לקראת שיבושים ברכבת? החל מהיום העובדים יפתחו בעיצומים

(עדכון) - העיצומים יקיפו כ-1,500 עובדים • בין היתר קורסי פקדים ואתתים יושבתו, תהיה פגיעה באספקת החלפים ובטיפול בציוד במוסך באר-שבע, הדרכות שונות יבוטלו, נהגי מכוניות ישבתו, וכך גם עובדים בבניין ההנהלה בלוד • לא מתוכננת פגיעה בנוסעים, אך אם העיצומים יימשכו, עלולים להיות איחורים ואולי גם ביטולי רכבות

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

כשבוע אחרי גל המחלות של הנהג, נוקט היום (א') ועד עובדי הרכבת עיצומים רשמיים. הפעם, לא צפויה פגיעה ברכבות הנוסעים, אך אם העיצומים יימשכו עלולים להיות איחורים ואולי גם ביטולי רכבות.

העיצומים יקיפו כ-1,500 עובדים. בין היתר, קורסי פקדים ואתתים יושבתו, תהיה פגיעה באספקת החלפים ובטיפול בציוד במוסך באר-שבע, הדרכות שונות יבוטלו, נהגי מכוניות ישבתו וכך גם עובדים בבניין ההנהלה בלוד. עיצומים אלה מתחילים בתום שבוע שבו נפגעו רבים מנוסעי הרכבת בשל סגירת תחנת רחובות, אחת העמוסות בישראל, לצורך עבודות תשתית.

הסיבה העיקרית לעיצומים, לפי הוועד, היא החלטת ההנהלה לבטל תקנים ולפטר עובדי תפעול ופקידים "בעת שהיא קולטת עוד ועוד מנהלים ומחלקת מענקים לבכירים שהובילו את הרכבת לגירעון". 

בהנהלה, לעומת זאת, מצביעים על סידורי העבודה של הנהגים כעילה העיקרית לעיצומים. לטענתם, ההסתדרות והוועד נסוגו מהסכמות להפעלת סידורי עבודה חדשים, בהם נהגי הקטרים יפעילו אותם ארבע שעות במשמרת, במקום שלוש וחצי כיום (ההסכם הקיבוצי מאפשר שש שעות במשמרת, מתוך משמרת של שמונה וחצי שעות ביום). עוד טוענים בהנהלה כי העיצומים "הסמויים" עלולים לגרום לאיחורים ואף לביטול רכבות נוסעים.

לקראת הפעלת סידורי העבודה החדשים של הנהגים, שכאמור ידרשו מכל נהג לנהוג יותר בכל משמרת, עתר ועד העובדים לבית הדין לעבודה ביום שישי. בית הדין דחה את הבקשה לצו מניעה וסידורי העבודה ייכנסו לתוקף ביום שלישי. באותו יום ייפגשו הצדדים - ועד העובדים וההנהלה - לדיון נוסף בנושא בבית הדין לעבודה.

מוועד העובדים של הרכבת נמסר: "המצב שבו הנהלת הרכבת עושה כל העולה על רוחה, מודיעה על פיטורי עשרות עובדים, מצמצמת תקנים ושעות, מטילה עומס עבודה בלתי סביר על העובדים, פוגעת בשכר ובעבודה של הנהגים ושל הפקחים, הקופאיות, מנהלי המשמרות, מנהלי התחנות, מונעת התקדמות במו"מ של חטיבת המטענים ועוד - הוא מצב שכוועד לא נוכל לקבלו. המו"מ לא מתקדם בגלל התעקשות ההנהלה לפגוע בעובדים ולראיה, כל ההצעות של יו"ר ההסתדרות מהבוקר, הצעות פשרה רבות, לא התקבלו ע"י ההנהלה. כדי להגן על העובדים וכדי להבטיח את הזכויות הבסיסיות של העובדים לא נותרה בידינו ברירה אלא לנקוט בצעדים ארגוניים. כאמור צעדים אלו לא יפגעו בתנועת רכבות הנוסעים".

מההנהלה נמסר כי: "שוב סכנה להמשך תנועתן הסדירה של רכבות הנוסעים, בשל נסיגתם של ההסתדרות ונציגות העובדים מההסכמות להפעלת לו"ז הנהגים המעודכן. ועד העובדים בגיבוי ההסתדרות מפעיל עיצומים סמויים שעלולים להביא לביטול רכבות נוסעים סדירות, עיכובים ואיחורים. זאת לאחר ההסכמות שאליהן הגיעו הנהלת הרכבת וההסתדרות לפני שבועיים. זה, לצד עיצומים במקומות נוספים ברכבת. הנהלת החברה מעריכה את הנהגים ועבודתם, ומודעת לעובדה שציבור העובדים אינו תומך בהשבתה זו, ושהדבר נכפה עליו ע"י ועד כוחני, פראי, ולא אחראי. הנהלת הרכבת קוראת לוועד להתעשת, לנהוג באחריות, להיות שותף באופן חיובי בתהליכים המשמעותיים הנעשים ברכבת ישראל, ולהימנע מפגיעה בעובדים ובמאות אלפי הנוסעים".