האולטימטום של המדינה למבשרת ציון: רוצים עצמאות בתכנון? בנו אלפי דירות נוספות

מועצת מבשרת ציון ביקשה להיפרד מהוועדה המרחבית לתכנון ובנייה ולהיות עצמאית • אולם לטענת ראש המועצה, לאחר שקיבל אישור לכך, התנו יו"ר מטה הדיור זאב בילסקי ומנהלת מינהל התכנון דלית זילבר את אישורם למהלך, בכך שיסכים לתוספת של 3,700 דירות בישוב

ראש מועצת מבשרת ציון, יורם שמעון / צילום: ליאור מזרחי
ראש מועצת מבשרת ציון, יורם שמעון / צילום: ליאור מזרחי

האם במסגרת הבהלה לתוספת של אלפי יחידות דיור, במטה הדיור ובמינהל התכנון סוחטים את המועצה המקומית מבשרת ציון? לטענת ראש המועצה יורם שמעון התשובה היא כן. המועצה, כך טוען שמעון, המשויכת לוועדה המרחבית לתכנון ובנייה הראל, נמצאת בעיצומו של הליך להיפרדות מהוועדה המרחבית, וקבלת צו לכינון ועדה מקומית לתכנון ובנייה משל עצמה. אלא שבישיבה שהתקיימה לאחרונה בנושא, טוען שמעון, התנו מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר, יו"ר מטה הדיור זאב בילסקי וסגניתו מירי כהן ומשנה למנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) יאיר פינס את קבלת הצו, בהסרת התנגדותו של שמעון לתוספת של 3,700 יחידות דיור בשטח היישוב. "מדובר בסחיטה באיומים. לא אתן לכם להרוס את הישוב", השיב להם שמעון ועזב את הפגישה.

במכתב ששיגר לאחרונה היועץ המשפטי של המועצה, עו"ד שחר בן עמי, שותף בשרד שרקון, בן-עמי, אשר & נאמן, קינן, ושות', לשר האוצר משה כחלון ויו"ר מטה הדיור זאב בילסקי, ציין בן עמי כי כבר בנובמבר 2016 סוכם בין מינהל התכנון לבין המועצה המקומית על תהליך להקמת ועדה מקומית לתכנון ובנייה, תוך הפרדתה מהוועדה המרחבית הראל. זאת בין היתר לאור המלצות מינהל התכנון עקב ליקויים שמצא מבקר המדינה בהתנהלות ועדות מרחביות, ובפרט בוועדה המרחבית הראל בין השנים 2014-2017, לצד המטרה לצמצם את הוועדות המרחביות בישראל ולהסמיך רשויות מקומיות שיש בהן יותר מ-15 אלף תושבים לנהל ועדה מקומית.

במכתב הסביר בן עמי כי המועצה המקומית מבשרת ציון היא המועצה המקומית השנייה בגודלה בישראל וגרים בה 30 אלף תושבים. "פי 2 מהמלצת מבקר המדינה וכן כמעט פי שלושה מאשר במועצות המקומיות האחרות (אבו גוש וקרית יערים) בוועדה המרחבית הראל. מה עוד שבימים אלו עומדות להתווסף לישוב בהתאם לתוכנית המתאר כ-2000 יחידות דיור שחלקן בהליך בנייה מתקדם ובתוך 3 שנים מתוכנן הישוב למנות 42 אלף תושבים", נכתב במכתב. בן עמי הדגיש כי בשנים האחרונות זכו לצו מרחב תכנון מקומי רשויות קטנות בהרבה ממבשרת ציון, דוגמת אזור המונה 11 אלף תושבים בלבד, שהופרד מוועדה מרחבית עם אור יהודה; גדרה שהופרדה מזמורה, גני תקווה שהופרדה ממצפה אפק וכו.

"אתם חושבים שאני מטורף?"

מפרוטוקול הדיון שהגיע ל"גלובס" עולה כי בין הפקידים הבכירים לבין שמעון התקיימה שיחה קשה: "אני שמח שזאביק נמצא כאן איתנו היום, הוא ראש עיר לשעבר, הוא יודע בדיוק על מה אני מדבר", אמר שמעון בהתייחס לבילסקי - "הוא יודע שלא ניתן להקים שכונות בלי שיש תשתיות לבתי ספר ולמעונות יום, וכבישים מתאימים שהדיירים בשכונות החדשות יצאו בבוקר ויחזרו בערב לבית".

שמעון הוסיף ואמר כי "צריך למנות מומחה אובייקטיבי והוא יקבע אם אפשר להוסיף במבשרת 3,700 יחדיות דיור על 6,200 המשפחות הקיימות, כאשר אין כבישים מעונות ושאר תשתיות נדרשות. זאביק, אתה ברעננה היית מאשר להגדיל ביותר מ-50% את כמות בתי האב בעיר שלך בלי תשתיות ראויות תוך שלוש שנים? תגידו לי אתם חושבים שאני מטורף? שאני אחזור על הטעויות של קרית גת וראש העין שבנו מגדלים ועכשיו אין להם יכולת לעמוד בדרישות התשתיות? אין לי בעיה שנעשה את זה בהדרגה, נבנה תשתיות ונקים בניינים. אבל אם תכניסו לי אצבע לעין, אז יש לי חדשות - הוועדה המרחבית לא תאשר היתרים ללא תשתיות".

בשלב זה אמר שמעון כי הוא מבקש לדון רק בנושא הקמת הוועדה המקומית ולאחר מכן לדון בנפרד על נושא היתרי הבנייה בישוב. סגנית יו"ר מטה הדיור מירי כהן השיבה כי שני הדברים קשורים זה בזה. "אני לא מוכן לתת לכם להתנות את הדברים", השיב שמעון, "אם לא תתנו את הוועדה נפעל בכל הדרכים החוקיות לשנות את ההחלטה, ונדאג בהתאם לחוק שלא יאשרו לכם את ההיתרים בוועדה המרחבית. אם אתם רוצים עכשיו לתקוע את הוועדה בגלל ההיתרים זה נקרא סחיטה באיומים שזו עבירה מאוד חמורה בסדר הדין הפלילי. אני אמר לכם את זה בצורה הכי ברורה. אין קשר בין שני הדברים".

בשלב זה העלתה כהן את נושא ההיתרים המעוכבים על ידי המועצה לפרויקטים של מחיר למשתכן שבהם כבר זכו זכאים. "יורם אם אתה שואל אותי בתור מישהי צעירה, הייתי מעדיפה שלא תתקע את ההיתרים כי בזמן הזה מי שזכה צריך לשלם שכירות". שמעון השיב לה: "את היית רוצה שלילד שלך לא יהיה מעון יום? שלדירה שלך לא יהיה כביש?" כהן השיבה: "היית מעדיפה שלא תעכב לי את הדירה במשך שנתיים אם הייתי אחת הזוכות בפרויקט". בילסקי שסיים את הדיון פנה לשמעון ואמר: "כנראה שגם אני בתפקידי ובמעמדי מוגבל ביכולות שלי ולא רואה אפשרות שאני יכול לעזור".

"לחץ פסול על ראש המועצה"

במכתב ששיגר בן עמי לכחלון התייחס בן עמי לפגישה שהתקיימה: "עם כל הכבוד, דרישה והתניה זו שערורייתית, ובניגוד לכללי מינהל תקין והוראות החוק", צוין במכתב. "כך התחוור למרשתנו כי למעשה מינהל התכנון ומטה הדיור מתנים את פרסום הצו למרחב התכנון מקומי למבשרת ציון בכך שהמועצה תסכים לאלתר לתוספת של אלפי יחידות דיור בתחומה שישווקו על ידי רמ"י ויוצגו על ידי מטה הדיור הלאומי כתוספת יחידות דיור באזורים אטרקטיביים והכל ממניעים כאלה ואחרים שאינם קשורים למתווה ולתהליך הקמתה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מבשרת ציון".

בן עמי הוסיף במכתבו כי "יובהר מיד שכל ניסיון לקשור בין דרישה זו לאשר תוספת יחידות דיור, לבין היכולות וההצדקות המוכחות של מבשרת ציון לנהל ועדה מקומית והאפשרות לסיים את התהליך בהקמתה באופן מהיר, נועד כדי להפעיל לחץ פסול על המועצה המקומית מבשרת ציון והעומד בראשה כי יסיר את התנגדותו הלגיטימית לדרישה זו לתוספת יחידות דיור, אותה הוא מנמק בכך שאין באפשרות המועצה לקלוט אלפי יחידות דיור נוספות ללא תכנון משלים, ערבויות להקצאת משאבים של ביצוע מקביל של תשתיות ומבני ציבור להכלת התוספת המשמעותית של יחידיות הדיור החדשות. את כל זאת יש לדון בדיון נפרד".

בן עמי פנה לכחלון בבקשה כי יפעיל את סמכותו להכריז בצו על מרחב תכנון מקומי למבשרת ציון, וזאת ללא קשר לדרישה לתוספת 3,700 יחידות דיור שתידון בנפרד. בנוסף, מסר בן עמי ל"גלובס" כי במידה והתניית הקמת ועדה מקומית באישור היתרי בנייה תישאר על כנה, תעתור המועצה לבג"ץ.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "הליך פירוק של ועדה מוועדה מרחבית הינו הליך ארוך ומורכב הכולל המלצות של מספר גורמים. בחינת הבקשה של מבשרת ציון העלתה כי בשלב זה לא מומלץ לפרקה מהוועדה המרחבית הראל. ככל שיתקבלו המלצות אחרות מהגורמים המוסמכים הדברים ישקלו בהתאם".