בתקינות פעולותיו של המנהל הציבורי, בטוהר המידות של עובדי הציבור ובאמון הציבור כעובדי הציבור ומשרתיו", חותם מנדלבליט את מכתבו לנתניהו.

‏עו"ד עמית חדד, פרקליטו של רה"מ נתניהו: "כשאנחנו נסיים לעבור על כתב האישום, לא ישאר ממנו זכר. לא ישאר ממנו שום דבר"

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והחשודים האחרים בתיקים עודם בראשיתם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, הם עומדי בפני הליכי שימוע שלפני הגשת כתב אישום, ועומדת לזכותם חזקת החפות.