השבוע בשווקים: "אחד השבועות הקריטיים לסיום מלחמת הסחר"

במשך לדיווחים מעורבים בשבוע האחרון, מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין תמשיך לעורר עניין • שלל נתוני מאקרו צפויים לספק אינדיקציה נוספת לגבי הכיוון של הכלכלה האמריקאית • באירופה, הנגיד דראגי יערוך מסיבת עיתונאים לאחר הריבית • החודש יוכרע גורל הברקזיט • תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

חזרה לקראת חגיגות ראש השנה הסיני במקדש האדמה בבייג'ינג / צילום: Thomas Peter, רויטרס
חזרה לקראת חגיגות ראש השנה הסיני במקדש האדמה בבייג'ינג / צילום: Thomas Peter, רויטרס

המסחר בשוקי המניות בעולם צפוי להיפתח מחר על רקע העליות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בוול סטריט, כאשר מדד הנאסד"ק  טיפס 0.8%, הדאו ג'ונס  עלה ב-0.4% ומדד S&P 500  טיפס ב-0.7%.

בשבוע שעבר השיחות בין ארה"ב לצפון קוריאה הסתיימו לאחר שמנהיג קוריאה הצפונית ביקש לסיים את הסנקציות ונענה בסירוב. בתוך כך, שיחות הסחר בין סין לארה"ב העלו מספר כותרות שהפיחו תקווה בשווקים.

הנה כמה מהאירועים הכלכליים שירכזו עניין בשווקים בשבוע הקרוב.

1. מלחמת הסחר

הדיווחים על התפתחויות סביב השיחות לפתרון סוגיית הסחר בין סין לארה"ב ימשיכו לתת את הטון גם השבוע. לדברי יניב חברון מאלומות, "זה עשוי להיות אחד השבועות הקריטיים במירוץ לסיום מלחמת הסחר. אחרי הבעת אופטימיות זהירה בתקשורת הסינית בסופ"ש האחרון, עם ההצהרה על התקדמות חשובה, המחלוקת העיקרית נותרה עדיין בנושא קניין טכנולוגי".

בלאומי שוקי הון כותבים, כי "נראה שסין וארה"ב מתקרבות לחתימה על הסכם סחר, אולם מבחינת שוקי המניות, נראה כי רוב החדשות הטובות מגולמות 'כבר בפנים' לאור מהלך העליות המרשים מסוף חודש דצמבר".

2. משאל עם נוסף או ברקזיט: הדד-ליין מתקרב

ההחלטה על הברקזיט תתקבל בחודש הקרוב כאשר חוסר הוודאות סביב המהלך מגיע לשיאו, על רקע הקולות שקוראים למשאל עם נוסף בניסיון להימנע מיציאה מהאיחוד האירופי ללא הסכם ובכך למנוע יציאה קשה מהאיחוד.

"כרגע לבריטים יש שלוש אופציות שונות, שכל אחת מהם כוללת תשלום מחיר לא פשוט", אמר אמיר איל, יו"ר בית ההשקעות איניפיניטי. "האחת היא להגיע להסכם מסודר עם האיחוד, בשאיפה שההסכם לא יכלול את הקנסות הכבדים שכרוכים ביציאה ממנו; השנייה היא להתעלם מתוצאות משאל העם וללכת למשאל עם נוסף על עצם קיום ה'ברקזיט', במחיר של פגיעה אנושה בתשתית הדמוקרטית של אנגליה ובאמון הציבור; והאופציה השלישית היא להכריז שאין כרגע יכולת להגיע להסכם עם האיחוד האירופאי ואז יתרחש 'ברקזיט דה-פקטו', מבלי שבריטניה והאיחוד יגיעו להסכמות. במקרה הזה, הפגיעה בכלכלה הבריטית תהיה חריפה במיוחד תוך פגיעה בכל שרשרת הייצור הכלכלית באירופה. כאן גם קיימת המחלוקת הפוליטית מול צפון אירלנד, שתחייב הצבת גבול חדש בתוך אירלנד ותעורר שדים גיאו-פוליטיים מרבצם".

לדברי איל, "הבריטים רוצים להשתחרר מהלפיתה של האיחוד האירופאי, ונמאס להם שהאיחוד קובע להם את אורח החיים בנושאים קריטיים כמו ההגירה, הכלכלה ומדיניות. הבריטים רוצים להרחיב את העצמאות המדינית והכלכלית שלהם, בלי התערבות של אירופה בניהול החיים באי הבריטי, ולכן הם בחרו ב'ברקזיט', אבל מצד שני, הם לא רוצים לשלם את מלוא המחיר שכרוך ביציאה מהאיחוד".

אמיר הוסיף כי "להערכתי, התרחיש הסביר הוא שלא היה משאל עם נוסף, בגלל הפגיעה החמורה במוסדות הדמוקרטיים במדינה. כמו כן, הבריטים לא פראיירים, והם לא צפויים לדרישות הדרקוניות של האיחוד האירופאי, כיוון שמדובר בהתאבדות קולקטיבית. לכן, התרחיש הסביר הוא הוא NO DEAL BREXIT, מהלך קשה מאד מבחינת הכלכלה הבריטית, אבל כזה שיכול להציל את המדינה מהפלונטר הנוכחי אליו נקלעה. בתרחיש הזה, ממשלת בריטניה תהיה חייבת לפצות ולסבסד את המפעלים והתאגידים שפועלים בבריטניה ושרשרת הייצור שלהם עתידה להיפגע אנושות כתוצאה המהלך. התערבות כלכלית כזו אמנם תעלה הון עתק לממשלת בריטניה, אך היא תהיה זולה הרבה יותר מלשלם את הקנסות שדורש האיחוד. בסיטואציה הזאת, בריטניה תוכל להחליף את הסכמי הסחר עם האיחוד בהסכמי סחר חדשים ומשדרגים עם ארה"ב, בתמיכת הנשיא טראמפ".

לסיום אומר איל כי, "ההכרעה על גורל ה'ברקזיט' תתקבל בחודש הקרוב ויהיו לה השלכות רבות על הכלכלה הגלובאלית. מצד אחד, אנו מעריכים המשך היחלשות של הפאונד מול המטבעות המקבילים, מה שדווקא צפוי לסייע ליצואנים הבריטים ולהשקעות זרות במדינה. מצד שני, אנגליה צפויה להמשיך לסבול מיציאה של תאגידים, בעיקר בסקטור הפיננסי, שיעדיפו לעבור לערים אחרות באירופה. בשורה התחתונה, בטווח הקצר, הכלכלה הבריטית עלולה לספוג זעזועים כתוצאה מה'ברזיט', אבל בטווח הארוך הבריטים רק ירוויחו מהמלך ויבטיחו את העצמאות המדינית והכלכלית שלהם".

3. פרסום נתוני הצמיחה באירופה

ביום שלישי בארה"ב יפורסם מדד ISM במגזר הלא יצרני לחודש פברואר. הצפי של הכלכלנים הוא לקריאה של 57.2 נקודות, לעומת 56.7 נקודות בחודש ינואר. 

בנוסף, יפורסמו נתוני מכירות הבתים החדשים לחודש דצמבר, כאשר הצפי הוא לירידה של 9.1%. 

נגיד הבנק המרכזי של בריטניה צפוי לשאת נאום, וזאת כאשר קרב הדד-ליין ליציאה של בריטניה מהאיחוד ללא הסכם. 

ביום רביעי, יפורסם בארה"ב סקר ה-ADP לחודש פברואר. הצפי הוא לתוספת של 190 אלף משרות לעומת 213 אלף משרות בחודש ינואר. בנוסף יפורסמו בארה"ב נתוני הסחר של הכלכלה האמריקאית לצד המאזן המסחרי.

באותו היום יפורסם ספר הבז' שצפוי לספק אור על הפעילות הכלכלית של המחוזות בארה"ב.

ביום חמישי יפורסמו נתוני הצמיחה בגוש האירו, כאשר הצפי של הכלכלנים הוא לשיעור צמיחה של 0.2% ברבעון הרביעי. בנוסף, הבנק המרכזי של אירופה (ECB) צפוי לפרסם את גובה הריבית לחודש מארץ. הצפי הוא ללא שינוי. לאחר הודעת הריבית, נשיא הבנק המרכזי מריו דראגי יקיים מסיבת עיתונאים.

ביום שישי יפורסמו נתוני הצמיחה של הכלכלה היפנית לרבעון הרביעי, כאשר התחזיות של הכלכלנים הן להאטה בשיעור של 0.5%. 

בסין יפורסמו נתוני הסחר, ובגרמניה יפורסמו נתוני ההזמנות ממפעלים. ביום שבת יו"ר הפד ג'רום פאואל צפוי לשאת דברים. בשבוע שעבר הציג פאואל עמדה יונית בנאומו בקונגרס עם זאת פאוואל עדיין לא מוריד מהשולחן אפשרות להעלאת ריבית אחת נוספת השנה. 

4. עונת הדוחות הסתיימה בוול סטריט

עונת הדוחות בוול סטריט הסתיימה כאשר 69% מהחברות בקרב מדד S&P 500 הפתיעו לטובה בשורת הרווח ו-61% מהחברות הצליחו להפתיע בשורת ההכנסות.

ביום חמישי בנק לאומי צפוי לפרסם את הדוחות לרבעון ולשנה כולה. 

חברת מג'יק הישראלית תפרסם ביום רביעי דוחות, חברת ביוליין תפרסם מחר דוחות, וחברת סיילספורס האמריקאית תפרסם דוחות לאחר הנעילה מחר.

5. בשוק המקומי - נתוני הגירעון

בשוק המקומי יפורסמו נתוני הגירעון ביום רביעי, וביום חמישי יפורסמו נתוני יתרות המט"ח של בנק ישראל.