הפסד לכחלון: עתירת תנובה התקבלה, מחיר מוצרי החלב בפיקוח יעלה ב-3.4%

לאחר שנה של מאבקים על מחירי מוצרי החלב שבפיקוח, בג"ץ הכריע נגד שר האוצר כחלון וקיבל את עתירת תנובה • תנובה עתרה לבג"ץ בקיץ האחרון על רקע סירובו של שר האוצר לחתום על ייקור מוצרי החלב המפוקחים, ובהם גבינה צהובה, חלב טרי וחמאה • תנובה: נדחה את יישום העלאת המחירים עד אחרי פסח

חלב תנובה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
חלב תנובה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

לאחר שנה של מאבקים, בג"ץ הכריע הבוקר (ב') באופן סופי בסוגיית העלאת מחירי מוצרי החלב שבפיקוח - קיבל את עתירת תנובה, והמחיר יעלה ב-3.4%.

בג"ץ קיבל את עמדת תנובה ונתן "צו מוחלט המורה למשיבים לאמץ את המלצת ועדת המחירים לשנות את צו הפיקוח, כך שהמחיר המרבי של המצרכים המפורטים בתוספת לצו יעלה בשיעור של 3.4%" - כך קבעו היום שופטי בג"ץ בנוגע לעתירה שהגישה תנובה בדרישה לייקר את מוצרי החלב המפוקחים, ובהם גבינה צהובה, חלב טרי וחמאה. עוד נקבע כי משרד האוצר יישא בהוצאות העותרת בסך כולל של 25 אלף שקל.

תנובה עתרה בקיץ האחרון לבג"ץ על רקע סירובו של שר האוצר משה כחלון לחתום על ייקור מוצרי החלב שבפיקוח, בהם גבינה צהובה, חלב טרי וחמאה. הסירוב נעשה על אף המלצה של ועדת המחירים - ועדה מקצועית משותפת למשרדי האוצר והחקלאות - לייקר את מוצרי החלב המפוקחים ב-3.4%. מאז הוועדה פרסמה המלצה נוספת, לפיה שיעור ההתייקרות צפוי להגיע לכ-6%. תנובה טענה בדיון בכנסת כי נגרם לה נזק של כ-200 מיליון שקל בשנים 2017-2018 בעקבות הסירוב לייקור.

שעות ספורות לפני הדיון הקודם בבג"ץ, פנו בכירים במשרד אוצר לבכירים בתנובה בניסיון אחרון להגיע להסכמות לקראת הדיון ומניעת מצב שבו בית המשפט נותן לתנובה צו מוחלט - כלומר מקבל את העתירה במלואה עם שיעור ההתייקרות המלא שדרשה החברה. 

תנובה: העלאת המחירים תידחה

מחברת תנובה נמסר בתגובה: "תנובה קיבלה את החלטת הבג"ץ, תפעל לאורה ומצפה משרי האוצר והחקלאות לחתום על צו המחירים בהתאם להחלטה. לאור הקרבה לחג הפסח החליטה תנובה כי לאחר חתימת השרים על צו הפיקוח, היא תדחה את יישום ההעלאה עד לאחר החג.

"בנוסף, על אף שכבר במועד זה זכאיות המחלבות לעדכון מחיר נוסף בשיעור של 3.2%, החליטה תנובה לא לממש את זכאותה לעדכון זה עד לתום 2019, וזאת מתוך ציפייה שהממשלה תשלים את הרפורמה במשק החלב, באופן שמחירי החלב ירדו לטובת הציבור כולו".