שר האוצר יצר, עם או בלי כוונה, מודל חדש לניהול הכלכלה: כחלון טוב, בג"ץ רע

רצף ההפסדים חסר התקדים של משה כחלון בבג"ץ מעורר חשש שנוצרת כאן שיטה לניהול הכלכלה שהשר יצר: שר האוצר הנבחר מקבל החלטות פופולריות המיטיבות עם העם - ואילו את ההחלטות הלא פופולריות, חיוניות ככל שיהיו, מקבל בג"ץ • פרשנות

שר האוצר משה כחלון / צילום: רונן זבולון, רויטרס
שר האוצר משה כחלון / צילום: רונן זבולון, רויטרס

להכרעת בג"ץ בנושא מחיר מוצרי החלב יש היבט מיידי, ויש היבט עמוק יותר ורחב. התוצאה המיידית של ההחלטה היום היא כמובן סטירת לחי לשר האוצר, משה כחלון, שסופג הפסד שלישי בתוך שנה וחצי בבג"ץ. זה התחיל עם מס דירה שלישית באוגוסט 2017; המשיך עם השוואת המס על הטבק לגלגול, שכחלון סירב לחתום עליה; ומי יודע מה עוד היה צץ בהמשך אלמלא תם זמנה של הממשלה.

אבל רצף ההפסדים של כחלון, מעבר להיותו חסר תקדים עבור שר אוצר, מתחיל לעורר חשש שנוצרת כאן שיטה - מודל חדש לניהול הכלכלה שכחלון יצר, עם או בלי כוונה. המודל הזה, שכחלון עלול להוריש לשרי האוצר הבאים אחריו, אומר בעצם את הדבר הבא: תפקיד שר האוצר הנבחר של מדינת ישראל הוא לקבל החלטות פופולריות המיטיבות עם העם. לקבלת החלטות לא פופולריות, חיוניות ככל שיהיו, אנא פנו לבג"ץ, רחוב שערי משפט 1, קריית בן-גוריון, ירושלים. וכך הופך בית המשפט הגבוה לצדק לשר האוצר הרע, ומאפשר לשר האוצר הנבחר לשמור על תדמית נקייה מכל רבב של העלאת מס.

אין לחשוד בכחלון שתכנן זאת מראש. התבוסה הראשונה שספג בבג"ץ במס הדירה השלישית נחתה עליו בהפתעה גמורה וגרמה לו לצאת באופן חסר תקדים נגד שופטי העליון בירושלים. יש שיאמרו שבאותו פסק דין, בג"ץ היה דווקא "השר הטוב", משום שביטל את המס שכחלון ביקש להטיל על משקיעי הנדל"ן - אבל כחלון עצמו אינו רואה זאת כך. בעיניו הוא בא להגן על הזוגות הצעירים על-ידי כך שניסה להרחיק את מי שהתמודד מולם על הדירה, ואילו בג"ץ שביטל את המס ופגע בזוגות הצעירים היה הרע.

גם במקרה המס על הטבק, כחלון לא תכנן מראש להפסיד בבג"ץ. הוא פשוט סירב לחתום על הצו להשוואת המס, כפי שחייבה אותו החלטת הממשלה, מחשש שהמעשנים יתנקמו בו בקלפי. התגובה שלו על ההפסד השני כבר הייתה הרבה יותר רפה. היום אחרי ההפסד השלישי במספר אפשר כבר לשער שכחלון הניח מראש שבג"ץ ייקח על עצמו את המשימה שהוא סירב לבצע. גם ההפסד התקבל בשוויון-נפש, ואני מנחש שאפילו בחיוך כחלוני-לגלגני קל.

בשורה התחתונה, כחלון מאמין שלא הפסיד אלא הרוויח. הפסדים בבית המשפט הם מכה תדמיתית קלה בכנף לעומת כותרות בתקשורת בנוסח "כחלון העלה את מחיר החלב". סט התמריצים הזה עלול לייצר מודל חדש שמעודד את נבחרי הציבור להשתמט מאחריותם ולמעול בשליחותם. הפוליטיקאים, למקרה שמישהו שכח, נבחרו כדי לפעול לטובת הציבור ולא לטובת סיכוייהם להיבחר מחדש. במקרה של כחלון לפחות, נדמה שהסקרים האחרונים המנבאים למפלגתו קריסה עושים צדק פואטי עם אבי השיטה - שר האוצר הטוב שלנו.